Schwanensee - Performance - Operahouse Zurich

Schwanensee

Ballet by Marius Petipa und Lew Iwanow. Music by Pjotr I. Tschaikowski. Reconstruction by Alexei Ratmansky.

Conductor Rossen Milanov
18, 25, 26, 30 Mar; 1, 4, 6, 9, 13 AprPavel Baleff
29 Mar; 28 Apr
Choreography Marius Petipa/Lew Iwanow
Reconstruction and complementary choreografy Alexei Ratmansky
Stage and costume design Jérôme Kaplan
Lighting Martin Gebhardt
Ballet Ballett Zürich
Junior Ballett
Studierende der Tanz Akademie Zürich
Schülerinnen der Ballettschule für das Opernhaus Zürich
Orchestra Philharmonia Zürich

Cast 18 Mar

Odette / OdileElena Vostrotina a.G.
Prinz SiegfriedAlexander Jones
Benno, Freund des PrinzenAndrei Cozlac
Von Rotbart, ein böser ZaubererManuel Renard
Wolfgang, Erzieher des PrinzenFilipe Portugal
KöniginmutterBeate Vollack
Pas de troisGalina Mihaylova
Giulia Tonelli
Andrei Cozlac

Cast 25 Mar

Odette / OdileElena Vostrotina a.G.
Prinz SiegfriedAlexander Jones
Benno, Freund des PrinzenAndrei Cozlac
Von Rotbart, ein böser ZaubererManuel Renard
Wolfgang, Erzieher des PrinzenFilipe Portugal
KöniginmutterBeate Vollack
Pas de troisGalina Mihaylova
Giulia Tonelli
Andrei Cozlac

Cast 26 Mar

Odette / OdileAnna Khamzina
Prinz SiegfriedTigran Mkrtchyan
Benno, Freund des PrinzenWei Chen
Von Rotbart, ein böser ZaubererCristian Alex Assis
Wolfgang, Erzieher des PrinzenFilipe Portugal
KöniginmutterBeate Vollack
Pas de troisMichelle Willems
Elizabeth Wisenberg
Wei Chen

Cast 29 Mar

Odette / OdileElena Vostrotina a.G.
Prinz SiegfriedAlexander Jones
Benno, Freund des PrinzenAndrei Cozlac
Von Rotbart, ein böser ZaubererManuel Renard
Wolfgang, Erzieher des PrinzenFilipe Portugal
KöniginmutterBeate Vollack
Pas de troisGalina Mihaylova
Giulia Tonelli
Andrei Cozlac

Cast 30 Mar

Odette / OdileAnna Khamzina
Prinz SiegfriedTigran Mkrtchyan
Benno, Freund des PrinzenWei Chen
Von Rotbart, ein böser ZaubererCristian Alex Assis
Wolfgang, Erzieher des PrinzenFilipe Portugal
KöniginmutterBeate Vollack
Pas de troisMichelle Willems
Elizabeth Wisenberg
Wei Chen

Cast 1 Apr

Odette / OdileElena Vostrotina a.G.
Prinz SiegfriedAlexander Jones
Benno, Freund des PrinzenAndrei Cozlac
Von Rotbart, ein böser ZaubererCristian Alex Assis
Wolfgang, Erzieher des PrinzenFilipe Portugal
KöniginmutterBeate Vollack
Pas de troisGalina Mihaylova
Michelle Willems
Andrei Cozlac

Cast 4 Apr

Odette / OdileAnna Khamzina
Prinz SiegfriedTigran Mkrtchyan
Benno, Freund des PrinzenWei Chen
Von Rotbart, ein böser ZaubererCristian Alex Assis
Wolfgang, Erzieher des PrinzenFilipe Portugal
KöniginmutterEva Dewaele
Pas de troisMichelle Willems
Elizabeth Wisenberg
Wei Chen

Cast 6 Apr

Odette / OdileAnna Khamzina
Prinz SiegfriedTigran Mkrtchyan
Benno, Freund des PrinzenWei Chen
Von Rotbart, ein böser ZaubererCristian Alex Assis
Wolfgang, Erzieher des PrinzenFilipe Portugal
KöniginmutterEva Dewaele
Pas de troisMichelle Willems
Elizabeth Wisenberg
Wei Chen

Cast 9 Apr

Odette / OdileElena Vostrotina a.G.
Prinz SiegfriedAlexander Jones
Benno, Freund des PrinzenAndrei Cozlac
Von Rotbart, ein böser ZaubererCristian Alex Assis
Wolfgang, Erzieher des PrinzenFilipe Portugal
KöniginmutterBeate Vollack
Pas de troisChinatsu Sugishima
Giulia Tonelli
Andrei Cozlac

Cast 13 Apr

Odette / OdileAnna Khamzina
Prinz SiegfriedTigran Mkrtchyan
Benno, Freund des PrinzenWei Chen
Von Rotbart, ein böser ZaubererCristian Alex Assis
Wolfgang, Erzieher des PrinzenFilipe Portugal
KöniginmutterBeate Vollack
Pas de troisMichelle Willems
Elizabeth Wisenberg
Wei Chen

Cast 28 Apr

Odette / OdileElena Vostrotina a.G.
Prinz SiegfriedAlexander Jones
Benno, Freund des PrinzenAndrei Cozlac
Von Rotbart, ein böser ZaubererCristian Alex Assis
Wolfgang, Erzieher des PrinzenFilipe Portugal
KöniginmutterBeate Vollack
Pas de troisChinatsu Sugishima
Giulia Tonelli
Andrei Cozlac

Solo-Violin Hanna Weinmeister
18 Mar; 1, 4, 6 AprBartlomiej Niziol
25, 26, 29, 30 Mar; 9, 13, 28 Apr
Solo harp Julie Palloc
18, 30 Mar; 4, 6, 9, 28 AprUna Prelle
25, 26, 29 Mar; 1, 13 Apr
Statistenverein am Opernhaus Zürich


Playing duration

2 hrs. 40 min.

Break

After the 1st act after approx. 1 hrs. 5 min.

Introduction 45 min before the performance

Dates

18 Mar 2017, 19:00
Revival
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

25 Mar 2017, 19:00
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

26 Mar 2017, 20:00
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

29 Mar 2017, 19:30
Preise D

30 Mar 2017, 19:00
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

01 Apr 2017, 19:00
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

04 Apr 2017, 19:00
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

06 Apr 2017, 19:00
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

09 Apr 2017, 14:00
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

13 Apr 2017, 19:00
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

28 Apr 2017, 19:30
Preise D: 198, 173, 152, 90, 32 CHF

Location

Hauptbühne Opernhaus

 

Schwanensee

Music by Pjotr Tschaikowski (1840-1893)
Libretto by Wladimir Begitschew and Wassili Gelze

The ballet of the ballets in its original form !
Alexei Ratmansky reconstructed Swan Lake

Like no other ballet in the classical repertoire, Swan Lake  has enjoyed undisputed popularity for more than a century. Yet the Moscow première of 1877, choreographed by Wenzel Reisinger, was a disappointment. Only in 1895, two years after Tchaikovsky’s death, did Swan Lake’s success story begin, when the Mariinsky Theatre in St. Petersburg presented a new version of the hitherto almost forgotten work in honour of the composer. This Swan Lake, by Marius Petipa and Leo Ivanov, established a performance tradition that has lasted to this day, and was the point of departure for innumerable new creations, which although they refer to the two choreographers have become further and further removed from the original version.

Alexei Ratmansky, one of the most important choreographers of our time, has reconstructed this three-act version by Petipa/Ivanov for Ballett Zürich in 2016. The former Ballet Director of Moscow’s Bolshoi Theatre is now “Artist in Residence” with the American Ballet Theatre, and works with the world’s most prestigious ballet companies.
With the aid of the Stepanov notation – a system of ballet codification developed in the late 19th century, Ratmansky has resurrected the work in its original form, thus offering an exciting view of a lost ballet tradition.

