Girl with a Pearl Earring

Stefan Wirth (*1975)
Libretto by Philip Littell after the eponymous novel by Tracy Chevalier (1999)
World première

From 3. April 2022 until 8. May 2022

  • Duration :
    approx. 2 H. Without intermission.
  • Language:
    In English with German and English surtitles.
  • More information:
    Introduction 45 min before the performance.
    Introductory matinee on March 20 2022.

Music Direction:
Peter Rundel

Peter Rundel

Peter Rundel wurde in Friedrichshafen geboren und studierte Violine bei Igor Ozim und Ramy Shevelov sowie Dirigieren bei Michael Gielen und Peter Eötvös. Von 1984 bis 1996 war er als Geiger Mitglied des Ensemble Modern, mit dem er auch als Dirigent auf eine langjährige Zusammenarbeit zurückblickt. Regelmässig ist er beim Klangforum Wien, dem Ensemble Musikfabrik, dem Collegium Novum Zürich, beim Ensemble intercontemporain Paris oder dem Asko|Schönberg Ensemble zu Gast. Nach Tätigkeiten als musikalischer Leiter des Königlich-Philharmonischen Orchesters von Flandern sowie der Kammerakademie Potsdam übernahm Peter Rundel 2005 die Leitung des Remix Ensemble Casa da Música in Porto. Regelmässig gastiert er ausserdem beim Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, dem DSO Berlin und den Rundfunkorchestern des WDR, NDR, des Saarländischen Rundfunks und des SWR. Internationale Gastengagements führten ihn zuletzt u.a. zum Orchestre Philharmonique de Radio France, Brussels Philharmonic, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Orchestra del Teatro dell’Opera Roma und zu den Wiener Symphonikern. Seine Operntätigkeit umfasst sowohl traditionelles Repertoire als auch Produktionen zeitgenössischen Musiktheaters; so leitete er Uraufführungen an der Deutschen Oper Berlin, der Bayerischen Staatsoper, bei den Wiener Festwochen, am Gran Teatre del Liceu, den Bregenzer Festspielen und den Schwetzinger Festspielen. Für seine Aufnahmen mit Musik des 20. Jahrhunderts erhielt Peter Rundel zahlreiche Preise, darunter mehrmals den Preis der deutschen Schallplattenkritik, den Grand Prix du Disque, eine Grammy-Nominierung und einen Echo Klassik.

Director:
Ted Huffman

Ted Huffman

Ted Huffman was born in New York. He studied at Yale University and participated in the San Francisco Merola Opera Program. The opera "Denis & Katya", created together with Philip Venables (Opera Philadelphia, Dutch National Opera, Music Theatre Wales, Opéra Montpellier, Opera Hannover), won the Fedora Generali Prize in 2019 and the Ivor Novello Award in 2020. With Philip Venables he also developed the opera "4.48 Psychosis" after Sarah Kane, which premiered at the Royal Opera House in London, received the UK Theatre Award for Opera, and was nominated for the Olivier Awards, the Royal Philharmonic Society Awards and the South Bank Awards, as well as "The Faggots and Their Friends Between Revolutions" (among others Factory International Manchester, Festival d’Aix-en-Provence, Bregenz Festival, Ruhrtriennale). In 2025 he directed the world premiere of Venables’s opera "We Are The Lucky Ones" at Dutch National Opera. Further directing work includes "The Time of Our Singing" at La Monnaie, "Rinaldo" in Frankfurt, "A Midsummer Night’s Dream" at Deutsche Oper Berlin, "Le premier meurtre" at the Opéra de Lille, "Il trionfo del Tempo e del Disinganno" at the Royal Danish Theatre, Luke Styles’s "Macbeth" at Glyndebourne, Ana Sokolović’s "Svádba" in Aix, "Les mamelles de Tirésias" among others in Brussels, Amsterdam and at the Aldeburgh Festival, as well as Monteverdi’s "L’incoronazione di Poppea" in Aix and "Street Scene" at the Paris Opéra. The world premiere of Stefan Wirth’s "Das Mädchen mit dem Perlenohrring" at Zurich Opera House was named "Best World Premiere 2022" by Opernwelt. In addition, "Madama Butterfly" (2017) and "Roméo et Juliette" (2023) were produced in Zurich.

