Anna Karenina - Performance - Operahouse Zurich

Anna Karenina

Ballet by Christian Spuck after the eponymous novel by Lew Tolstoy

Choreography Christian Spuck
Conductor Paul Connelly
Stage design Christian Spuck
Jörg Zielinski
Costumes Emma Ryott
Lighting Martin Gebhardt
Video-Design Tieni Burkhalter
Sound-Collagen Martin Donner
Dramaturgy Michael Küster, Claus Spahn
Ballet Ballett Zürich
Junior Ballett
Orchestra Philharmonia Zürich

Cast 22 Sep

Alexej KareninAlexander Jones
Anna KareninaKatja Wünsche
Graf Alexej WronskiWilliam Moore
Konstantin LewinTars Vandebeek
Kitty (Jekatarina Schtscherbazkaja)Elizabeth Wisenberg
Stiwa (Fürst Stepan Oblonski)Tigran Mkrtchyan
Dolly (Fürstin Darja Oblonskaja)Galina Mihaylova
Fürstin Betsy TwerskajaGiulia Tonelli
Betsys BegleiterWei Chen
Gräfin Lidia IwanownaMélanie Borel
Gräfin WronskajaFrancesca Dell'Aria
Prinzessin SorokinaAlba Sempere Torres
SängerinJudith Schmid
KlavierAdrian Oetiker

Cast 30 Sep

Alexej KareninAlexander Jones
Anna KareninaKatja Wünsche
Graf Alexej WronskiWilliam Moore
Konstantin LewinTars Vandebeek
Kitty (Jekatarina Schtscherbazkaja)Elizabeth Wisenberg
Stiwa (Fürst Stepan Oblonski)Tigran Mkrtchyan
Dolly (Fürstin Darja Oblonskaja)Galina Mihaylova
Fürstin Betsy TwerskajaGiulia Tonelli
Betsys BegleiterWei Chen
Gräfin Lidia IwanownaMélanie Borel
Gräfin WronskajaFrancesca Dell'Aria
Prinzessin SorokinaAlba Sempere Torres
SängerinJudith Schmid
KlavierAdrian Oetiker

Cast 15 Jan

Alexej KareninFilipe Portugal
Anna KareninaKatja Wünsche
Graf Alexej WronskiWilliam Moore
Konstantin LewinTars Vandebeek
Kitty (Jekatarina Schtscherbazkaja)Michelle Willems
Stiwa (Fürst Stepan Oblonski)Tigran Mkrtchyan
Dolly (Fürstin Darja Oblonskaja)Galina Mihaylova
Fürstin Betsy TwerskajaGiulia Tonelli
Betsys BegleiterWei Chen
Gräfin Lidia IwanownaMélanie Borel
Gräfin WronskajaFrancesca Dell'Aria
Prinzessin SorokinaAlba Sempere Torres
SängerinJudith Schmid
KlavierAdrian Oetiker

Cast 18 Jan

Alexej KareninFilipe Portugal
Anna KareninaKatja Wünsche
Graf Alexej WronskiWilliam Moore
Konstantin LewinTars Vandebeek
Kitty (Jekatarina Schtscherbazkaja)Michelle Willems
Stiwa (Fürst Stepan Oblonski)Tigran Mkrtchyan
Dolly (Fürstin Darja Oblonskaja)Galina Mihaylova
Fürstin Betsy TwerskajaGiulia Tonelli
Betsys BegleiterWei Chen
Gräfin Lidia IwanownaMélanie Borel
Gräfin WronskajaFrancesca Dell'Aria
Prinzessin SorokinaAlba Sempere Torres
SängerinJudith Schmid
KlavierAdrian Oetiker

Cast 20 Jan

Alexej KareninAlexander Jones
Anna KareninaAnna Khamzina
Graf Alexej WronskiCristian Alex Assis
Konstantin LewinJesse Fraser
Kitty (Jekatarina Schtscherbazkaja)Katja Wünsche
Stiwa (Fürst Stepan Oblonski)Tigran Mkrtchyan
Dolly (Fürstin Darja Oblonskaja)Giulia Tonelli
Fürstin Betsy TwerskajaIrmina Kopaczynska
Betsys BegleiterAndrei Cozlac
Gräfin Lidia IwanownaMélanie Borel
Gräfin WronskajaFrancesca Dell'Aria
Prinzessin SorokinaConstanza Perotta Altube
SängerinJudith Schmid
KlavierAdrian Oetiker

Cast 21 Jan

Alexej KareninFilipe Portugal
Anna KareninaKatja Wünsche
Graf Alexej WronskiWilliam Moore
Konstantin LewinTars Vandebeek
Kitty (Jekatarina Schtscherbazkaja)Michelle Willems
Stiwa (Fürst Stepan Oblonski)Tigran Mkrtchyan
Dolly (Fürstin Darja Oblonskaja)Galina Mihaylova
Fürstin Betsy TwerskajaGiulia Tonelli
Betsys BegleiterWei Chen
Gräfin Lidia IwanownaMélanie Borel
Gräfin WronskajaFrancesca Dell'Aria
Prinzessin SorokinaAlba Sempere Torres
SängerinJudith Schmid
KlavierAdrian Oetiker

Cast 22 Feb

Alexej KareninAlexander Jones
Anna KareninaAnna Khamzina
Graf Alexej WronskiCristian Alex Assis
Konstantin LewinJesse Fraser
Kitty (Jekatarina Schtscherbazkaja)Katja Wünsche
Stiwa (Fürst Stepan Oblonski)Dmitry Khamzin
Dolly (Fürstin Darja Oblonskaja)Giulia Tonelli
Fürstin Betsy TwerskajaIrmina Kopaczynska
Betsys BegleiterAndrei Cozlac
Gräfin Lidia IwanownaMélanie Borel
Gräfin WronskajaFrancesca Dell'Aria
Prinzessin SorokinaConstanza Perotta Altube
SängerinJudith Schmid
KlavierAdrian Oetiker

Cast 25 Feb

Cast 1 Mar

SängerinDeniz Uzun
KlavierAdrian Oetiker

Cast 28 Jun

Cast 1 Jul


Statistenverein am Opernhaus Zürich

Exklusiver Partner
Ballett Zürich

Playing duration

2 hrs. 15 min.

Break

After the 1st part after approx. 1 hrs.

Introduction 45 min before the performance

Dates

22 Sep 2016, 19:30 AMAG people's performance
Revival
Preise H: 75, 59, 44, 25, 15 CHF

30 Sep 2016, 19:00
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

15 Jan 2017, 19:30
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

18 Jan 2017, 19:00
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

20 Jan 2017, 20:00
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

21 Jan 2017, 18:00
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

22 Feb 2017, 19:00 Opera House Day
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

25 Feb 2017, 19:00
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

01 Mar 2017, 19:00
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

28 Jun 2017, 19:00
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

01 Jul 2017, 19:00
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

Location

Hauptbühne Opernhaus

 

Anna Karenina

Ballet by Christian Spuck after the eponymous novel by Lew Tolstoy
Music by Sergej Rachmaninow, Witold Lutoslawski, Sulkhan Tsintsadze and Josef Bardanashvili

The beautiful Anna Karenina is living in a joyless marriage with an austere, highly respected government official in St. Petersburg. When Anna encounters the happy-go-lucky officer Count Vronsky, she falls in love with him at first sight, but is initially reluctant to embark on an affair. Vronsky woos her until she becomes his secret lover. The amour fou doesn’t remain a secret for long, and society ostracises the adulteress. Anna, caught between her moral duty as a wife and love, is in despair. The catastrophe takes its course. With Anna Karenina, Leo Tolstoy wrote a novel of world stature. He not only tells the story of a love affair that founders due to prevailing moral attitudes, but also presents a subtle, panoramic view of Russian society in the late 19th century. In Tolstoy’s opulent portrayal of social mores, the upright landowner Levin and Kitty, the daughter of a St. Petersburg prince, are the antithesis of Anna and Vronsky. Their relationship is not dominated by passion, but by a sense of responsibility, sincerity and tenderness, and finds its fulfilment in a contented life in the country.