 

 

Bios

Schwanensee

Rossen Milanov

Musikalische Leitung

Rossen Milanov stammt aus Bulgarien. Er studierte an der Bulgarischen Musikakademie, der Duquesne University, der Juillard School und am Curtis Institute of Music. Er ist Chefdirigent des Princeton Symphony Orchestra und des amerikanischen Orchesters «Symphony in C». Kürzlich beendete er nach 11 Jahren seine Amtszeit beim Philadelphia Orchestra als Associate Conductor und Artistic Director des Mann Center of the Performing Arts. Mit dem Philadelphia Orchestra gastierte er in namhaften Konzertsälen und führte u.a. Puccinis La Bohème auf. Er dirigierte zahlreiche Konzerte mit einer Reihe weiterer amerikanischer Orchester wie dem National Symphony Orchestra, Washington, dem Rochester Philharmonic, dem St. Paul Chamber Orchestra und den Sinfonieorchestern von Baltimore, Charlotte, Indianapolis, Milwaukee, New Jersey, San Antonio und Seattle. Auch im Fernen Osten ist Rossen Milanov regelmässig zu Gast, u.a. beim Hyogo Symphony, Japan, beim Hong Kong Philharmonic, Guangzhou Symphony, NHK Symphony, China Philharmonic, Singa-pore Symphony und dem Seoul Philharmonic Orchestra. Er gastiert beim Royal Scottish National Orchestra, dem BBC Symphony Or-chestra, dem Scottish Chamber Orchestra, den Rotterdamer Philharmonikern, dem Orchestre de la Suisse Romande und dem Orchester der Royal Swedish Opera. An der Komischen Oper Berlin dirigierte er Schostakowitschs Lady Macbeth von Mzensk. Rossen Milanov war von 2003 bis 2008 Chefdirigent des Nationalen Bulgarischen Radioorchesters, mit dem er Vesselina Kasarova bei einer Europa-Tournee begleitete. 2005 wurde er in Bulgarien zum «Musiker des Jahres» gewählt. Für das Brahms-Ballett Rättika arbeitete er erstmals mit Mats Ek zusammen. Bereits 2012 dirigierte Mats Eks Sleeping Beauty am Opernhaus Zürich.

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 26 Mar 2017, 30 Mar 2017, 01 Apr 2017, 04 Apr 2017, 06 Apr 2017, 09 Apr 2017, 13 Apr 2017

Pavel Baleff

Musikalische Leitung

Pavel Baleff leitet als Chefdirigent der Philharmo­nie Baden-Baden seit Anfang 2007 eines der tradi­tions­­reichsten Orchester Deutschlands. Engagements als Opern- und Kon­zertdirigent führten ihn u.a. an das Zürcher Opernhaus, Dresdner Semperoper, Leipziger Gewand­haus, Hamburgische Staatsoper, Bolschoi Theater Moskau, Na­tio­nal Oper Montpellier, zu den Rundfunksinfonieorchestern des WDR und des Bayerischen Rund­funks sowie allein in Deutschland zu 40 weiteren Sinfonieorchestern. Er leitete Aufführungen, Fern­seh­aufzeich­nungen und CD-Produktionen mit inter­na­tio­­nal renom­mier­­ten Solisten wie Krassimira Stoyanova, Diana Damrau, Edita Gruberova und Vesselina Kasarova, Ramón Vargas, Anne-Sophie Mutter, Anna Netreb­ko, Thomas Hampson, Piotr Beczala und Luca Pisa­roni. 2012 wurde die CD mit Krassimira Stoya­no­va und dem Münchner Rundfunkorchester unter seiner Leitung mit dem Jahrespreis der Deutschen Schallplattenkritik und dem International Classic Music Award ausgezeichnet. Das Verdi Recital mit Krassimira Stoyanova unter seiner Leitung gewann 2014 erneut einen Preis der deutschen Schall­plat­ten­­­kritik. Anlässlich der von ihm geleiteten Ersteinstudierung des Ring des Nibelungen in Bulgarien an der Nationaloper in Sofia wurde er zum bulgarischen «Dirigenten des Jahres» gewählt. 2015 de­bü­tierte er beim Dänischen Na­tio­nal Orchester und beim Mozarteum Orchester Salzburg. 2016 debütierte er an der Wiener Staatsoper mit L’elisir d’amo­re. 2017 gibt er sein Debüt an der Staatsoper Stuttgart mit Romeo und Julia und dirigiert am Opernhaus Zürich Schwanensee sowie die beiden Ravel-Opern. Pavel Baleff ist 1. Preisträger beim Carl-Maria-von-Weber-Wettbewerb in Mün­chen so­­wie beim Internationalen Bad Homburger Dirigen­tenwettbewerb, wurde in das Diri­genten­forum des Deutschen Musikrates aufgenom­men und erhielt eine Auszeichnung durch die Herbert von Karajan Stiftung.

L'Heure espagnole / L'Enfant et les sortilèges

04 May 2017, 06 May 2017, 10 May 2017, 12 May 2017, 14 May 2017, 19 Jan 2018, 21 Jan 2018, 26 Jan 2018, 28 Jan 2018, 01 Feb 2018

Schwanensee

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Alexei Ratmansky

Choreograf

Alexei Ratmansky wurde 1968 in St. Petersburg geboren und erhielt seine Ballettausbildung an der Bolschoi Ballettakademie in Moskau. Er tanzte als Erster Solist beim Ukrainischen Nationalballett, beim Royal Winnipeg Ballet und beim Royal Danish Ballet. Noch als aktiver Tänzer begann er seine Karriere als Choreograf, die ihn mittlerweile zu den bedeutendsten Ensembles der Welt geführt hat, darunter das Ballett des Mariinsky Theaters in St. Petersburg, das Ballett der Pariser Oper, das Royal Danish Ballet, das Royal Swedish Ballet, das Holländische Nationalballett, das New York City Ballet, das San Francisco Ballet, das Australian Ballet, das National Ballet of Canada. Daneben hat er Choreografien für Tänzerstars wie Nina Ananiashvili, Wendy Wheelan, Diana Vishneva oder Mikhail Baryshnikov geschaffen. Sein choreografisches Werk wurde mit vielen Preisen gewürdigt. Für Dreams of Japan (1998) erhielt er die Goldene Maske, die ihm danach noch dreimal verliehen wurde (2004, 2007 und 2010). 2005 erhielt Ratmansky für Anna Karenina – entstanden beim Königlichen Dänischen Ballett - den Prix Benois de la Danse. Es folgten 2006 der Schostakowitsch-Preis sowie ein Londoner Critics' Circle Award. Hinzu kamen 2011 der amerikanische Bessie Award, der Dance Magazine Award und der dänische Dannebrogorden. 2004 wurde Ratmansky zum Künstlerischen Direktor des Bolschoi Balletts in Moskau ernannt. Er blieb bis 2008 – eine kurze, aber äusserst fruchtbare Ära, in der die Truppe für ihre Gastspiele vom Critics' Circle in London zweimal zur „Besten internationalen Compagnie“ gekürt wurde. Für das Bolschoi-Ballett choreografierte Ratmansky abendfüllende Ballette wie The Bright Stream (2003), The Bolt (2005) und Verlorene Illusionen (2011). Ausserdem brachte er dort als Kombination von Rekonstruktion und Neuproduktion Le Corsaire (2007) und Die Flammen von Paris (2008) heraus. Weitere Werke sind u.a. Cinderella und Das bucklige Pferdchen für das Mariinsky Ballett, Romeo und Julia für das National Ballet of Canada, Der goldene Hahn für das Royal Danish Ballet sowie eine Neuproduktion von Petipas Don Quixote für das Holländische Nationalballett. Seit 2009 ist Ratmansky dem American Ballet Theatre in New York durch einen langfristigen Vertrag als „Artist in Residence“ verbunden. Hier choreografierte er seitdem unter anderem On The Dnieper (2009), Seven Sonatas (2009), Der Nussknacker (2010), Dumbarton (2011), Der Feuervogel (2012), einen Abend mit drei Kompositionen von Dmitri Schostakowitch (2013) und ein Ballett nach Shakespeares Der Sturm (2013). Für das Ballett der Pariser Oper kreierte er Psyche (2011), für das Royal Ballet in London ein Ballett zu Chopins 24 Préludes (2013), für die Mailänder Scala einen ganzen Ratmansky-Abend (2013) und Paquita beim Bayerischen Staatsballett (2014).