Madama Butterfly30 Dec 2025 / 3 / 9 / 11 / 13 / 16 Jan 2026
Stage design:
Andrew Lieberman

Andrew Lieberman

Andrew Lieberman stammt aus Amerika und arbeitet an zahlreichen internationalen Bühnen im Bereich des Musiktheaters, des Sprechtheaters und des Musicals. Im Schauspiel entwarf er u.a. Bühnenbilder für das International Theater Amsterdam, die Royal Shakespeare Company und für diverse Theater am New Yorker Broadway. Er schuf das Bühnenbild für Händels Partenope in der Regie von Christopher Alden an der English National Opera, welches 2009 den «Lawrence Olivier Award» für die beste Opernproduktion gewann. Sein Bühnenbild für Aida wurde 2011 im amerikanischen Pavillon der Prager Quadriennale für Szenografie gezeigt. Mit Ted Huffman arbeitete er u.a. an der Royal Danish Opera für Il trionfo del tempo e del disinganno und an der Opera Philadelphia für die Uraufführung von Denis & Katya von Philip Venables zusammen. Letztere Produktion war auch an der Staatsoper Hannover und der Oper Amsterdam zu sehen. Andrew Lieberman ist Preisträger des Princess Grace Award und war von 2008 bis 2019 Leiter der Bühnenbildabteilung an der New Yorker Universität Tisch School of the Arts. Zuletzt gestaltete er die Bühnenbilder zu Braunfels’ Die Vögel an der Opéra National du Rhin, Candide an der Opéra de Lyon, die Zauberflöte an der Oper Frankfurt und für Girl with a Pearl Earring in Zürich. Zu seinen nächsten Produktionen zählt u.a. die Uraufführung von 10 Days in a Madhouse an der Opera Philadelphia.

Costumes:
Annemarie Woods

Annemarie Woods

The Irish costume and set designer Annemarie Woods won the Ring Award in Graz in 2011 together with the British director Sam Brown. In joint productions with Sam Brown she designed, among others, "I Capuleti e i Montecchi" at the Teatro Sociale di Como, "Der Zigeunerbaron" at Stadttheater Klagenfurt, "Sigurd der Drachentöter" at the Bavarian State Opera in Munich, "Il trionfo del Tempo e del Disinganno" at the Badisches Staatstheater Karlsruhe, the world premiere of Gerald Barry’s opera "The Importance of Being Earnest" at the Opéra National de Lorraine in Nancy, and "La Cenerentola" at Lucerne Theatre. She also has a long-standing collaboration with director Oliver Mears, for whose productions of "Macbeth", "Salome", "L’elisir d’amore" and "Don Giovanni" she likewise designed the costumes and sets. Further works include "Candide" in Nancy, "Agrippina" in Limerick, "My Fair Lady" in Karlsruhe and "L’Heure espagnole/Gianni Schicchi" (directed by Bruno Ravella) at the Opéra National de Lorraine. With Ted Huffman she collaborated, among other projects, in Frankfurt on "Rinaldo", in Cologne on "Salome", in Montpellier on "Le Songe d’une nuit d’été", at Deutsche Oper Berlin on "A Midsummer Night’s Dream" and in Zurich on "Madama Butterfly". She also designed the costumes for "Pagliacci/Cavalleria rusticana" in Amsterdam (directed by Robert Carsen), for "La traviata" at the Komische Oper Berlin (directed by Nicola Raab) and for "Osud" at the Janáček Brno Festival (directed by Robert Carsen). At Zurich Opera House she designed the costumes for Adele Thomas’s production of "Il trovatore", Ted Huffman’s productions of "Madama Butterfly", "Girl with a Pearl Earring" and "Roméo et Juliette", as well as for Evgeny Titov’s production of "L’Orfeo".