Christian Spuck has adapted this demanding novel as a ballet, and in so doing has thrilled not only audiences in Zurich, but also in Oslo. His interpretation of Anna Karenina is even soon to be premiered in Moscow. Christian Spuck focuses on the fate of the heroine, but also explores the way of life of the other principal characters. To the accompaniment of symphonic and chamber music by Sergei Rachmaninoff and Witold Lutoslawski, he translates the fate of Tolstoy’s protagonists into vivid choreographic images.

 

Bios

Anna Karenina

Christian Spuck

Choreograf

Christian Spuck is a native of Marburg, Germany and director of the Ballett Zürich since season 2012/13. After receiving his initial ballet training at the renowned John Cranko Schule in Stuttgart, he embarked on his subsequent dance career with Jan Lauwers’s Needcompany and Anne Teresa de Keersmaeker's «Rosas» ensemble. He joined the Stuttgart Ballet in 1995 and was appointed choreographer-in-residence of the Stuttgart Ballet in 2001. Choreographies for the Stuttgart ballet include das siebte blau (2000), Lulu. Eine Monstretragödie (2003), Der Sandmann (2006) and Das Fräulein von S. (2012).

Christian Spuck has produced further choreographies for several renowned ballet companies in Europe and the USA. For the Royal Ballet of Flanders he created The Return of Ulysses (2006) (with guest performance at the Edinburgh International Festival in 2009) and Woyzeck (2011) for the Norwegian National Ballet in Oslo. His full-length ballet Die Kinder (2005) for the Aalto Ballett Theater of Essen was nominated for the «Prix Benois de la Danse» and Leonce und Lena (2008), which also premiered in Essen, has also been incorporated into the repertoires of Les Grands Ballets Canadiens in Montreal, Stuttgart Ballet and Ballett Zürich. His original production of Poppea//Poppea for Gauthier Dance at the Theaterhaus Stuttgart was named one of the world's ten most successful dance productions of 2010 by «Dance Europe» magazine and also won Germany's theatre prize «Der Faust 2011» as well as the Italian «Danza/Danza» award. Marcia Haydée als Penelope, a 25-minute dance film featuring Marcia Haydée and Robert Tewsley, was broadcasted by ARTE in 2006.

In recent years Christian Spuck has extended his artistic reach to musical theatre. Amongst others, he directed Orphée et Eurydice (2009) for the Staatstheater Stuttgart, Falstaff (2010) for the Staatstheater Wiesbaden and La damnation de Faust (2014) for the Deutsche Oper Berlin.

In 2012, Christian Spuck became director of Ballett Zürich. Since season 2012/13 his choreographies with the company include Romeo und Julia, Leonce und Lena, Woyzeck and Der Sandmann. Anna Karenina which was first performed in Zurich has further been incorporated into the repertoires of the Norwegian National Ballet as well as the Stanislavski Theatre in Moscow. His world premieres this season include Giuseppe Verdi’s Messa da requiem, a co-production between Zurich opera and ballet, as well as Der fliegende Holländer at the Deutsche Oper Berlin.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Messa da Requiem

03 Dec 2016, 06 Dec 2016, 08 Dec 2016, 13 Dec 2016, 16 Dec 2016, 20 Dec 2016, 23 Dec 2016, 01 Jan 2017, 08 Jan 2017, 13 Jan 2017

Paul Connelly

Musikalische Leitung

Paul Connelly studierte am New England Conservatory in Boston und debütierte als Dirigent mit Gershwins Porgy and Bess im Rahmen einer Tournee der Houston Grand Opera. 1980 wurde er auf Einladung von Michail Baryshnikov Erster Kapellmeister des American Ballet Theatre und arbeitete dort mit Choreografen wie Jerome Robbins, George Balanchine und Anthony Tudor. Während dieser Zeit dirigierte er auch Vorstellungen des New York City Ballet sowie Gala-Veranstaltungen wie Nureyev and Friends und Baryshnikov and Co., ausserdem war er Gastdirigent beim National Ballet of Canada. Während der Zeit beim ABT war er an zahlreichen Film- und Fernsehprojekten beteiligt (u.a. Don Quixote). Zu seinen Opernaktivitäten in dieser Zeit gehören Brittens Death in Venice, Debussys Pelléas et Mélisande sowie Purcells Dido and Aeneas. Nach der musikalischen Leitung einer Ballettgala an der Wiener Staatsoper wurde ihm dort Rossinis Barbiere di Siviglia anvertraut, ein Erfolg, der den Anfang einer intensiven Dirigententätigkeit in Europa markiert. Einladungen führten ihn zum Staatsballett Berlin, das Ballett der Opéra Paris (Verfilmungen von Neumeiers Sylvia, Balanchines Jewels, Giselle, Roland-Petit-Abend), zum Orchestre Colonne in Paris, an das Opernhaus Nizza, ans Teatro di San Carlo in Neapel, an die Oper Oslo, zum Royal Ballet in London und in Birmingham, zum Het Nationale Ballet in Amsterdam, zum Tokyo Ballet, zum Semperoper Ballett Dresden und an die Mailänder Scala, wo er auf Einladung von Riccardo Muti die Opern Il turco in Italia, Die Zauberflöte oder Don Giovanni dirigierte. An der Scala leitete er auch eine Reihe von Ballettaufführungen, unter anderem Giselle, die auch verfilmt wurde. Auf DVD erschienen jüngst Mauro Bigonzettis Caravaggio mit dem Staatsballett Berlin und Nureyews Nussknacker mit dem Ballett der Wiener Staatsoper. Geplant sind weitere Ballettdirigate in Wien, Berlin, Dresden und Mailand.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Jörg Zielinski

Bühnenbild Leiter des Ausstattungswesens

Jörg Zielinskistammt aus Berlin und lebt seit 1991 in der Schweiz. Seine Ausbildung und sein Studium absolvierte er in Berlin, Basel und Zürich. Seine Produktionsleitung am Theater Basel und sei­ne leitende Mitarbeit bei «The Really Useful Group» brachten ihm Erfah­rungen mit internationalen Theaterproduktionen. Er arbeitete an der Expo.02 in Yverdon-les-Bains sowie bei der Rauminszenierung Hotel Offen in Baden mit. Seine Designerfahrungen sammelte er bei Vitra. Als Leiter des Ausstattungswesens am Opernhaus Zürich arbeitete er mit dem Shanghai Opera House zusammen. Aus dieser Zusammenarbeit entstanden Kontakte mit der National Academy of Chinese Theatre Arts in Peking und der Zürcher Hochschule der Künste, wo er zu Vorträgen eingeladen wurde. Im Rahmen eines Masterstudiums hält Jörg Zielinski Vorträge an der Hochschule der Künste Bern. Er entwirft und realisiert Bühnenbilder und szenische Einrichtungen. Es entstanden Entwürfe für das Opernhaus Zürich, das Zürcher Kammerorchester, das Londoner Studio «United Visual Artists» und diverse freie Projekte. Seine Fotos wurden international publiziert und ausgestellt.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Emma Ryott

Kostüme

Emma Ryott studierte Theatre Design in Nottingham. Bereits seit 2003 arbeitet sie mit Christian Spuck in den Bereichen Ballett und Oper zusammen, u.a. bei Lulu. Eine Monstre­tragödie in Stuttgart,  Anna Karenina in Zürich, Oslo und Moskau, Romeo und Julia in Zürich, Woyzeck in Oslo und Zürich, Das Fräulein von S. in Stuttgart, Leonce und Lena in Montréal, Stuttgart und Zürich, Der Sandmann in Stuttgart und Zürich, Poppea / Poppea und Don Q. für Gauthier Dance, The Return of Ulysses für das Royal Ballet of Flanders, La Damnation de Faust an der Deutschen Oper Berlin, Falstaff in Wiesbaden und Orfeo ed Euridice in Stuttgart. Ebenfalls eng verbunden ist sie dem Regisseur Keith Warner,  u.a. bei Mathis der Maler am Theater an der Wien, Manon Lescaut an der English National Opera sowie La Damnation de Faust und Harbisons The Great Gastsby an der Semperoper Dresden. Weitere Höhepunkte waren Sunset Boulevard und Manon Lescaut in Göteborg, Otello bei den Salzburger Festspielen, The Heart of Robin Hood bei der Royal Shakespeare Company, in Bos­ton und Toronto (Auszeichnung mit dem Elliot Norton Award) und Tom Stoppards Rock’n Roll im Londoner West End und am Broadway. Für das welt­weit vom ORF übertragene Neujahrskonzert 2016 der Wiener Philharmoniker gestaltete sie die Kostüme für das Ballett. Zur Zeit widmet sie sich einer Tschechow-Trilogie (Regie: Jonathan Kent) am National Theatre in London. 