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 26 Mar 2017, 29 Mar 2017, 30 Mar 2017, 01 Apr 2017, 04 Apr 2017, 06 Apr 2017, 09 Apr 2017, 13 Apr 2017, 28 Apr 2017, 03 Jun 2018, 08 Jun 2018, 09 Jun 2018, 12 Jun 2018, 15 Jun 2018, 17 Jun 2018, 23 Jun 2018

Jérôme Kaplan

Ausstattung

Jérôme Kaplan studierte zunächst Bühnendesign an der École de la Rue Blanche, bevor er 1987 seine Karriere als Bühnen- und Kostümbildner begann. 1991 entwarf Kaplan erstmals Bühnenbilder und Kostüme für die Compagnie Les Ballets de Monte Carlo, unter anderem für L'Enfant et les sortilèges, Romeo und Julia, Cinderella, Casse-Noisette Circus, Eye for an Eye and Shéhérazade.Als erster französischer Bühnenbildner kreierte Kaplan am Chinesischen Nationalballett in Peking das Bühnenbild und die Kostüme für Raise the Red Lantern in der Choreografie von Xin Peng Wang, für den er auch die Entwürfe zu The Wood Nymphe beim Finnischen Nationalballett schuf. Ausserdem arbeitete Kaplan mit international gefragten Choreografen zusammen, unter anderem mit Christopher Wheeldon (The Sleeping Beauty, Royal Danish Ballet), Ib Andersen (Kermesse in Bruges, Royal Danish Ballet), Nacho Duato (The Nutcracker, Mikhailovsky Ballett St. Petersburg), Bertrand d'At (The Prince of Pagodas für die Opéra national du Rhin sowie In the Mood for Love für das Shanghai Ballett) und David Nixon (Ondine, Opéra national du Rhin). Seit 2010 gestaltet Kaplan die Bühnen- und Kostümdesigns für die Produktionen des russischen Choreografen Alexei Ratmansky. Resultat dieses Zusammenwirkens sind Produktionen wie Don Quixote für das Het National Ballet in Amsterdam, Cinderella für das Australian Ballet in Melbourne, Lost Illusions für das Bolschoi Theater in Moskau und Paquita für das Bayerische Staatsballett. Für sein Kostümdesign zu Lost Illusions wurde er 2012 mit dem russischen Theaterpreis Goldene Maske ausgezeichnet.

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 26 Mar 2017, 29 Mar 2017, 30 Mar 2017, 01 Apr 2017, 04 Apr 2017, 06 Apr 2017, 09 Apr 2017, 13 Apr 2017, 28 Apr 2017, 03 Jun 2018, 08 Jun 2018, 09 Jun 2018, 12 Jun 2018, 15 Jun 2018, 17 Jun 2018, 23 Jun 2018

Martin Gebhardt

Lichtgestaltung

Martin Gebhardt war Lichtgestalter und Beleuchtungsmeister bei John Neumeiers Hamburg Ballett. Ab 2002 arbeitete er mit Heinz Spoerli und dem Ballett Zürich zusammen. Ballettproduktionen der bei­den Compagnien führten ihn an re­nom­mierte Theater in Eu­ro­pa, Asien und Amerika. Am Opernhaus Zürich schuf er das Lichtdesign für Inszenie­run­gen von Jürgen Flimm, Grischa Asagaroff, Matthias Hartmann, David Pountney, Moshe Leiser/Patrice Caurier, Da­miano Mi­chie­letto und Achim Freyer. Bei den Salzburger Festspielen kreierte er die Lichtgestaltung für La bohème und eine Neufassung von Spoerlis Der Tod und das Mädchen. Mit Christoph Mar­tha­ler und Anna Viebrock arbeitete er beim Händel-Abend Sale und Rossinis Il viaggio a Reims zusammen. Seit der Spielzeit 2012/13 ist Martin Gebhardt Leiter des Beleuchtungswesens am Opernhaus Zürich. Eine enge Zu­sam­men­arbeit verbindet ihn heute mit dem Choreografen Christian Spuck (Anna Karenina, Woyzeck, Der Sandmann, Sonett, Leonce und Lena, Paysage obscure). In jüngster Zeit war er ausserdem Lichtdesigner für die Choreografen Alexei Ratmansky, Wayne McGregor, Marco Goecke, Douglas Lee und Edward Clug.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Carmen

01 Jul 2018, 04 Jul 2018, 07 Jul 2018, 10 Jul 2018, 14 Jul 2018

Corpus

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Faust

28 Apr 2018, 06 May 2018, 06 May 2018, 10 May 2018, 13 May 2018, 21 May 2018, 23 May 2018, 01 Jun 2018

Le Comte Ory

31 Dec 2017, 02 Jan 2018, 04 Jan 2018, 06 Jan 2018, 09 Jan 2018

Lucia di Lammermoor

04 Feb 2017, 07 Feb 2017, 10 Feb 2017, 12 Feb 2017, 15 Feb 2017, 19 Feb 2017

Maria Stuarda

08 Apr 2018, 11 Apr 2018, 14 Apr 2018, 17 Apr 2018, 20 Apr 2018, 26 Apr 2018, 29 Apr 2018, 02 May 2018, 05 May 2018, 09 May 2018, 12 May 2018

Messa da Requiem

03 Dec 2016, 06 Dec 2016, 08 Dec 2016, 13 Dec 2016, 16 Dec 2016, 20 Dec 2016, 23 Dec 2016, 01 Jan 2017, 08 Jan 2017, 13 Jan 2017

Nussknacker und Mausekönig

14 Oct 2017, 20 Oct 2017, 29 Oct 2017, 03 Nov 2017, 10 Nov 2017, 11 Nov 2017, 09 Dec 2017, 12 Dec 2017, 15 Dec 2017, 17 Dec 2017, 02 Feb 2018, 03 Feb 2018, 28 Feb 2018, 16 Mar 2018, 17 Mar 2018, 13 Apr 2018, 15 Apr 2018

Petruschka / Sacre

08 Oct 2016, 11 Oct 2016, 14 Oct 2016, 21 Oct 2016, 28 Oct 2016, 30 Oct 2016, 05 Nov 2016, 18 Nov 2016, 20 Nov 2016, 11 Dec 2016, 14 Mar 2018, 22 Mar 2018, 02 Apr 2018, 02 Apr 2018, 05 Apr 2018

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 26 Mar 2017, 29 Mar 2017, 30 Mar 2017, 01 Apr 2017, 04 Apr 2017, 06 Apr 2017, 09 Apr 2017, 13 Apr 2017, 28 Apr 2017, 03 Jun 2018, 08 Jun 2018, 09 Jun 2018, 12 Jun 2018, 15 Jun 2018, 17 Jun 2018, 23 Jun 2018

Un Ballo

28 Mar 2017, 31 Mar 2017, 02 Apr 2017, 22 Jun 2017, 23 Jun 2017, 11 Feb 2018, 06 Mar 2018

Ballett Zürich

Ballett

Die grösste professionelle Ballettcompagnie der Schweiz wird seit der Saison 2012/13 von Christian Spuck geleitet.  Beheimatet am Opernhaus Zürich, bestreitet das 36 Tänzerinnen und Tänzer umfassende Ensemble mit seinen Produktionen nicht nur einen wesentlichen Teil des Opernhaus-Spielplans, sondern wird regelmässig auch auf internationalen Gastspielen gefeiert. Hervorgegangen aus dem einstigen Ballett des Stadttheaters Zürich, wurde die Compagnie von ihren Direktoren Nicholas Beriozoff, Patricia Neary, Uwe Scholz und Bernd Bienert geprägt. Der Schweizer Choreograf Heinz Spoerli, Ballettdirektor von 1996 bis 2012, etablierte die Compagnie innerhalb weniger Jahre unter den führenden europäischen Ballettformationen.