Madama Butterfly30 Dec 2025 / 3 / 9 / 11 / 13 / 16 Jan 2026
Lighting designer:
Franck Evin

Franck Evin

Franck Evin, born in Nantes, moved to Paris at the age of 19 to study piano. At night he accompanied singers at the café théâtre Le Connétable and also began to take an interest in lighting. He eventually decided on a combination of music and technology. Thanks to a scholarship from the French Ministry of Culture, he became assistant to the head of lighting at the Opéra de Lyon in 1983. There he worked, among others, with Ken Russell and Robert Wilson. In 1986 he began working as a freelance lighting designer at the Düsseldorfer Schauspielhaus and passed the master lighting designer examination in 1993. Particularly close during this period was his collaboration with Werner Schröter and with the conductor Eberhard Kloke. This was followed by productions in, among other places, Nantes, Strasbourg, Paris, Lyon, Vienna, Bonn, Brussels and Los Angeles. From 1995 to 2012 he was artistic director of the lighting department at the Komische Oper Berlin and was responsible there for all new productions. During this time, Andreas Homoki, Barrie Kosky, Calixto Bieito and Hans Neuenfels became especially important collaborators for him. In 2006 Franck Evin was awarded the "OPUS" in the category of lighting design. From the 2012/13 season to 2024/25 he worked as artistic director of the lighting department at Zurich Opera House. In addition to his work in Zurich, he continued to be involved as a guest in international productions, for example at the opera houses in Oslo, Stockholm, Tokyo, Amsterdam, Munich and Graz, as well as at the Opéra Bastille, La Scala in Milan, Teatro La Fenice, Vlaamse Opera and the Bayreuth Festival.

Carmen18 / 21 / 23 / 27 / 31 Jan 2026 Madama Butterfly30 Dec 2025 / 3 / 9 / 11 / 13 / 16 Jan 2026 Un ballo in Maschera22 / 28 / 31 May / 7 / 13 Jun 2026 Fidelio3 / 6 / 10 / 14 / 16 May 2026 Così fan tutte3 / 7 / 9 / 12 Jul 2026
Assistant choreographer:
Sonoko Kamimura

Sonoko Kamimura

Sonoko Kamimura comes from Gifu, Japan. She began her classical dance training at the Reiko Matsuoka Ballet Studio in Nagoya. She then studied contemporary dance at Codarts University of the Arts in Rotterdam. After her career as a dancer with Scapino Ballet Rotterdam and as a guest dancer with the Forsythe Company, she became self-employed as a choreographic assistant for opera productions. She first collaborated with Ted Huffman in 2017 on "Madama Butterfly" at Zurich Opera House. In close collaboration with Ted Huffman, she subsequently worked on his productions of "Il trionfo del Tempo e del Disinganno" at the Royal Danish Opera and at the Opéra National de Montpellier, "Les Mamelles de Tirésias" at the Palau de les Arts Reina Sofía, "Die Vögel" at the Opéra National du Rhin and "Girl with a Pearl Earring", again in Zurich. As a choreographic assistant, she worked with Christopher Roman on "Mexico Aura" at the Neuköllner Oper Berlin in 2022, and in the same year she served as movement consultant for "Madama Butterfly" at the Royal Opera House in London.