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Messa da Requiem

03 Dec 2016, 06 Dec 2016, 08 Dec 2016, 13 Dec 2016, 16 Dec 2016, 20 Dec 2016, 23 Dec 2016, 01 Jan 2017, 08 Jan 2017, 13 Jan 2017

Martin Gebhardt

Lichtgestaltung

Martin Gebhardt war Lichtgestalter und Beleuchtungsmeister bei John Neumeiers Hamburg Ballett. Ab 2002 arbeitete er mit Heinz Spoerli und dem Ballett Zürich zusammen. Ballettproduktionen der bei­den Compagnien führten ihn an re­nom­mierte Theater in Eu­ro­pa, Asien und Amerika. Am Opernhaus Zürich schuf er das Lichtdesign für Inszenie­run­gen von Jürgen Flimm, Grischa Asagaroff, Matthias Hartmann, David Pountney, Moshe Leiser/Patrice Caurier, Da­miano Mi­chie­letto und Achim Freyer. Bei den Salzburger Festspielen kreierte er die Lichtgestaltung für La bohème und eine Neufassung von Spoerlis Der Tod und das Mädchen. Mit Christoph Mar­tha­ler und Anna Viebrock arbeitete er beim Händel-Abend Sale und Rossinis Il viaggio a Reims zusammen. Seit der Spielzeit 2012/13 ist Martin Gebhardt Leiter des Beleuchtungswesens am Opernhaus Zürich. Eine enge Zu­sam­men­arbeit verbindet ihn heute mit dem Choreografen Christian Spuck (Anna Karenina, Woyzeck, Der Sandmann, Sonett, Leonce und Lena, Paysage obscure). In jüngster Zeit war er ausserdem Lichtdesigner für die Choreografen Alexei Ratmansky, Wayne McGregor, Marco Goecke, Douglas Lee und Edward Clug.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Corpus

27 May 2017, 28 May 2017, 05 Jun 2017, 10 Jun 2017, 11 Jun 2017, 16 Jun 2017, 25 Jun 2017, 02 Jul 2017

Lucia di Lammermoor

04 Feb 2017, 07 Feb 2017, 10 Feb 2017, 12 Feb 2017, 15 Feb 2017, 19 Feb 2017

Messa da Requiem

03 Dec 2016, 06 Dec 2016, 08 Dec 2016, 13 Dec 2016, 16 Dec 2016, 20 Dec 2016, 23 Dec 2016, 01 Jan 2017, 08 Jan 2017, 13 Jan 2017

Petruschka / Sacre

08 Oct 2016, 11 Oct 2016, 14 Oct 2016, 21 Oct 2016, 28 Oct 2016, 30 Oct 2016, 05 Nov 2016, 18 Nov 2016, 20 Nov 2016, 11 Dec 2016

Un Ballo

22 Jun 2017, 23 Jun 2017

Tieni Burkhalter

Video-Design

Tieni Burkhalter studierte Bildende Kunst an der Züricher Hochschule der Künste. Seine Arbeiten waren Bestandteil von mehreren Ausstellungen und Videofestivals, u.a. der Videoex in Zürich und der Biennale de l‘image en mouvement in Genf. Daneben war er als freier Mitarbeiter für das Schweizer Fernsehen sowie für verschiedene Filmagenturen als Kameramann und Ausstatter tätig und unterstützt bis heute zahlreiche Zürcher Galerien in Zusammenarbeit mit ihren KünstlerInnen. Seit 2009 ist er als Videooperateur und -produzent tätig. Am Opernhaus Zürich war Tieni Burkhalter Videodesigner für Der fliegende Holländer (Inszenierung: Andreas Homoki) und das Balletts A-Life (Choreografie: Douglas Lee).

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Martin Donner

Musikalische Bearbeitung & Arr

Martin Donner, Jahrgang 1974, ist seit Mitte der neunziger Jahre als Komponist, Produzent und Musiker tätig. Musikalisch vielseitig interessiert, arbeitet er seit 2000 als freischaffender Künstler in verschiedenen Projekten und Formationen. Dabei setzte er sich intensiv mit der Ästhetik und Produktion elektronischer Musik auseinander. In Kooperation mit der Agentur «Publikmacher» baute er ein digitales Klangarchiv für das Internet auf und war von 2001-2003 Dozent für Audioproduktion an der Medienwerkstatt Stuttgart. Seit 2002 komponiert er regelmässig Musik für verschiedene internationale Theater und Tanzkompanien. Dabei arbeitete er mit Christian Spuck, Rene Pollesch und Hans Kresnik zusammen. Von 2004 bis 2010 lebte Donner in Berlin, wo er einem fortbildenden Studium der Kultur- und Medienwissenschaften an der Humboldt Universität nachging. In Folge entstanden neben seiner Musik auch theoretische Texte und Klanginstallationen. Seit 2010 lebt Donner wieder in Stuttgart.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Ballett Zürich

Ballett

Die grösste professionelle Ballettcompagnie der Schweiz wird seit der Saison 2012/13 von Christian Spuck geleitet.  Beheimatet am Opernhaus Zürich, bestreitet das 36 Tänzerinnen und Tänzer umfassende Ensemble mit seinen Produktionen nicht nur einen wesentlichen Teil des Opernhaus-Spielplans, sondern wird regelmässig auch auf internationalen Gastspielen gefeiert. Hervorgegangen aus dem einstigen Ballett des Stadttheaters Zürich, wurde die Compagnie von ihren Direktoren Nicholas Beriozoff, Patricia Neary, Uwe Scholz und Bernd Bienert geprägt. Der Schweizer Choreograf Heinz Spoerli, Ballettdirektor von 1996 bis 2012, etablierte die Compagnie innerhalb weniger Jahre unter den führenden europäischen Ballettformationen.