Mehr Informationen zum Ballett Zürich finden Sie hier

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Corpus

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Faust

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Gods and Dogs

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Messa da Requiem

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Nussknacker und Mausekönig

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Petruschka / Sacre

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Junior Ballett

Ballett

Das Junior Ballett ist die Nachwuchscompagnie des Balletts Zürich. Seit seiner Gründung im Jahr 2001 erhalten hier ausgewählte junge Tänzerinnen und Tänzer aus aller Welt die Möglichkeit, nach Ende ihrer Ballettausbildung unter fachkundiger Betreuung in das tänzerische Berufsleben einzusteigen. Im Rahmen eines nicht länger als zwei Jahre währenden Engagements trainieren sie gemeinsam mit den Mitgliedern des Balletts Zürich, tanzen mit ihnen in ausgewählten Vorstellungen des Repertoires und sammeln so die für eine Tänzerlaufbahn notwendige Bühnenerfahrung. Einmal pro Spielzeit stellt das Junior Ballett in einem eigenen Ballettabend mit Werken international renommierter Choreografen seine hohe Leistungsfähigkeit und tänzerische Kreativität unter Beweis. In der Saison 2014/15 vereint das Junior Ballett dreizehn Tänzerinnen und Tänzer aus acht Nationen.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Corpus

27 May 2017, 28 May 2017, 05 Jun 2017, 10 Jun 2017, 11 Jun 2017, 16 Jun 2017, 25 Jun 2017, 02 Jul 2017

Emergence

13 Jan 2018, 18 Jan 2018, 20 Jan 2018, 21 Jan 2018, 27 Jan 2018, 28 Jan 2018, 30 Jan 2018, 06 Apr 2018, 07 Apr 2018, 04 May 2018, 11 May 2018, 26 May 2018

Faust

28 Apr 2018, 06 May 2018, 06 May 2018, 10 May 2018, 13 May 2018, 21 May 2018, 23 May 2018, 01 Jun 2018

Nussknacker und Mausekönig

14 Oct 2017, 20 Oct 2017, 29 Oct 2017, 03 Nov 2017, 10 Nov 2017, 11 Nov 2017, 09 Dec 2017, 12 Dec 2017, 15 Dec 2017, 17 Dec 2017, 02 Feb 2018, 03 Feb 2018, 28 Feb 2018, 16 Mar 2018, 17 Mar 2018, 13 Apr 2018, 15 Apr 2018

Petruschka / Sacre

08 Oct 2016, 11 Oct 2016, 14 Oct 2016, 21 Oct 2016, 28 Oct 2016, 30 Oct 2016, 05 Nov 2016, 18 Nov 2016, 20 Nov 2016, 11 Dec 2016

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 26 Mar 2017, 29 Mar 2017, 30 Mar 2017, 01 Apr 2017, 04 Apr 2017, 06 Apr 2017, 09 Apr 2017, 13 Apr 2017, 28 Apr 2017, 03 Jun 2018, 08 Jun 2018, 09 Jun 2018, 12 Jun 2018, 15 Jun 2018, 17 Jun 2018, 23 Jun 2018

Philharmonia Zürich

Orchester

1985 entstand in Folge der Trennung des traditionsreichen Tonhalle- und Theaterorchesters das Orchester der Oper Zürich. 2012, mit Beginn der Intendanz von Andreas Homoki und dem Amtsantritt des neuen Generalmusikdirektors Fabio Luisi, wird das Orchester der Oper Zürich zur Philharmonia Zürich. Pro Saison ist das Orchester in rund 250 Opern- und Ballettvorstellungen des Opernhauses Zürich zu hören. Als Podium für das Konzertrepertoire werden zusätzlich die Philharmonischen Konzerte veranstaltet. Soiréen und Kammermusikmatinéen ergänzen das künstlerische Spektrum des Orchesters. Bevor Fabio Luisi mit der Saison 2012/13 als Generalmusikdirektor die künstlerische Leitung des Orchesters übernommen hat, haben u. a. Franz Welser-Möst (1995-2008, ab 2005 als Generalmusikdirektor) und zuletzt Daniele Gatti als Chefdirigent (2009-2012) das Orchester geleitet. 2000/01 fanden die Beständigkeit der Leistungen des Orchesters der Oper Zürich und die Breite seines Könnens mit der Wahl zum «Orchester des Jahres» in der Umfrage der Zeitschrift «Opernwelt» weit verbreitete internationale Anerkennung.

Mehr Informationen zur Philharmonia Zürich finden Sie hier

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny

05 Nov 2017, 09 Nov 2017, 12 Nov 2017, 14 Nov 2017, 17 Nov 2017, 19 Nov 2017, 22 Nov 2017, 24 Nov 2017

Beethoven / Tschaikowski

14 Jan 2018

Berg / Zemlinsky

19 Feb 2017

Bruch / Brahms

14 May 2017

Carmen

01 Jul 2018, 04 Jul 2018, 07 Jul 2018, 10 Jul 2018, 14 Jul 2018

Cavalleria Rusticana / Pagliacci

24 Sep 2016, 28 Sep 2016, 04 Oct 2016, 09 Oct 2016, 12 Oct 2016

Das Land des Lächelns

18 Jun 2017, 21 Jun 2017, 25 Jun 2017, 29 Jun 2017, 02 Jul 2017, 06 Jul 2017, 09 Jul 2017, 13 Jul 2017, 10 Jun 2018, 16 Jun 2018, 19 Jun 2018, 22 Jun 2018, 26 Jun 2018, 29 Jun 2018

Der feurige Engel

07 May 2017, 11 May 2017, 14 May 2017, 25 May 2017, 28 May 2017, 31 May 2017, 02 Jun 2017, 05 Jun 2017

Der fliegende Holländer

18 Mar 2018, 21 Mar 2018, 24 Mar 2018, 28 Mar 2018, 31 Mar 2018

Der Freischütz

18 Sep 2016, 21 Sep 2016, 25 Sep 2016, 02 Oct 2016, 05 Oct 2016, 09 Oct 2016, 13 Oct 2016, 16 Oct 2016, 19 Oct 2016, 22 Oct 2016

Der Zauberer von Oz

19 Nov 2016, 27 Nov 2016, 02 Dec 2016, 04 Dec 2016, 06 Dec 2016, 10 Dec 2016, 13 Dec 2016, 26 Dec 2016, 31 Dec 2016, 02 Jan 2017, 15 Jan 2017, 21 Jan 2017, 27 Jan 2017, 29 Jan 2017, 05 Feb 2017

Die Zauberflöte

26 Sep 2017, 29 Sep 2017, 05 Oct 2017, 10 Oct 2017, 15 Oct 2017

Don Carlo

27 Nov 2016, 01 Dec 2016, 04 Dec 2016, 07 Dec 2016, 10 Dec 2016

Don Giovanni

11 Mar 2017, 15 Mar 2017, 17 Mar 2017, 26 Mar 2017, 31 Mar 2017

Dvorak / Bruckner

12 Nov 2017

Faust

20 Sep 2016, 23 Sep 2016, 25 Sep 2016, 02 Oct 2016, 07 Oct 2016, 28 Apr 2018, 06 May 2018, 06 May 2018, 10 May 2018, 13 May 2018, 21 May 2018, 23 May 2018, 01 Jun 2018