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Dramaturgy:
Fabio Dietsche

Fabio Dietsche

Fabio Dietsche studierte Dramaturgie an der Zürcher Hochschule der Künste sowie Querflöte bei Maria Goldschmidt in Zürich und bei Karl-Heinz Schütz in Wien. Erste Erfahrungen als Dramaturg sammelte er 2012/13 bei Xavier Zuber am Konzert Theater Bern, wo er u.a. Matthias Rebstocks Inszenierung von neither (Beckett/Feldman) in der Berner Reithalle begleitete. Seit 2013 ist er Dramaturg am Opernhaus Zürich, wo er sein Studium mit der Produktionsdramaturgie von Puccinis La bohème abschloss. Hier wirkte er u.a. bei den Uraufführungen von Stefan Wirths Girl with a Pearl Earring und Leonard Evers Odyssee, an der Kammeroper Jakob Lenz von Wolfgang Rihm und an der Schweizerischen Erstaufführung von Manfred Trojahns Orest mit. Er arbeitete u.a. mit Robert Carsen, Tatjana Gürbaca, Rainer Holzapfel, Andreas Homoki, Ted Huffman, Mélanie Huber, Barrie Kosky, Hans Neuenfels und Kai Anne Schuhmacher zusammen. Zurzeit studiert er berufsbegleitend Kulturmanagement an der Universität Zürich.

Madama Butterfly30 Dec 2025 / 3 / 9 / 11 / 13 / 16 Jan 2026 Un ballo in Maschera22 / 28 / 31 May / 7 / 13 Jun 2026 La forza del destino2 / 7 / 12 / 15 / 18 / 21 / 26 / 29 Nov / 17 / 21 Dec 2025 Monster's Paradise8 / 14 / 18 Mar / 10 / 12 Apr 2026 Gianni Schicchi2 / 6 / 8 / 10 / 13 May 2026

Cast


Griet Lauren Snouffer


Jan Vermeer Thomas Hampson


Catharina Vermeer Laura Aikin


Maria Thins Liliana Nikiteanu


Pieter Yannick Debus


Tanneke Irène Friedli


Van Ruijven Iain Milne


Van Ruijven Andrew Owens 08 May


Griet‘s Mother Sarah Castle


Children engine Lisa Tatin

Cornelia Noelia Finocchiaro

Cornelia Sava Baumgartner 07, 16, 29 Apr / 08 May

Maertge Cleo Salzmann

Maertge Eleonore Zweig 07, 16, 29 Apr / 08 May

Lisbeth Adina Hohler

Lisbeth Joséphine Jacob 07, 16, 29 Apr / 08 May

Lauren Snouffer

Lauren Snouffer studierte an der Rice University und der New Yorker Juilliard School. Anschliessend gehörte sie dem Houston Grand Opera Studio an. Ihr breites Repertoire reicht von Claudio Monteverdi und Johann Sebastian Bach bis Missy Mazzoli und George Benjamin. Im zeitgenössischen Repertoire war sie u.a. als Agnès in Benjamins Written on Skin beim Tanglewood Festival of Contemporary Music, am Théâtre du Capitole de Toulouse und an der Opera Philadelphia zu erleben. Mit dem Aspen Contemporary Ensemble sang sie Teile aus Ligetis Le Grand Macabre und mit dem New York Philharmonic die Titelrolle in HK Grubers Gloria – A Pig Tale. Im Barockrepertoire war sie in Händels Serse bei den Händel-Festspielen Karlsruhe, Hasses Siroe an der Opéra Royal de Versailles, Glucks Orphée et Eurydice an der Lyric Opera of Chicago sowie in Händels Aci, Galatea e Polifemo mit dem Philharmonia Baroque Orchestra zu erleben. Die Titelpartie in Bergs Lulu hat sie am Teatro Municipal de Santiago gesungen. In der Spielzeit 2021/22 debütierte sie an der Opéra du Rhin als Gerda in Abrahamsens Die Schneekönigin und sang Constance (Dialogues des Carmélites) an der Houston Grand Opera. Ausserdem gab sie Konzerte mit den Sinfonieorchestern von Cincinnati und Pittsburgh und dem Orchestra of St. Luke’s. 2022/23 gastierte sie als Rosina (Il barbiere di Siviglia) an der Austin Opera, als Cherubino (Le nozze di Figaro) an der Houston Grand Opera und als Romilda (Xerxes) an der Detroit Opera sowie in einem Konzert an der Elbphilharmonie zusammen mit dem NDR Elbphilharmonie Orchester. Am Opernhaus Zürich war sie 2022 in Pergolesis L’Olimpiade und als Griet in Girl with a Pearl Earring zu hören.