Mehr Informationen zum Ballett Zürich finden Sie hier

Anna Karenina

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Corpus

27 May 2017, 28 May 2017, 05 Jun 2017, 10 Jun 2017, 11 Jun 2017, 16 Jun 2017, 25 Jun 2017, 02 Jul 2017

Messa da Requiem

03 Dec 2016, 06 Dec 2016, 08 Dec 2016, 13 Dec 2016, 16 Dec 2016, 20 Dec 2016, 23 Dec 2016, 01 Jan 2017, 08 Jan 2017, 13 Jan 2017

Petruschka / Sacre

08 Oct 2016, 11 Oct 2016, 14 Oct 2016, 21 Oct 2016, 28 Oct 2016, 30 Oct 2016, 05 Nov 2016, 18 Nov 2016, 20 Nov 2016, 11 Dec 2016

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 26 Mar 2017, 30 Mar 2017, 01 Apr 2017, 04 Apr 2017, 06 Apr 2017, 09 Apr 2017, 13 Apr 2017, 28 Apr 2017

Junior Ballett

Ballett

Das Junior Ballett ist die Nachwuchscompagnie des Balletts Zürich. Seit seiner Gründung im Jahr 2001 erhalten hier ausgewählte junge Tänzerinnen und Tänzer aus aller Welt die Möglichkeit, nach Ende ihrer Ballettausbildung unter fachkundiger Betreuung in das tänzerische Berufsleben einzusteigen. Im Rahmen eines nicht länger als zwei Jahre währenden Engagements trainieren sie gemeinsam mit den Mitgliedern des Balletts Zürich, tanzen mit ihnen in ausgewählten Vorstellungen des Repertoires und sammeln so die für eine Tänzerlaufbahn notwendige Bühnenerfahrung. Einmal pro Spielzeit stellt das Junior Ballett in einem eigenen Ballettabend mit Werken international renommierter Choreografen seine hohe Leistungsfähigkeit und tänzerische Kreativität unter Beweis. In der Saison 2014/15 vereint das Junior Ballett dreizehn Tänzerinnen und Tänzer aus acht Nationen.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Corpus

27 May 2017, 28 May 2017, 05 Jun 2017, 10 Jun 2017, 11 Jun 2017, 16 Jun 2017, 25 Jun 2017, 02 Jul 2017

Petruschka / Sacre

08 Oct 2016, 11 Oct 2016, 14 Oct 2016, 21 Oct 2016, 28 Oct 2016, 30 Oct 2016, 05 Nov 2016, 18 Nov 2016, 20 Nov 2016, 11 Dec 2016

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 26 Mar 2017, 30 Mar 2017, 01 Apr 2017, 04 Apr 2017, 06 Apr 2017, 09 Apr 2017, 13 Apr 2017, 28 Apr 2017

Philharmonia Zürich

Orchester

1985 entstand in Folge der Trennung des traditionsreichen Tonhalle- und Theaterorchesters das Orchester der Oper Zürich. 2012, mit Beginn der Intendanz von Andreas Homoki und dem Amtsantritt des neuen Generalmusikdirektors Fabio Luisi, wird das Orchester der Oper Zürich zur Philharmonia Zürich. Pro Saison ist das Orchester in rund 250 Opern- und Ballettvorstellungen des Opernhauses Zürich zu hören. Als Podium für das Konzertrepertoire werden zusätzlich die Philharmonischen Konzerte veranstaltet. Soiréen und Kammermusikmatinéen ergänzen das künstlerische Spektrum des Orchesters. Bevor Fabio Luisi mit der Saison 2012/13 als Generalmusikdirektor die künstlerische Leitung des Orchesters übernommen hat, haben u. a. Franz Welser-Möst (1995-2008, ab 2005 als Generalmusikdirektor) und zuletzt Daniele Gatti als Chefdirigent (2009-2012) das Orchester geleitet. 2000/01 fanden die Beständigkeit der Leistungen des Orchesters der Oper Zürich und die Breite seines Könnens mit der Wahl zum «Orchester des Jahres» in der Umfrage der Zeitschrift «Opernwelt» weit verbreitete internationale Anerkennung.

Mehr Informationen zur Philharmonia Zürich finden Sie hier

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Berg / Zemlinsky

19 Feb 2017

Bruch / Brahms

14 May 2017

Cavalleria Rusticana / Pagliacci

24 Sep 2016, 28 Sep 2016, 04 Oct 2016, 09 Oct 2016, 12 Oct 2016

Das Land des Lächelns

18 Jun 2017, 21 Jun 2017, 25 Jun 2017, 29 Jun 2017, 02 Jul 2017, 06 Jul 2017, 09 Jul 2017, 13 Jul 2017

Der feurige Engel

07 May 2017, 11 May 2017, 14 May 2017, 25 May 2017, 28 May 2017, 31 May 2017, 02 Jun 2017, 05 Jun 2017

Der Freischütz

18 Sep 2016, 21 Sep 2016, 25 Sep 2016, 02 Oct 2016, 05 Oct 2016, 09 Oct 2016, 13 Oct 2016, 16 Oct 2016, 19 Oct 2016, 22 Oct 2016

Der Zauberer von Oz

19 Nov 2016, 27 Nov 2016, 02 Dec 2016, 04 Dec 2016, 06 Dec 2016, 10 Dec 2016, 13 Dec 2016, 26 Dec 2016, 31 Dec 2016, 02 Jan 2017, 15 Jan 2017, 21 Jan 2017, 27 Jan 2017, 29 Jan 2017, 05 Feb 2017

Don Carlo

27 Nov 2016, 01 Dec 2016, 04 Dec 2016, 07 Dec 2016, 10 Dec 2016

Don Giovanni

11 Mar 2017, 15 Mar 2017, 17 Mar 2017, 26 Mar 2017, 31 Mar 2017

Faust

20 Sep 2016, 23 Sep 2016, 25 Sep 2016, 02 Oct 2016, 07 Oct 2016

Galakonzert zu Nello Santis 85. Geburtstag

23 Oct 2016

I Capuleti e i Montecchi

30 Oct 2016, 02 Nov 2016, 04 Nov 2016, 09 Nov 2016, 13 Nov 2016

I puritani

11 Dec 2016, 14 Dec 2016, 17 Dec 2016, 22 Dec 2016, 26 Dec 2016

Il barbiere di Siviglia

07 Jul 2017, 09 Jul 2017, 11 Jul 2017, 14 Jul 2017

Konzert Matti Salminen

12 Nov 2016

L'elisir d'amore

07 Apr 2017, 09 Apr 2017, 12 Apr 2017, 17 Apr 2017, 21 Apr 2017

La bohème

15 Apr 2017, 19 Apr 2017, 22 Apr 2017, 29 Apr 2017, 06 May 2017, 10 May 2017

Lady Macbeth von Mzensk

27 Dec 2016, 30 Dec 2016, 07 Jan 2017, 14 Jan 2017

Le nozze di Figaro

15 Oct 2016, 20 Oct 2016, 23 Oct 2016, 27 Oct 2016, 29 Oct 2016

Lohengrin

04 Jul 2017, 08 Jul 2017, 12 Jul 2017, 16 Jul 2017

Lucia di Lammermoor

04 Feb 2017, 07 Feb 2017, 10 Feb 2017, 12 Feb 2017, 15 Feb 2017, 19 Feb 2017

Macbeth

23 Apr 2017, 05 May 2017, 09 May 2017, 13 May 2017, 24 May 2017, 26 May 2017

Messa da Requiem

03 Dec 2016, 06 Dec 2016, 08 Dec 2016, 13 Dec 2016, 16 Dec 2016, 20 Dec 2016, 23 Dec 2016, 01 Jan 2017, 08 Jan 2017, 13 Jan 2017

Orest

26 Feb 2017, 02 Mar 2017, 07 Mar 2017, 10 Mar 2017, 12 Mar 2017, 19 Mar 2017, 24 Mar 2017

Otello

05 Mar 2017, 08 Mar 2017, 12 Mar 2017, 16 Mar 2017, 19 Mar 2017, 23 Mar 2017

Paganini / Strauss

15 Jul 2017

Petruschka / Sacre

08 Oct 2016, 11 Oct 2016, 14 Oct 2016, 21 Oct 2016, 28 Oct 2016, 30 Oct 2016, 05 Nov 2016, 18 Nov 2016, 20 Nov 2016, 11 Dec 2016

Schubert / Martin

18 Dec 2016

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 26 Mar 2017, 30 Mar 2017, 01 Apr 2017, 04 Apr 2017, 06 Apr 2017, 09 Apr 2017, 13 Apr 2017, 28 Apr 2017