Fidelio

26 Nov 2017, 30 Nov 2017, 03 Dec 2017, 08 Dec 2017, 13 Dec 2017

Galakonzert Edita Gruberova

18 Feb 2018

Galakonzert zu Nello Santis 85. Geburtstag

23 Oct 2016

I Capuleti e i Montecchi

30 Oct 2016, 02 Nov 2016, 04 Nov 2016, 09 Nov 2016, 13 Nov 2016

I puritani

11 Dec 2016, 14 Dec 2016, 17 Dec 2016, 22 Dec 2016, 26 Dec 2016

Il barbiere di Siviglia

07 Jul 2017, 09 Jul 2017, 11 Jul 2017, 14 Jul 2017, 01 Oct 2017, 06 Oct 2017, 11 Oct 2017

Jewgeni Onegin

24 Sep 2017, 27 Sep 2017, 30 Sep 2017, 08 Oct 2017, 13 Oct 2017, 19 Oct 2017, 22 Oct 2017, 25 Oct 2017, 28 Oct 2017

Konzert Matti Salminen

12 Nov 2016

L'elisir d'amore

07 Apr 2017, 09 Apr 2017, 12 Apr 2017, 17 Apr 2017, 21 Apr 2017

La bohème

15 Apr 2017, 19 Apr 2017, 22 Apr 2017, 29 Apr 2017, 06 May 2017, 10 May 2017

La fanciulla del West

21 Dec 2017, 26 Dec 2017, 30 Dec 2017, 07 Jan 2018, 12 Jan 2018

La Fille du Régiment

16 Dec 2017, 19 Dec 2017, 22 Dec 2017

La Forza del Destino

27 May 2018, 30 May 2018, 02 Jun 2018, 07 Jun 2018, 10 Jun 2018, 13 Jun 2018, 17 Jun 2018, 20 Jun 2018, 28 Jun 2018

La scala di seta

09 Feb 2018, 11 Feb 2018, 17 Feb 2018, 24 Feb 2018

La traviata

06 Jul 2018, 08 Jul 2018, 11 Jul 2018, 13 Jul 2018, 15 Jul 2018

Lady Macbeth von Mzensk

27 Dec 2016, 30 Dec 2016, 07 Jan 2017, 14 Jan 2017

Le nozze di Figaro

15 Oct 2016, 20 Oct 2016, 23 Oct 2016, 27 Oct 2016, 29 Oct 2016

Liszt / Bartok

22 Oct 2017

Lohengrin

04 Jul 2017, 08 Jul 2017, 12 Jul 2017, 16 Jul 2017

Lucia di Lammermoor

04 Feb 2017, 07 Feb 2017, 10 Feb 2017, 12 Feb 2017, 15 Feb 2017, 19 Feb 2017

Luisa Miller

12 Apr 2018, 15 Apr 2018, 21 Apr 2018, 24 Apr 2018, 27 Apr 2018, 29 Apr 2018

Lunea

04 Mar 2018, 08 Mar 2018, 13 Mar 2018, 15 Mar 2018, 18 Mar 2018, 23 Mar 2018, 25 Mar 2018

Macbeth

23 Apr 2017, 05 May 2017, 09 May 2017, 13 May 2017, 24 May 2017, 26 May 2017

Madama Butterfly

10 Dec 2017, 14 Dec 2017, 17 Dec 2017, 20 Dec 2017, 23 Dec 2017, 26 Dec 2017, 29 Dec 2017, 01 Jan 2018, 05 Jan 2018, 07 Jan 2018, 10 Jan 2018

Maria Stuarda

08 Apr 2018, 11 Apr 2018, 14 Apr 2018, 17 Apr 2018, 20 Apr 2018, 26 Apr 2018, 29 Apr 2018, 02 May 2018, 05 May 2018, 09 May 2018, 12 May 2018

Mendelssohn Elias

15 Jul 2018

Messa da Requiem

03 Dec 2016, 06 Dec 2016, 08 Dec 2016, 13 Dec 2016, 16 Dec 2016, 20 Dec 2016, 23 Dec 2016, 01 Jan 2017, 08 Jan 2017, 13 Jan 2017

Nussknacker und Mausekönig

14 Oct 2017, 20 Oct 2017, 29 Oct 2017, 03 Nov 2017, 10 Nov 2017, 11 Nov 2017, 09 Dec 2017, 12 Dec 2017, 15 Dec 2017, 17 Dec 2017, 02 Feb 2018, 03 Feb 2018, 28 Feb 2018, 16 Mar 2018, 17 Mar 2018, 13 Apr 2018, 15 Apr 2018

Orest

26 Feb 2017, 02 Mar 2017, 07 Mar 2017, 10 Mar 2017, 12 Mar 2017, 19 Mar 2017, 24 Mar 2017

Otello

05 Mar 2017, 08 Mar 2017, 12 Mar 2017, 16 Mar 2017, 19 Mar 2017, 23 Mar 2017

Paganini / Strauss

15 Jul 2017

Parsifal

25 Feb 2018, 03 Mar 2018, 07 Mar 2018, 11 Mar 2018

Petruschka / Sacre

08 Oct 2016, 11 Oct 2016, 14 Oct 2016, 21 Oct 2016, 28 Oct 2016, 30 Oct 2016, 05 Nov 2016, 18 Nov 2016, 20 Nov 2016, 11 Dec 2016, 14 Mar 2018, 22 Mar 2018, 02 Apr 2018, 02 Apr 2018, 05 Apr 2018

Ravel / Strawinsky

25 Jan 2018

Ronja Räubertochter

18 Nov 2017, 26 Nov 2017, 30 Nov 2017, 03 Dec 2017, 08 Dec 2017, 09 Dec 2017, 12 Dec 2017, 31 Dec 2017, 02 Jan 2018, 14 Jan 2018, 22 Apr 2018, 25 Apr 2018

Salome

28 Sep 2017, 01 Oct 2017, 08 Oct 2017, 15 Oct 2017

Schubert / Martin

18 Dec 2016

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 26 Mar 2017, 29 Mar 2017, 30 Mar 2017, 01 Apr 2017, 04 Apr 2017, 06 Apr 2017, 09 Apr 2017, 13 Apr 2017, 28 Apr 2017, 03 Jun 2018, 08 Jun 2018, 09 Jun 2018, 12 Jun 2018, 15 Jun 2018, 17 Jun 2018, 23 Jun 2018

Tosca

21 Oct 2017, 27 Oct 2017, 29 Oct 2017, 01 Nov 2017, 04 Nov 2017

Un ballo in maschera

07 Jun 2017, 11 Jun 2017, 14 Jun 2017, 17 Jun 2017, 20 Jun 2017, 24 Jun 2017

Werther

02 Apr 2017, 05 Apr 2017, 08 Apr 2017, 11 Apr 2017, 17 Apr 2017, 20 Apr 2017, 23 Apr 2017, 27 Apr 2017, 30 Apr 2017, 10 May 2018, 13 May 2018, 18 May 2018, 21 May 2018, 24 May 2018, 29 May 2018

Wolf-Ferrari / Dvořák

25 Mar 2018

Elena Vostrotina a.G.

1. Solistin Ballett Tänzerin .

Elena Vostrotina stammt aus St. Pe­tersburg. Ihre Ballettausbildung erhielt sie an der Vaganova Ballet Academy. 2003 wurde sie Mitglied des Mariinsky-Balletts. Dort tanzte sie u.a. Odette/Odile in Schwanensee (Petipa/Iwanow), Myrtha in Giselle (Coralli/Perrot), Königin der Dryaden in Don Quixote (Gorsky)  und Approximate Sonata (Forsythe). 2006 wurde sie von Aaron S. Watkin ans Semperoper Ballett Dresden engagiert. Hier wurde sie zur Solistin ernannt und tanzte ein breites Repertoire an klassischen, neoklassischen und modernen Balletten und arbeitete mit renommierten Choreografen zusammen. Sie gastierte am Stanislawski-Nemirowitsch-Dantschenko-Theater in Moskau, am Staatstheater Nowosibirsk, bei der Gala "Roberto Bolle and Friends" sowie bei den Ballets Bubeníčcek. Ab der Saison 2017/18 ist Elena Vostrotina Erste Solistin des Balletts Zürich.

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 29 Mar 2017, 01 Apr 2017, 09 Apr 2017, 28 Apr 2017

Anna Khamzina

Solo mit Gruppe

Anna Khamzina is a native of Russia, and trained at the Natalia Trishina and Yuly Medvedev School of Classic Dance. As a soloist at the Stanislavsky & Nemirovich-Danchenko Musical Theatre in Moscow she was seen as Giselle, in the title role of John Neumeier’s The Little Mermaid (for which she won a “Golden Mask” national theatre award) and in Vladimir Burmeister’s Swan Lake and La Esmeralda, Dmitry Bryantsev’s Illusive Ball and Pierre Lacotte’s La Sylphide. She also worked with such choreographers as Jiří Kylián, Jorma Elo and Nacho Duato. From 2013 to 2015 she danced with Aalto Ballett Essen, where her roles included the Good Fairy (in Cinderella), Titania (in A Midsummer Night’s Dream) and Giselle (by David Dawson). She joined Ballett Zürich last season, since when she has been seen as Odette/Odile in the reconstruction of Swan Lake by Alexei Ratmansky and as Olimpia in Christian Spuck’s Der Sandmann.