Thomas Hampson

Thomas Hampson zählt zu den gefragtesten Opern-, Konzert- und Liedsängern der Gegenwart. Er ist regelmässig auf den führenden internationalen Opern- und Konzertbühnen zu Gast. Breite Anerkennung geniesst er darüber hinaus für seine sorgfältig erforschten und aussergewöhnlich zusammengestellten Lied-Programme sowie für seine Lehrtätigkeit. Der in Spokane, Washington, aufgewachsene Bariton ist Mitglied der American Society of Arts and Sciences, Distinguished Visiting Artist of Voice an der University of Michigan und Honorarprofessor der Universität Heidelberg. Er ist Träger mehrerer Ehrendoktortitel (Manhattan School of Music, New England Conservatory, Whithworth College, San Francisco College) und Ehrenmitglied der Londoner Royal Academy of Music. Er ist «Kammersänger» der Wiener Staatsoper, «Commandeur de l’Ordre des Arts et des Lettres» der Republik Frankreich sowie Träger des österreichischen Ehrenkreuzes für Kunst und Wissenschaft. Ihm wurden ein «Living Legend Award» der Library of Congress, der «Edison Life Achievement Award» und, gemeinsam mit Wolfram Rieger, die Hugo-Wolf-Medaille verliehen. Seine aussergewöhnliche stilistische Spannweite spiegelt sich in knapp 200 Aufnahmen wider, von denen zahlreiche mit renommierten Preisen wie dem Grammy Award, dem Grand Prix du Disque oder dem Edison Award ausgezeichnet wurden. Am Opernhaus Zürich war Hampson u.a. als Don Giovanni, als Jago in Verdis Otello, als Wolfram in Tannhäuser, in der Titelpartie von Hindemiths Mathis der Maler sowie mit zahlreichen Liederabenden zu erleben.

Laura Aikin

Laura Aikin begann ihre Laufbahn als Mitglied des Ensembles der Staatsoper Berlin, wo sie in mehr als 300 Aufführungen Partien wie Lulu, die Königin der Nacht, Zerbinetta, Adele sowie die Titelrolle in Zaide sang. Als regelmässiger Gast an den weltweit führenden Opernhäusern tritt sie an der Wiener Staatsoper, der Mailänder Scala, der Bayerischen Staatsoper München, der Nederlandse Opera, der Opéra National de Paris, der Semperoper Dresden, dem Gran Teatro del Liceu Barcelona, der Oper Frankfurt, der Chicago Lyric Opera, der San Francisco Opera sowie der Metropolitan Opera New York auf. 1995 debütierte sie bei den Salzburger Festspielen und war dort seither u.a. als Königin der Nacht, als Badi’aet in der Uraufführung von Henzes L’Upupa und als Blondchen in Die Entführung aus dem Serail zu erleben. Als Konzertsängerin tritt Laura Aikin weltweit mit Orchestern wie den Berliner, Münchner und Wiener Philharmonikern, dem BBC Symphony Orchestra, dem WDR und SWR Sinfonieorchester sowie dem Ensemble Intercontemporain und Les Arts Florissants auf. Sie arbeitete mit Dirigenten wie Claudio Abbado, Pierre Boulez, William Christie, Christoph von Dohnányi, Iván Fischer, Nikolaus Harnoncourt, René Jacobs, Fabio Luisi, Kent Nagano, Zubin Mehta, Ingo Metzmacher, Helmuth Rilling, Donald Runnicles und Franz Welser-Möst zusammen. Zuletzt war sie u.a. als Cantatrice (Ti vedo, ti sento, mi perdo) an der Mailänder Scala, als Konstanze (Die Entführung aus dem Serail) an der Staatsoper Hamburg, als Donna Anna an der Deutschen Oper Berlin sowie als Rosalinde (Die Fledermaus), Helena (Orest) und Emilia Marty (Die Sache Makropulos) an der Wiener Staatsoper zu hören.