Un ballo in maschera

07 Jun 2017, 11 Jun 2017, 14 Jun 2017, 17 Jun 2017, 20 Jun 2017, 24 Jun 2017

Werther

02 Apr 2017, 05 Apr 2017, 08 Apr 2017, 11 Apr 2017, 17 Apr 2017, 20 Apr 2017, 23 Apr 2017, 27 Apr 2017, 30 Apr 2017

Alexander Jones

Solo 1. Solist

Alexander Jones was born in Rochford (Essex) in the UK, and trained at London’s Royal Ballet School. He won the gold medal at the Adeline Genée Competition in Athens in 2004, and followed this by earning the Dame Ninette de Valois Prize. He initially joined the Stuttgart Ballet for its 2005/06 season, and was promoted to principal dancer from 2011/12. His roles during his Stuttgart tenure included Armand Duval in John Neumeier’s The Lady of the Camelias, Romeo in John Cranko’s Romeo and Juliet, the title roles in Cranko’s Onegin and Kevin O’Day’s Hamlet and the Man in Kenneth McMillan’s The Song of the Earth. He also performed in choreographies by George Balanchine, Jerome Robbins, Frederick Ashton, Peter Schaufuss, Glen Tetley, Maurice Béjart, Marcia Haydée, Hans van Manen, William Forsythe, Douglas Lee, Wayne McGregor, Edward Clug and Christian Spuck. After he joined Ballett Zürich as a soloist for the 2015/16 season, he was seen as Prince Siegfried in the reconstruction of Swan Lake by Alexei Ratmansky and as Nathanael in Christian Spuck’s Der Sandmann.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 20 Jan 2017, 22 Feb 2017

Filipe Portugal

Solo 1. Solist

Filipe Portugal trained in Lisbon and, after acquiring his initial professional experience with the National Ballet of Portugal, first joined Ballett Zürich in 2002. Over the next seven years he danced solo roles for the company in Cinderella, The Nutcracker, In den Winden im Nichts, Goldberg Variations, Swan Lake, Stepping Stones, Don Quixote (in the title role), Coppélia, Giselle and A Midsummer Night’s Dream. In addition to numerous further roles in works by Heinz Spoerli, he also performed solo parts in choreographies by Balanchine, Forsythe, Kylián, Lin Hwai-min, Duato and Ek, and devised his own choreographies Road B., Alleged Dances and Sonata for the company. In 2009 he rejoined the National Ballet of Portugal as a principal dancer, and performed in various productions including Giselle, Romeo and Juliet, The Sleeping Beauty and La Sylphide and in choreographies by van Manen, Lopes Graça, Sotto and Wellenkamp over the following two years. He rejoined Ballett Zürich in 2011, since when he has danced in several Christian Spuck productions: as Friar Lawrence in Romeo and Juliet, King Peter in Leonce und Lena, the Doctor in Woyzeck and Karenin in Anna Karenina. He was also seen recently in choreographies by Jiří Kylián, Douglas Lee and Martin Schläpfer. He has also been successfully working as a choreographer. For our dancers he created Road B., Alleged Dances, Sonata, Silk Road and Different Trains. After Tauwetter for the company’s Junior ballet, he choreographed Dialogos in 2015 to the music of Swiss jazz musician Nik Bärtsch. In 2014, he won the Friends of Ballett Zürich’s Dance Prize.

Anna Karenina

15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 21 Jan 2017

Corpus

27 May 2017, 28 May 2017, 05 Jun 2017, 10 Jun 2017, 11 Jun 2017, 16 Jun 2017, 25 Jun 2017, 02 Jul 2017

Un Ballo

22 Jun 2017, 23 Jun 2017

Katja Wünsche

Solo 1. Solistin

Katja Wünsche is a native of Dresden, Germany, but grew up in Berlin. It was there that she attended the State Ballet School, from which she graduated in 1999. A semi-finalist in the 1997 Prix de Lausanne international ballet competition, she came second in the same contest two years later, when she also earned the event’s Audience Favourite Award. The same year – 1999 – she won first prize in the Eurovision Young Dancers competition. After completing her studies, she joined the Stuttgart Ballet’s corps de ballet for the 1999/2000 season, where she was promoted to principal dancer in 2006/07. In 2007 she won Germany’s Zukunft dance award and its DER FAUST theatre prize (in the Dance Performance category) for her interpretation of Nadia in Mauro Bigonzetti’s I Fratelli. For the Stuttgart Ballet she danced leading roles in choreographies by John Cranko (Romeo and Juliet, The Taming of the Shrew, Onegin), John Neumeier (A Streetcar Named Desire, La Dame aux Camélias), Marcia Haydée (The Sleeping Beauty, La Sylphide, La Fille Mal Gardée) and Christian Spuck (Lulu, The Sandman, Leonce and Lena, Das Fräulein von S.), and further performed in works by William Forsythe, Jirí Kylián, Paul Lightfoot/Sol León and Marco Goecke. She joined the Ballett Zürich as a soloist for the 2012/13 season, since when she has danced Juliet in Christian Spuck’s Romeo and Juliet, Princess Lena in Leonce and Lena, Marie in Woyzeck and Kitty in Anna Karenina. She has also been seen in choreographies by Sol León/Paul Lightfoot, Douglas Lee, Martin Schläpfer, Wayne McGregor and Marco Goecke. And she was awarded the Friends of Ballett Zürich Dance Prize for 2014.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017

Petruschka / Sacre

08 Oct 2016, 11 Oct 2016, 14 Oct 2016, 21 Oct 2016, 28 Oct 2016, 30 Oct 2016, 05 Nov 2016

Anna Khamzina

Solo mit Gruppe

Anna Khamzina is a native of Russia, and trained at the Natalia Trishina and Yuly Medvedev School of Classic Dance. As a soloist at the Stanislavsky & Nemirovich-Danchenko Musical Theatre in Moscow she was seen as Giselle, in the title role of John Neumeier’s The Little Mermaid (for which she won a “Golden Mask” national theatre award) and in Vladimir Burmeister’s Swan Lake and La Esmeralda, Dmitry Bryantsev’s Illusive Ball and Pierre Lacotte’s La Sylphide. She also worked with such choreographers as Jiří Kylián, Jorma Elo and Nacho Duato. From 2013 to 2015 she danced with Aalto Ballett Essen, where her roles included the Good Fairy (in Cinderella), Titania (in A Midsummer Night’s Dream) and Giselle (by David Dawson). She joined Ballett Zürich last season, since when she has been seen as Odette/Odile in the reconstruction of Swan Lake by Alexei Ratmansky and as Olimpia in Christian Spuck’s Der Sandmann.

Anna Karenina

20 Jan 2017, 22 Feb 2017

William Moore

Solo 1. Solist

William Moore was born in Royal Leamington Spa in the UK, and received his first ballet lessons at the local Oakley School of Dance. In 1997 he went to the Royal Ballet School in London, from which he graduated in 2005. He successfully participated in several competitions. He came fourth in the Young British Dancer of the Year Competition in 2001, and first in the Phyllis Beddels Competition. In 2004 he won silver medals at both the Roseta Mauri Competition in Spain and the Adeliné Genée Competition in Athens. The following year, 2005, he joined the Stuttgart Ballet’s corps de ballet, where he was promoted to principal dancer just in 2010. He also undertook several tours with the company all over the world. His key roles with the Stuttgart Ballet included Armand Duval in John Neumeier’s La Dame aux Camélias, Leonce in Christian Spuck’s Leonce and Lena, Eduard Schwarz in Spuck’s Lulu. Eine Monstretragödie, the title role in Marco Goecke’s Orlando, Prince Siegfried in John Cranko’s Swan Lake, Lensky in Cranko’s Onegin and Benvolio/Mercutio in Cranko’s Romeo and Juliet. He also had several roles created especially for him, not only by Christian Spuck and Marco Goecke but also by Douglas Lee, Edward Clug, Jorma Elo and Demis Volpi. And he devised his own choreography, together with Nicholas Jones, for the Stuttgart Noverre Society: Anonym, which its co-creators also danced at its world premiere in May 2012. He won Germany’s DER FAUST theatre prize the same year for his interpretation of the role of Olivier Brusson in the Stuttgart Ballet’s production of Das Fräulein von S. He joined Ballett Zürich as a soloist for the 2012/13 season, and has since been seen in numerous roles including Romeo in Christian Spuck’s Romeo and Juliet, Prince Leonce in Leonce and Lena, the drum major in Woyzeck and Coppola in Der Sandmann, as well as in Kairos by Wayne McGregor and Deer Vision by Marco Goecke.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 21 Jan 2017