Anna Karenina

20 Jan 2017, 22 Feb 2017

Schwanensee

26 Mar 2017, 30 Mar 2017, 04 Apr 2017, 06 Apr 2017, 13 Apr 2017

Alexander Jones

Solo 1. Solist

Alexander Jones was born in Rochford (Essex) in the UK, and trained at London’s Royal Ballet School. He won the gold medal at the Adeline Genée Competition in Athens in 2004, and followed this by earning the Dame Ninette de Valois Prize. He initially joined the Stuttgart Ballet for its 2005/06 season, and was promoted to principal dancer from 2011/12. His roles during his Stuttgart tenure included Armand Duval in John Neumeier’s The Lady of the Camelias, Romeo in John Cranko’s Romeo and Juliet, the title roles in Cranko’s Onegin and Kevin O’Day’s Hamlet and the Man in Kenneth McMillan’s The Song of the Earth. He also performed in choreographies by George Balanchine, Jerome Robbins, Frederick Ashton, Peter Schaufuss, Glen Tetley, Maurice Béjart, Marcia Haydée, Hans van Manen, William Forsythe, Douglas Lee, Wayne McGregor, Edward Clug and Christian Spuck. After he joined Ballett Zürich as a soloist for the 2015/16 season, he was seen as Prince Siegfried in the reconstruction of Swan Lake by Alexei Ratmansky and as Nathanael in Christian Spuck’s Der Sandmann.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 20 Jan 2017, 22 Feb 2017

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 29 Mar 2017, 01 Apr 2017, 09 Apr 2017, 28 Apr 2017

Tigran Mkrtchyan

Solo mit Gruppe

Tigran Mkrtchyan comes from Armenia, and trained at the Armenian Ballet School and the Zurich Dance Academy. He was a finalist in the Prix de Lausanne; and after two years with the Junior Ballet, he joined the main Ballett Zürich company for the 2011/12 season. His performances since then have included the role of Tybalt in Christian Spuck’s Romeo and Juliet and Stiwa in Anna Karenina. As part of the company’s Young Choreographers programme, he presented his choreography The Rose that grew from Concrete.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017

Petruschka / Sacre

08 Oct 2016, 11 Oct 2016, 14 Oct 2016, 21 Oct 2016, 28 Oct 2016, 30 Oct 2016, 05 Nov 2016

Schwanensee

26 Mar 2017, 30 Mar 2017, 04 Apr 2017, 06 Apr 2017, 13 Apr 2017

Andrei Cozlac

Gruppe mit Solo

Andrei Cozlac was born in Romania, and studied at the Bucharest Choreography High School and the Zurich Dance Academy. A three-time winner of the Romanian National Dance Competition, he also earned a gold medal at the 2011 Tanzolymp in Berlin and a bronze medal at the 2012 Helsinki International Ballet Competition. After two years with the Junior Ballet, he joined the main Ballett Zürich company last season. He has presented two of his own works, Midst Mettle and Milord(s),under the company’s Young Choreographers programme; he won the Friends of Ballett Zürich Dance Prize for 2013; and he has appeared in Marco Goecke’s Deer Vision, in the peasants’ pas-de-deux in Patrice Bart’s Giselle as well as in Alexei Ratmansky’s reconstruction of Swan Lake as Benno.

Anna Karenina

20 Jan 2017, 22 Feb 2017

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 29 Mar 2017, 01 Apr 2017, 09 Apr 2017, 28 Apr 2017

Wei Chen

Solo mit Gruppe

Wei Chen, a native of the USA, trained at the Boston Ballet School, Margo Marshall’s School of Ballet, Walnut Hill School and the Houston Ballet’s Ben Stevenson Academy. With the Royal Ballet of Flanders he danced numerous leading roles in such ballet classics as Marcia Haydée’s Swan Lake (Siegfried) and Sleeping Beauty (Prince Desiré) and John Cranko’s Onegin (Lensky). He has also performed in choreographies by George Balanchine, William Forsythe, David Dawson and Wayne McGregor. He joined Ballett Zürich for the 2012/13 season, and has since been seen in A-Life by Douglas Lee, Wings of Wax by Jiří Kylián and Deer Vision by Marco Goecke. He also danced Romeo in Christian Spuck’s Romeo and Juliet, Benno in the reconstruction of Swan Lake by Alexei Ratmansky as well as Coppelius in Spuck’s Der Sandmann.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 21 Jan 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017

Schwanensee

26 Mar 2017, 30 Mar 2017, 04 Apr 2017, 06 Apr 2017, 13 Apr 2017

Manuel Renard

Solo mit Gruppe

Manuel Renard was born on Guadeloupe (France). He trained at the Académie Internationale de Danse des Antilles, at the Alvin Ailey Dance Center in New York and at the Atelier Rudra-Béjart in Lausanne, and won first prize in the Confédération Nationale Française de Danse Competition for 1998 and 1999. Subsequent engagements with Maurice Béjart’s Compagnie M, the Monte Carlo Ballet and Ballett Basel saw him dance choreographies by Maurice Béjart, Claude Brumachon, Sidi Labi Cherkaoui, Johan Inger, Jorma Elo, Mauro Bigonzetti, Nacho Duato, Richard Wherlock and Angelin Preljocai. He joined Ballett Zürich for the 2012/13 season, since when he has been seen in such roles as Friar Lawrence in Christian Spuck’s Romeo and Juliet, von Rothbart in Heinz Spoerli’s Swan Lake, the doctor in Spuck’s Woyzeck and Karenin in Spuck’s Anna Karenina. He has also appeared in choreographies by William Forsythe, Sol León/Paul Lightfoot, Mats Ek and Wayne McGregor; and he has presented his works La Part des Anges and Indignons-nous as part of the company’s Young Choreographers programme. Last season his roles included Rotbart in Alexei Ratmansky’s reconstruction of Swan Lake and Coppola in Christian Spuck’s Der Sandmann.

 

Anna Karenina

28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 29 Mar 2017

Cristian Alex Assis

Solo mit Gruppe

Cristian Alex Assis is a native of Brazil. He studied at the Mannheim University of Music and Performing Arts, on a scholarship awarded by the Brasilia International Dance Seminar. He was a member of the Munich-based Bavarian State Ballet from 2010 to 2012, and came to Ballett Zürich for the 2012/13 season. Since then he has been seen in various roles including Wronski in Christian Spuck’s Anna Karenina, Tybalt in Spuck’s Romeo and Juliet and the drum major and the captain in Spuck’s Woyzeck, in further choreographies by William Forsythe andEdward Clug and in Martin Schläpfer’s Forellenquintett. In the reconstruction of Swan Lake by Alexei Ratmansky he was seen as Rotbart.

Anna Karenina

20 Jan 2017, 22 Feb 2017

Schwanensee

26 Mar 2017, 30 Mar 2017, 01 Apr 2017, 04 Apr 2017, 06 Apr 2017, 09 Apr 2017, 13 Apr 2017, 28 Apr 2017

Filipe Portugal

Solo 1. Solist

Filipe Portugal trained in Lisbon and, after acquiring his initial professional experience with the National Ballet of Portugal, first joined Ballett Zürich in 2002. Over the next seven years he danced solo roles for the company in Cinderella, The Nutcracker, In den Winden im Nichts, Goldberg Variations, Swan Lake, Stepping Stones, Don Quixote (in the title role), Coppélia, Giselle and A Midsummer Night’s Dream. In addition to numerous further roles in works by Heinz Spoerli, he also performed solo parts in choreographies by Balanchine, Forsythe, Kylián, Lin Hwai-min, Duato and Ek, and devised his own choreographies Road B., Alleged Dances and Sonata for the company. In 2009 he rejoined the National Ballet of Portugal as a principal dancer, and performed in various productions including Giselle, Romeo and Juliet, The Sleeping Beauty and La Sylphide and in choreographies by van Manen, Lopes Graça, Sotto and Wellenkamp over the following two years. He rejoined Ballett Zürich in 2011, since when he has danced in several Christian Spuck productions: as Friar Lawrence in Romeo and Juliet, King Peter in Leonce und Lena, the Doctor in Woyzeck and Karenin in Anna Karenina. He was also seen recently in choreographies by Jiří Kylián, Douglas Lee and Martin Schläpfer. He has also been successfully working as a choreographer. For our dancers he created Road B., Alleged Dances, Sonata, Silk Road and Different Trains. After Tauwetter for the company’s Junior ballet, he choreographed Dialogos in 2015 to the music of Swiss jazz musician Nik Bärtsch. In 2014, he won the Friends of Ballett Zürich’s Dance Prize.

Anna Karenina

15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 21 Jan 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017

Corpus

27 May 2017, 28 May 2017, 05 Jun 2017, 10 Jun 2017, 11 Jun 2017, 16 Jun 2017, 25 Jun 2017, 02 Jul 2017

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 26 Mar 2017, 29 Mar 2017, 30 Mar 2017, 01 Apr 2017, 04 Apr 2017, 06 Apr 2017, 09 Apr 2017, 13 Apr 2017, 28 Apr 2017

Un Ballo

28 Mar 2017, 31 Mar 2017, 02 Apr 2017, 22 Jun 2017, 23 Jun 2017, 11 Feb 2018, 06 Mar 2018

Beate Vollack

Choreograf .

Beate Vollack wurde nach ihrem Studium an der Staatlichen Ballettschule Berlin an die Komische Oper Berlin verpflichtet, wo sie ab 1992 als Solistin tanzte. Nachdem sie 1994 den Internationalen Ballettwettbewerb in Jackson/Mississippi gewonnen hatte, wurde sie an das Bayerische Staatsballett engagiert, dem sie von 1996–2005 als Solistin angehörte. Für ihre Interpretation der Giselle in der Fassung von Mats Ek wurde sie von der deutschen Fachpresse zur «Tänzerin des Jahres» gewählt. Parallel zu ihrer Bühnentätigkeit absolvierte sie eine Ausbildung zur Ballettpädagogin, mit der sie den Grundstein für ihre choreografische Karriere legte. 2003–2006 war sie fest als Choreografin an der Bayerischen Staatsoper engagiert. Hinzu kamen zahlreiche Gastverträge. Seit 2006 ist Beate Vollack freie Choreografin und Tänzerin und arbeitet regelmässig mit renommierten Regisseuren zusammen. 2009 hatte ihr erster Ballettabend Don Quichotte am Opernhaus Wroclaw Premiere, 2010 wurde ihr zweites Ballett Pinocchio oder das goldene Schlüsselchen uraufgeführt. 2010–2011 führte sie gemeinsam mit Natascha Ursuliak im Niederbayerischen Theater Passau im Vogelhändler zum ersten Mal Regie und inszenierte ausserdem, ebenfalls mit Natascha Ursuliak, an der Musikalischen Komödie Leipzig Die Zirkusprinzessin. 2012 erarbeitete sie mit David Alden an der Opéra National de Bordeaux Alcina. Bei den Salzburger Festspiele arbeitete sie mit Moshe Leiser und Patrice Caurier an Giulio Cesare in Egitto und trat als Andalusierin in Die Soldaten in der Inszenierung von Alvis Hermanis auf. 2013 zeichnete sie für die Choreografie von Nabucco am Opernhaus Stuttgart verantwortlich. Ab der Saison 2014/15 wird sie die Leitung der Tanzcompagnie in St. Gallen übernehmen.

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 26 Mar 2017, 29 Mar 2017, 30 Mar 2017, 01 Apr 2017, 09 Apr 2017, 13 Apr 2017, 28 Apr 2017

Un ballo in maschera

07 Jun 2017, 11 Jun 2017, 14 Jun 2017, 17 Jun 2017, 20 Jun 2017, 24 Jun 2017

Eva Dewaele

Ballettmeister

Eva Dewaele is from Belgium. After training at the Royal Ballet School in Antwerp, her first professional engagements took her to the Hessisches Staatstheater Wiesbaden, the Theater Luzern, the Gothenburg Opera, the Cullberg Ballet and the Royal Ballet of Flanders. She danced leading roles in choreographies by William Forsythe, Mats Ek, Jiří Kylián, Jacopo Godani, Douglas Lee, David Dawson and Christian Spuck. And she has also appeared in a number of films. She joined Ballett Zürich for the 2012/13 season, with additional duties as ballet mistress of the Junior Ballet. On the Zurich stage she has been seen as Lady Capulet in Christian Spuck’s Romeo and Juliet, as Rosetta in his Leonce und Lena and as the Dark Lady in his Sonett. As a choreographer she has created the piece Mit Blick auf for a retrospective of Ferdinand Hodler at the Fondation Beyeler art gallery in Basel, presented the work Miss(es) under Ballett Zürich’s Young Choreographers programme, and devised the choreography Passing By for the Junior Ballett. She was appointed Ballet Mistress of Ballett Zürich from the 2014/15 season onwards; and in 2016 she oversaw the production of Christian Spuck’s Anna Karenina at Moscow’s Stanislavski Theatre.

Schwanensee

04 Apr 2017, 06 Apr 2017

Galina Mihaylova

Solo 1. Solistin

Bulgarian ballerina Galina Mihaylova trained at the Bulgarian State Ballet School and at the Swiss Ballet School, under a scholarship of the Rudolf Nureyev Foundation. She joined the Ballett Zürich for the 1999/2000 season, since when she has danced roles in numerous Heinz Spoerli choreographies including Effie in La Sylphide, Amor in Don Quixote, Helena in A Midsummer Night’s Dream, Wäre heute morgen und gestern jetzt, Odette/Odile in Swan Lake and Henriette in Raymonda. She has also performed as a soloist in ballets by William Forsythe, Jiří Kylián, Twyla Tharp, Uwe Scholz and Jiří Bubeniček. She has danced the master of ceremonies in Christian Spuck’s Leonce and Lena, the nurse in Spuck’s Romeo and Juliet, Margret in his Woyzeck and Dolly in Anna Karenina. She was also to be seen in Wayne McGregor’s Kairos, and in Deer Vision by Marco Goecke.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 21 Jan 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 29 Mar 2017, 01 Apr 2017

Giulia Tonelli

Solo

Giulia Tonelli is from Italy. She began her training at the Balletto di Toscana Ballet School in Florence, and completed it at the Ballet School of the Vienna State Opera, where she also secured her first professional engagement in 2001/02. From 2002 to 2010 she danced with the Antwerp-based Royal Ballet of Flanders, where she was promoted to demi-soloist in 2004, and where she was seen in Petipa’s Giselle and in solo roles in choreographies by Forsythe, Balanchine, Kylián, Haydée and Spuck. She joined Ballett Zürich for the 2010/11 season, since when she has performed in ballets by Spoerli, Goecke, McGregor, Lee, Forsythe and Balanchine, danced the roles of Juliet in Christian Spuck’s Romeo and Juliet, Lena in his Leonce und Lena and Betsy in his Anna Karenina, and appeared in Gods and Dogs and Wings of Wax by Jiří Kylián and in Chamber Minds by Edward Clug. She was also seen in Christian Spuck’s das siebte blau and in Patrice Bart’s Giselle (in the peasants’ pas-de-deux and as the First and Second Wili). She has presented the work Mind Games together with Mélissa Ligurgo under the company’s Young Choreographers programme; and she was awarded the Giuliana Penzi Prize for 2013. She was recently seen in the Pas de trois of the reconstruction of Swan Lake by Alexei Ratmansky.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017

Petruschka / Sacre

18 Nov 2016, 20 Nov 2016, 11 Dec 2016

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 29 Mar 2017, 09 Apr 2017, 28 Apr 2017

Elizabeth Wisenberg

Solo mit Gruppe

Elizabeth Wisenberg was born in Waterbury (Connecticut) in the USA, and received her ballet training at the Washington School of Ballet and the National Ballet School in Toronto, Canada. Her first professional engagement took her to the Boston Ballet, from 2004 to 2006. Prior to this, she had already won the junior bronze medal at the Youth America Grand Prix in 2001 and, two years later, the senior silver medal at the National Youth Ballet Competition. In 2006 she joined the Stuttgart Ballet, initially as a member of the corps de ballet; and in 2013 she was promoted to demi-soloist with the same company. Her performances in Stuttgart included choreographies by John Cranko (as Olga in Onegin), Christian Spuck (as the court tutor in Leonce und Lena), Demis Volpi (as Kantorka in Krabat), John Neumeier, George Balanchine, Peter Schaufuss, Kenneth McMillan, Jiří Kylián, Marcia Haydée and Marco Goecke. She joined Ballett Zürich last season, since when she has been seen as Julia in Christian Spuck’s Romeo and Juliet and as Clara in Christian Spuck’s Der Sandmann.

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Schwanensee

26 Mar 2017, 30 Mar 2017, 04 Apr 2017, 06 Apr 2017, 13 Apr 2017

Michelle Willems

Gruppe

Michelle Williams is from France. She studied at the Bolshoi Ballet Academy and the Ecole-Atelier Rudra Béjart in Lausanne. After two seasons with the Junior Ballet, with appearances that included the peasants’ pas de deux in Giselle and Alexei Ratmansky’s Swan Lake reconstruction (in a pas de trois and in the dance of the cygnets) , she has now graduated to the main Ballett Zürich corps.