Petruschka / Sacre

08 Oct 2016, 11 Oct 2016, 14 Oct 2016, 21 Oct 2016, 28 Oct 2016, 30 Oct 2016, 05 Nov 2016

Cristian Alex Assis

Solo mit Gruppe

Cristian Alex Assis is a native of Brazil. He studied at the Mannheim University of Music and Performing Arts, on a scholarship awarded by the Brasilia International Dance Seminar. He was a member of the Munich-based Bavarian State Ballet from 2010 to 2012, and came to Ballett Zürich for the 2012/13 season. Since then he has been seen in various roles including Wronski in Christian Spuck’s Anna Karenina, Tybalt in Spuck’s Romeo and Juliet and the drum major and the captain in Spuck’s Woyzeck, in further choreographies by William Forsythe andEdward Clug and in Martin Schläpfer’s Forellenquintett. In the reconstruction of Swan Lake by Alexei Ratmansky he was seen as Rotbart.

Anna Karenina

20 Jan 2017, 22 Feb 2017

Tars Vandebeek

Gruppe mit Solo

Tars Vandebeek was born in Belgium, and studied at the Royal Ballet School of Antwerp. He won a gold medal at the International Competition of Dance in Biarritz, also earning the Biarritz City Award, and went on to perform for the Cannes Jeune Ballet and Gauthier Dance. After one year with the Junior Ballet, he joined the main company for the season 2014/15. He has already made a number of appearances on the Zurich stage, such as in Marco Goecke’s Deer Vision and as Levin in Christian Spuck’s Anna Karenina; and he danced the title role in Spuck’s Woyzeck.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 21 Jan 2017

Jesse Fraser

Gruppe mit Solo

Jesse Fraser was born in Saskatoon, Canada. After training at the Royal Winnipeg Ballet School, he joined the Stuttgart Ballet for the 2010/11 season, and went on to dance in choreographies by John Cranko, Kenneth MacMillan, Christian Spuck, Marcia Haydée, John Neumeier, Maurice Béjart, William Forsythe, Sidi Labi Cherkaoui, Marco Goecke, Edward Clug, Demis Volpi and Louis Stiens. He also created the choreographies Back and Forth and Second Self(ie) for the Noverre Society’s Young Choreographers programme. Last season he has been seen as Paris in Christian Spuck’s Romeo and Juliet and as the father in Spuck’s Der Sandmann.

Anna Karenina

20 Jan 2017, 22 Feb 2017

Elizabeth Wisenberg

Solo mit Gruppe

Elizabeth Wisenberg was born in Waterbury (Connecticut) in the USA, and received her ballet training at the Washington School of Ballet and the National Ballet School in Toronto, Canada. Her first professional engagement took her to the Boston Ballet, from 2004 to 2006. Prior to this, she had already won the junior bronze medal at the Youth America Grand Prix in 2001 and, two years later, the senior silver medal at the National Youth Ballet Competition. In 2006 she joined the Stuttgart Ballet, initially as a member of the corps de ballet; and in 2013 she was promoted to demi-soloist with the same company. Her performances in Stuttgart included choreographies by John Cranko (as Olga in Onegin), Christian Spuck (as the court tutor in Leonce und Lena), Demis Volpi (as Kantorka in Krabat), John Neumeier, George Balanchine, Peter Schaufuss, Kenneth McMillan, Jiří Kylián, Marcia Haydée and Marco Goecke. She joined Ballett Zürich last season, since when she has been seen as Julia in Christian Spuck’s Romeo and Juliet and as Clara in Christian Spuck’s Der Sandmann.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016

Michelle Willems

Gruppe

Michelle Williams is from France. She studied at the Bolshoi Ballet Academy and the Ecole-Atelier Rudra Béjart in Lausanne. After two seasons with the Junior Ballet, with appearances that included the peasants’ pas de deux in Giselle and Alexei Ratmansky’s Swan Lake reconstruction (in a pas de trois and in the dance of the cygnets) , she has now graduated to the main Ballett Zürich corps.

Anna Karenina

15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 21 Jan 2017

Tigran Mkrtchyan

Solo mit Gruppe

Tigran Mkrtchyan comes from Armenia, and trained at the Armenian Ballet School and the Zurich Dance Academy. He was a finalist in the Prix de Lausanne; and after two years with the Junior Ballet, he joined the main Ballett Zürich company for the 2011/12 season. His performances since then have included the role of Tybalt in Christian Spuck’s Romeo and Juliet and Stiwa in Anna Karenina. As part of the company’s Young Choreographers programme, he presented his choreography The Rose that grew from Concrete.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017

Petruschka / Sacre

08 Oct 2016, 11 Oct 2016, 14 Oct 2016, 21 Oct 2016, 28 Oct 2016, 30 Oct 2016, 05 Nov 2016

Dmitry Khamzin

Solo mit Gruppe

Dmitry Khamzin is from Russia. After training at the Perm Ballet School, he performed as a soloist for the Stanislavsky & Nemirovich-Danchenko Musical Theatre in Moscow, where he danced leading roles in choreographies by John Neumeier (The Seagull and The Little Mermaid), Coralli/Petipa (Albrecht in Giselle), Pierre Lacotte (James in La Sylphide), August Bournonville (Gennaro in Napoli), Vasily Vainonen (the prince in The Nutcracker) and Vladimir Burmeister (Swan Lake). He has also appeared in choreographies by Jiří Kylián, Nacho Duato and Jorma Elo. He has twice been nominated for the “Golden Mask” theatre award. After performing with Aalto Ballett Essen from 2013 to 2015, he has joined Ballett Zürich for the 2015/16 season. He has been seen as Spalanzani in Christian Spuck’s Der Sandmann and presented his choreography Work Space as part of the company’s Young Choreographers programme.

Anna Karenina

22 Feb 2017

Galina Mihaylova

Solo 1. Solistin

Bulgarian ballerina Galina Mihaylova trained at the Bulgarian State Ballet School and at the Swiss Ballet School, under a scholarship of the Rudolf Nureyev Foundation. She joined the Ballett Zürich for the 1999/2000 season, since when she has danced roles in numerous Heinz Spoerli choreographies including Effie in La Sylphide, Amor in Don Quixote, Helena in A Midsummer Night’s Dream, Wäre heute morgen und gestern jetzt, Odette/Odile in Swan Lake and Henriette in Raymonda. She has also performed as a soloist in ballets by William Forsythe, Jiří Kylián, Twyla Tharp, Uwe Scholz and Jiří Bubeniček. She has danced the master of ceremonies in Christian Spuck’s Leonce and Lena, the nurse in Spuck’s Romeo and Juliet, Margret in his Woyzeck and Dolly in Anna Karenina. She was also to be seen in Wayne McGregor’s Kairos, and in Deer Vision by Marco Goecke.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 21 Jan 2017

Giulia Tonelli

Solo

Giulia Tonelli is from Italy. She began her training at the Balletto di Toscana Ballet School in Florence, and completed it at the Ballet School of the Vienna State Opera, where she also secured her first professional engagement in 2001/02. From 2002 to 2010 she danced with the Antwerp-based Royal Ballet of Flanders, where she was promoted to demi-soloist in 2004, and where she was seen in Petipa’s Giselle and in solo roles in choreographies by Forsythe, Balanchine, Kylián, Haydée and Spuck. She joined Ballett Zürich for the 2010/11 season, since when she has performed in ballets by Spoerli, Goecke, McGregor, Lee, Forsythe and Balanchine, danced the roles of Juliet in Christian Spuck’s Romeo and Juliet, Lena in his Leonce und Lena and Betsy in his Anna Karenina, and appeared in Gods and Dogs and Wings of Wax by Jiří Kylián and in Chamber Minds by Edward Clug. She was also seen in Christian Spuck’s das siebte blau and in Patrice Bart’s Giselle (in the peasants’ pas-de-deux and as the First and Second Wili). She has presented the work Mind Games together with Mélissa Ligurgo under the company’s Young Choreographers programme; and she was awarded the Giuliana Penzi Prize for 2013. She was recently seen in the Pas de trois of the reconstruction of Swan Lake by Alexei Ratmansky.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017