Anna Karenina

15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 21 Jan 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017

Schwanensee

26 Mar 2017, 30 Mar 2017, 01 Apr 2017, 04 Apr 2017, 06 Apr 2017, 13 Apr 2017

Chinatsu Sugishima

Gruppe mit Solo

Chinatsu Sugishima is Japanese. She studied at the Reika Otsuka Ballet Studio in Tokyo and at Munich’s Ballet Academy, and won second prize at the National Dance Competition in Saitama, Japan. She danced as a trainee with the Bavarian State Ballet; and after a year with the Junior Ballet, she joined the main Ballett Zürich company for the season 2014/15. She has been seen in Forsythe’s In the Middle, Somewhat Elevated and in the Peasants’ Pas de deux of Giselle

Anna Karenina

28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Schwanensee

09 Apr 2017, 28 Apr 2017

Statistenverein am Opernhaus Zürich

Statisten

Der Statistenverein am Opernhaus Zürich wurde im Jahr 1900 gegründet und dürfte damit einer der traditionsreichsten Vereine auf dem Kulturplatz Zürich sein. Rund hundert Frauen und Männer im Alter von 16 bis 70 Jahren bereichern das Bühnengeschehen in zahlreichen Inszenierungen.
Statisten, früher auch als Figuranten bezeichnet, haben generell nicht sprechende Rollen. Ihre Einsätze am Opernhaus Zürich fallen je nach Inszenierung unterschiedlich umfangreich aus. Während früher Massenszenen im Vordergrund standen, sind die Statistinnen und Statisten seit der Ära Pereira und der Intendanz von Andreas Homoki zunehmend auch für aufwändigere Einzelauftritte sowie für anspruchsvolle technische Einsätze gefragt. Die Mitglieder des Statistenvereins üben ihre Einsätze in der Freizeit und ohne finanzielle Interessen aus. Sie bringen Begeisterung für Musik und Theater mit.

Alcina

31 Dec 2016, 02 Jan 2017, 04 Jan 2017, 06 Jan 2017, 08 Jan 2017, 10 Jan 2017

Anna Karenina

22 Sep 2016, 30 Sep 2016, 15 Jan 2017, 18 Jan 2017, 20 Jan 2017, 21 Jan 2017, 22 Feb 2017, 25 Feb 2017, 01 Mar 2017, 28 Jun 2017, 01 Jul 2017

Carmen

01 Jul 2018, 04 Jul 2018, 07 Jul 2018, 10 Jul 2018, 14 Jul 2018

Cavalleria Rusticana / Pagliacci

24 Sep 2016, 28 Sep 2016, 04 Oct 2016, 09 Oct 2016, 12 Oct 2016

Der fliegende Holländer

18 Mar 2018, 21 Mar 2018, 24 Mar 2018, 28 Mar 2018, 31 Mar 2018

Der Freischütz

18 Sep 2016, 21 Sep 2016, 25 Sep 2016, 02 Oct 2016, 05 Oct 2016, 09 Oct 2016, 13 Oct 2016, 16 Oct 2016, 19 Oct 2016, 22 Oct 2016

Der Zauberer von Oz

19 Nov 2016, 27 Nov 2016, 02 Dec 2016, 04 Dec 2016, 06 Dec 2016, 10 Dec 2016, 13 Dec 2016, 26 Dec 2016, 31 Dec 2016, 02 Jan 2017, 15 Jan 2017, 21 Jan 2017, 27 Jan 2017, 29 Jan 2017, 05 Feb 2017

Die Entführung aus dem Serail

06 Nov 2016, 11 Nov 2016, 20 Nov 2016, 26 Nov 2016, 02 Dec 2016, 09 Dec 2016, 15 Dec 2016, 18 Dec 2016, 21 Dec 2016

Don Carlo

27 Nov 2016, 01 Dec 2016, 04 Dec 2016, 07 Dec 2016, 10 Dec 2016

Don Giovanni

11 Mar 2017, 15 Mar 2017, 17 Mar 2017, 26 Mar 2017, 31 Mar 2017

Faust

20 Sep 2016, 23 Sep 2016, 25 Sep 2016, 02 Oct 2016, 07 Oct 2016

I Capuleti e i Montecchi

30 Oct 2016, 02 Nov 2016, 04 Nov 2016, 09 Nov 2016, 13 Nov 2016

I puritani

11 Dec 2016, 14 Dec 2016, 17 Dec 2016, 22 Dec 2016, 26 Dec 2016

Il barbiere di Siviglia

07 Jul 2017, 09 Jul 2017, 11 Jul 2017, 14 Jul 2017, 01 Oct 2017, 06 Oct 2017, 11 Oct 2017

L'elisir d'amore

07 Apr 2017, 09 Apr 2017, 12 Apr 2017, 17 Apr 2017, 21 Apr 2017

La bohème

15 Apr 2017, 19 Apr 2017, 22 Apr 2017, 29 Apr 2017, 06 May 2017, 10 May 2017

La fanciulla del West

21 Dec 2017, 26 Dec 2017, 30 Dec 2017, 07 Jan 2018, 12 Jan 2018

La traviata

06 Jul 2018, 08 Jul 2018, 11 Jul 2018, 13 Jul 2018, 15 Jul 2018

Lady Macbeth von Mzensk

27 Dec 2016, 30 Dec 2016, 07 Jan 2017, 14 Jan 2017

Lohengrin

04 Jul 2017, 08 Jul 2017, 12 Jul 2017, 16 Jul 2017

Lucia di Lammermoor

04 Feb 2017, 07 Feb 2017, 10 Feb 2017, 12 Feb 2017, 15 Feb 2017, 19 Feb 2017

Macbeth

23 Apr 2017, 05 May 2017, 09 May 2017, 13 May 2017, 24 May 2017, 26 May 2017

Madama Butterfly

10 Dec 2017, 14 Dec 2017, 17 Dec 2017, 20 Dec 2017, 23 Dec 2017, 26 Dec 2017, 29 Dec 2017, 01 Jan 2018, 05 Jan 2018, 07 Jan 2018, 10 Jan 2018

Orest

26 Feb 2017, 02 Mar 2017, 07 Mar 2017, 10 Mar 2017, 12 Mar 2017, 19 Mar 2017, 24 Mar 2017

Orlando paladino

16 May 2017, 18 May 2017, 21 May 2017, 25 May 2017, 03 Jun 2017

Otello

05 Mar 2017, 08 Mar 2017, 12 Mar 2017, 16 Mar 2017, 19 Mar 2017, 23 Mar 2017

Salome

28 Sep 2017, 01 Oct 2017, 08 Oct 2017, 15 Oct 2017

Schwanensee

18 Mar 2017, 25 Mar 2017, 26 Mar 2017, 29 Mar 2017, 30 Mar 2017, 01 Apr 2017, 04 Apr 2017, 06 Apr 2017, 09 Apr 2017, 13 Apr 2017, 28 Apr 2017, 03 Jun 2018, 08 Jun 2018, 09 Jun 2018, 12 Jun 2018, 15 Jun 2018, 17 Jun 2018, 23 Jun 2018

Tosca

21 Oct 2017, 27 Oct 2017, 29 Oct 2017, 01 Nov 2017, 04 Nov 2017

Turandot

19 May 2018, 25 May 2018, 31 May 2018, 03 Jun 2018

Un ballo in maschera

07 Jun 2017, 11 Jun 2017, 14 Jun 2017, 17 Jun 2017, 20 Jun 2017, 24 Jun 2017

Werther

02 Apr 2017, 05 Apr 2017, 08 Apr 2017, 11 Apr 2017, 17 Apr 2017, 20 Apr 2017, 23 Apr 2017, 27 Apr 2017, 30 Apr 2017, 10 May 2018, 13 May 2018, 18 May 2018, 21 May 2018, 24 May 2018, 29 May 2018

 

Schwanensee

Ballet by Marius Petipa und Lew Iwanow. Music by Pjotr I. Tschaikowski. Reconstruction by Alexei Ratmansky.

 

Schwanensee

Ballet by Marius Petipa und Lew Iwanow. Music by Pjotr I. Tschaikowski. Reconstruction by Alexei Ratmansky.