Petruschka / Sacre

18 Nov 2016, 20 Nov 2016, 11 Dec 2016

Irmina Kopaczynska

Gruppe mit Solo

Irmina Kopaczynska was born in Poland, and studied at the Polish National Ballet School in Poznan. She has earned numerous awards in the Polish National Ballet Competition, and also participated in the 2008 Premio Roma and Prix de Lausanne. After two years with the Junior Ballet she joined the main Ballett Zürich company for the 2011/12 season, and has since been seen as the Silver Fairy in Mats Ek’s Sleeping Beauty,as Betsy in Christian Spuck’s Anna Karenina and in further choreographies by Martin Schläpfer, William Forsythe and Jiří Kylián.

Anna Karenina

20 Jan 2017, 22 Feb 2017

Wei Chen

Solo mit Gruppe

Wei Chen, a native of the USA, trained at the Boston Ballet School, Margo Marshall’s School of Ballet, Walnut Hill School and the Houston Ballet’s Ben Stevenson Academy. With the Royal Ballet of Flanders he danced numerous leading roles in such ballet classics as Marcia Haydée’s Swan Lake (Siegfried) and Sleeping Beauty (Prince Desiré) and John Cranko’s Onegin (Lensky). He has also performed in choreographies by George Balanchine, William Forsythe, David Dawson and Wayne McGregor. He joined Ballett Zürich for the 2012/13 season, and has since been seen in A-Life by Douglas Lee, Wings of Wax by Jiří Kylián and Deer Vision by Marco Goecke. He also danced Romeo in Christian Spuck’s Romeo and Juliet, Benno in the reconstruction of Swan Lake by Alexei Ratmansky as well as Coppelius in Spuck’s Der Sandmann.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 21 Jan 2017

Andrei Cozlac

Gruppe mit Solo

Andrei Cozlac was born in Romania, and studied at the Bucharest Choreography High School and the Zurich Dance Academy. A three-time winner of the Romanian National Dance Competition, he also earned a gold medal at the 2011 Tanzolymp in Berlin and a bronze medal at the 2012 Helsinki International Ballet Competition. After two years with the Junior Ballet, he joined the main Ballett Zürich company last season. He has presented two of his own works, Midst Mettle and Milord(s),under the company’s Young Choreographers programme; he won the Friends of Ballett Zürich Dance Prize for 2013; and he has appeared in Marco Goecke’s Deer Vision, in the peasants’ pas-de-deux in Patrice Bart’s Giselle as well as in Alexei Ratmansky’s reconstruction of Swan Lake as Benno.

Anna Karenina

20 Jan 2017, 22 Feb 2017

Mélanie Borel

Gruppe mit Solo

Mélanie Borel is from France, and studied at the École Nationale Supérieure de Danse in Marseille and the École de Danse de l’Opéra de Paris. Subsequent engagements took her to the Ballet de l’Opéra National de Bordeaux and, from 2005 to 2008, to the Peter Schaufuss Ballet in Denmark. After joining Ballett Zürich for the 2008/09 season, she performed as a soloist in choreographies by Twyla Tharp, Heinz Spoerli and Mats Ek, and also danced in Spoerli choreographies at the 2012 Salzburg Festival. More recently she has been seen in choreographies by Marco Goecke, Douglas Lee, Jiří Kylián, Wayne McGregor and Martin Schläpfer. She was the court tutor in Christian Spuck’s production of Leonce und Lena, and also danced the “Choleric” variation in Balanchine’s The Four Temperaments.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017

Francesca Dell'Aria

Solo mit Gruppe

Francesca Dell’Aria is from Italy, and studied at the Elmhurst School for Dance and with the Birmingham Royal Ballet. After an initial engagement with the Slovak National Theatre Ballet, she was a member of the Bavarian State Ballet from 2010 to 2014. She joined Ballett Zürich for the 2014/15 season, since when she has appeared in choreographies by William Forsythe (New Sleep, workwithinwork, In the Middle, Somewhat Elevated), Jiří Kylián (Gods and Dogs, Falling Angels), George Balanchine, Hans van Manen and Christian Spuck. She has been seen in the role of the mother in Christian Spuck’s Der Sandmann.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017

Alba Sempere Torres

Gruppe mit Solo

Alba Sempere Torres is from Spain, and trained at the Institut del Teatro in Barcelona and the John Cranko Schule in Stuttgart. After winning the Castellón Ballet Competition, she went on to dance for the Vienna State Opera Ballet, the Berlin State Ballet and, from 2008 to 2014, the Bavarian State Ballet, performing in works by a wide range of choreographers including Jo Strømgren, Peter Wright, Jiří Kylián, Vladimir Malakhov, John Neumeier and Mats Ek. She joined Ballett Zürich for the season 2014/15.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 21 Jan 2017

Judith Schmid

Mezzosopran

Judith Schmid begann ihre musikalische Laufbahn als Instrumentalistin mit Klavier und Querflöte. Nach dem abgeschlossenen Rhythmikstudium an der Hochschule der Künste Bern (mit den Schwerpunkten Rhythmik, Klavier, Improvisation, Körpertechnik) wandte sie sich ganz dem Gesang zu. Zahlreiche Wettbewerbspreise und Stipendien ermöglichten es ihr, sich an der Guildhall School of Music and Drama auf die Vervollkommnung ihrer Gesangsausbildung zu konzentrieren. Nach der Rückkehr in die Schweiz und ihrem Engagement am Opernhaus Zürich (1998/99) arbeitete sie mit Francine Beuret, Christa Ludwig und Heidi Wölnerhanssen an ihrer stimmlichen Weiterentwicklung. Am Opernhaus Zürich brillierte sie u.a. als Federica (Luisa Miller), Maddalena (Rigoletto) und Bersi (Andrea Chénier). Im Konzert trat sie mit namhaften Orchestern wie dem Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, dem Münchner Rundfunkorchester und dem Tonhalle-Orchester Zürich unter Dirigenten wie Mariss Jansons, Nello Santi, Franz Welser-Möst, Carlo Rizzi und Adam Fischer auf. Zahlreiche Radio- und Fernsehaufzeichnungen sowie DVD-Produktionen dokumentieren ihre Arbeit. Opern- und Konzertbühne sind Judith Schmids Schwerpunkte, daneben nimmt die Liebe zur Liedkunst und zu den Oratorien einen wichtigen Platz in ihrem Schaffen ein. 2007 erschien ihre erste Lied-CD unter dem Titel Rosenblätter, die vom Radio SRF 2 im Klassikmagazin in die Auswahl Beste CDs 2008 gewählt wurde. Am Opernhaus Zürich sang sie zuletzt Maddalena in der Rigoletto-Neuinszenierung von Tatjana Gürbaca sowie Polina in Pique Dame.

 

 

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Deniz Uzun

Mezzosopran

Deniz Uzun, Mezzosopran, stammt aus Mann­heim. Sie studierte Gesang an der Staatlichen Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in ihrer Heimatstadt sowie an der Jacobs School of Music der Indiana University in Bloomington/USA. Sie ist Stipendiatin u.a. der Geor­gina Joshi Graduate Fellowship und der Liedakademie des Internationalen Musikfestivals Heidelberger Frühling. 2013 gastierte sie bei den Osterfestspielen Baden-Baden mit der Partie Armelinde (Cendrillon), zudem sang sie Isabella (L’italiana in Algeri) und Ruggiero (Alcina) an der Indiana-University Opera sowie Annina (La traviata) im Festspielhaus Baden-Baden (Regie: Rolando Villazón). In der Spielzeit 2015/16 war Deniz Uzun Mitglied des Opernstudios der Bayerischen Staatsoper, wo sie u.a. als Kammerzofe Emilias (Die Sache Makropulos), Junge Nonne (Der feurige Engel), Sandmännchen/Echo II (Hänsel und Gretel) und Florence Pike (Albert Herring) zu erleben war. Seit Beginn der Spielzeit 2016/17 ist Deniz Uzun Ensemblemitglied des Opernhauses Zürich. Sie ist hier u.a. als Jacob in der Kinderoper Gold!, als Sonetka (Lady Macbeth von Mzensk), Alisa (Lucia di Lammermoor) sowie mit russischen und georgischen Liedern in dem Ballett Anna Karenina zu hören. Gastengagements führen sie u.a. zurück nach Baden-Baden, wo sie Isabella in einer Kinderfassung von L’italiana in Algeri singen wird.

Anna Karenina

01 Mar 2017

Gold

17 Sep 2016, 18 Sep 2016, 21 Sep 2016, 05 Nov 2016, 06 Nov 2016, 08 Mar 2017, 15 Mar 2017, 16 Mar 2017

Lady Macbeth von Mzensk

27 Dec 2016, 30 Dec 2016, 07 Jan 2017, 14 Jan 2017

Lucia di Lammermoor

04 Feb 2017, 07 Feb 2017, 10 Feb 2017, 12 Feb 2017, 15 Feb 2017, 19 Feb 2017

Adrian Oetiker

Pianist

Der Schweizer Pianist Adrian Oetiker verfolgt seit vielen Jahren eine weltweite Karriere. Er ist erfolgreich als Solist und Kammermusiker, gleichzeitig ist er ein gefragter Pädagoge. Er studierte er in der Meisterklasse von Homero Francesch an der Zürcher Hochschule der Künste und bei Bella Davidovich an der Juilliard School in New York. Auch Lazar Berman zählte zu seinen Lehrern. Schon früh erhielt er verschiedene nationale Preise und Stipendien, 1995 gewann er den ARD-Wettbewerb in München. Seine Konzerte in Europa, Amerika und Australien führten ihn mit vielen Orchestern zusammen, darunter das Tonhalle-Orchester Zürich, das Symphonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks und das Irish National Symphony Orchestra. Mit dem Melbourne Symphony Orchestra ist er seit einer Europa-Tournee im Jahre 2000 verbunden, bei wiederholten Einladungen nach Australien trat er mit den meisten Orchestern des Kontinents auf. Mit dem Orchestre Symphonique de Mulhouse unter Daniel Klajner spielte er von 2006 bis 2008 alle Klavierkonzerte von Béla Bartók. Rezitals und Kammermusik-Programme spielte er unter anderem in der Berliner Philharmonie, im Gewandhaus Leipzig, im Festspielhaus Salzburg, im KKL und im Teatro La Fenice in Venedig. Er spielt regelmässig im Klavierduo Paola & Adrian Oetiker und ist Pianist im Feininger Trio der Berliner Philharmoniker.

Seit 1996 ist er Professor für Klavier an der Hochschule für Musik Basel, seit 2010 künstlerischer Leiter der Internationalen Sommerakademie Lenk. 2011 wurde er als Professor an die Hochschule für Musik und Theater in München berufen.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Statistenverein am Opernhaus Zürich

Statisten

Der Statistenverein am Opernhaus Zürich wurde im Jahr 1900 gegründet und dürfte damit einer der traditionsreichsten Vereine auf dem Kulturplatz Zürich sein. Rund hundert Frauen und Männer im Alter von 16 bis 70 Jahren bereichern das Bühnengeschehen in zahlreichen Inszenierungen.
Statisten, früher auch als Figuranten bezeichnet, haben generell nicht sprechende Rollen. Ihre Einsätze am Opernhaus Zürich fallen je nach Inszenierung unterschiedlich umfangreich aus. Während früher Massenszenen im Vordergrund standen, sind die Statistinnen und Statisten seit der Ära Pereira und der Intendanz von Andreas Homoki zunehmend auch für aufwändigere Einzelauftritte sowie für anspruchsvolle technische Einsätze gefragt. Die Mitglieder des Statistenvereins üben ihre Einsätze in der Freizeit und ohne finanzielle Interessen aus. Sie bringen Begeisterung für Musik und Theater mit.

Alcina

31 Dec 2016, 02 Jan 2017, 04 Jan 2017, 06 Jan 2017, 08 Jan 2017, 10 Jan 2017

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Cavalleria Rusticana / Pagliacci

24 Sep 2016, 28 Sep 2016, 04 Oct 2016, 09 Oct 2016, 12 Oct 2016

Der Freischütz

18 Sep 2016, 21 Sep 2016, 25 Sep 2016, 02 Oct 2016, 05 Oct 2016, 09 Oct 2016, 13 Oct 2016, 16 Oct 2016, 19 Oct 2016, 22 Oct 2016

Der Zauberer von Oz

19 Nov 2016, 27 Nov 2016, 02 Dec 2016, 04 Dec 2016, 06 Dec 2016, 10 Dec 2016, 13 Dec 2016, 26 Dec 2016, 31 Dec 2016, 02 Jan 2017, 15 Jan 2017, 21 Jan 2017, 27 Jan 2017, 29 Jan 2017, 05 Feb 2017

Die Entführung aus dem Serail

06 Nov 2016, 11 Nov 2016, 20 Nov 2016, 26 Nov 2016, 02 Dec 2016, 09 Dec 2016, 15 Dec 2016, 18 Dec 2016, 21 Dec 2016

Don Carlo

27 Nov 2016, 01 Dec 2016, 04 Dec 2016, 07 Dec 2016, 10 Dec 2016

Faust

20 Sep 2016, 23 Sep 2016, 25 Sep 2016, 02 Oct 2016, 07 Oct 2016

I Capuleti e i Montecchi

30 Oct 2016, 02 Nov 2016, 04 Nov 2016, 09 Nov 2016, 13 Nov 2016

I puritani

11 Dec 2016, 14 Dec 2016, 17 Dec 2016, 22 Dec 2016, 26 Dec 2016

Il barbiere di Siviglia

07 Jul 2017, 09 Jul 2017, 11 Jul 2017, 14 Jul 2017

L'elisir d'amore

07 Apr 2017, 09 Apr 2017, 12 Apr 2017, 17 Apr 2017, 21 Apr 2017

La bohème

15 Apr 2017, 19 Apr 2017, 22 Apr 2017, 29 Apr 2017, 06 May 2017, 10 May 2017

Lady Macbeth von Mzensk

27 Dec 2016, 30 Dec 2016, 07 Jan 2017, 14 Jan 2017

Lohengrin

04 Jul 2017, 08 Jul 2017, 12 Jul 2017, 16 Jul 2017

Lucia di Lammermoor

04 Feb 2017, 07 Feb 2017, 10 Feb 2017, 12 Feb 2017, 15 Feb 2017, 19 Feb 2017

Macbeth

23 Apr 2017, 05 May 2017, 09 May 2017, 13 May 2017, 24 May 2017, 26 May 2017

Orest

26 Feb 2017, 02 Mar 2017, 07 Mar 2017, 10 Mar 2017, 12 Mar 2017, 19 Mar 2017, 24 Mar 2017

Orlando paladino

16 May 2017, 18 May 2017, 21 May 2017, 25 May 2017, 03 Jun 2017

Otello

05 Mar 2017, 08 Mar 2017, 12 Mar 2017, 16 Mar 2017, 19 Mar 2017, 23 Mar 2017

 

Anna Karenina

Ballet by Christian Spuck after the eponymous novel by Lew Tolstoy

 

Anna Karenina

Ballet by Christian Spuck after the eponymous novel by Lew Tolstoy