Liliana Nikiteanu

Liliana Nikiteanu studied at the Conservatory in Bucharest. Her first permanent engagement was in 1986 at the Music Theatre in Galați. She has won numerous awards, and in 2000, Opernwelt named her “Best Young Singer of the Year.” Her repertoire includes over 80 roles, which she has performed in Zurich—where she has been an ensemble member since 1991—as well as at other opera houses. These include Octavian (Der Rosenkavalier) at the Opéra Bastille, the Vienna State Opera, and the Hamburg State Opera; Ježibaba (Rusalka) in Montreal; Sesto (La clemenza di Tito) in Dresden; Rosina (Il barbiere di Siviglia) in Vienna and Munich; Dorabella (Così fan tutte) in Dresden, Munich, Salzburg, and Aix-en-Provence; Fyodor (Boris Godunov) in Salzburg; Marguerite (La damnation de Faust) in Brussels; and Dulcinée (Don Quichotte) at the Theater an der Wien. In Zurich, she has performed all the Mozart roles of her voice type, as well as parts such as Lyubasha (The Tsar’s Bride), the Nurse in Dukas’s Ariane et Barbe-Bleue, and Fricka (Das Rheingold).

As a concert singer, her repertoire ranges from Bach to Berio. She has performed Haydn’s Berenice in Bamberg under Adam Fischer, Berlioz’s Les nuits d’été in Paris under Heinz Holliger, Verdi’s Requiem in Copenhagen, and Bruckner’s Te Deum in Tel Aviv and Haifa under Zubin Mehta. Influential conductors in her career include Nikolaus Harnoncourt, Claudio Abbado, Fabio Luisi, Franz Welser-Möst, John Eliot Gardiner, René Jacobs, and Philippe Jordan. Most recently in Zurich, she has been heard as Tisbe (La Cenerentola), Frau Waas / Frau Mahlzahn (Jim Knopf), Praskowia (Die lustige Witwe), Mama (Wir pfeifen auf den Gurkenkönig), and Sir Pumpkin (Around the World in 80 Days).

Le nozze di Figaro24 / 29 Jan / 1 / 5 / 7 / 10 / 14 Feb 2026 Wie du warst! Wie du bist!20 / 21 / 25 Sept / 2 / 3 Oct 2025 / 4 / 5 / 10 / 11 Jul 2026

Yannick Debus

Yannick Debus studied voice at the Lübeck University of Music, the Basel University of Music, and the Schola Cantorum Basiliensis. In parallel, he studied music theory and ear training in Lübeck. During his studies, he performed at the theatres of Kiel and Lübeck, including the main role of the Poet in Cimarosa’s "L’impresario in angustie." Within the framework of the Junge Oper Schloss Weikersheim, he appeared in 2017 as the Father in Humperdinck’s "Hänsel und Gretel" and in 2018 sang Guglielmo in "Così fan tutte" at the Kammeroper Schloss Rheinsberg. At Theater Basel, he performed Kaiser Overall in Viktor Ullmann’s "Der Kaiser von Atlantis," Figaro in Milhaud’s "La mère coupable," and at the Innsbruck Festival of Early Music Emireno in Handel’s "Ottone, re di Germania." From 2020 to 2022, he was a member of the International Opera Studio at the Zurich Opera House and has since returned several times as a guest. There, he sang roles including Kilian ("Der Freischütz"), Speaker and Second Priest ("The Magic Flute"), Thierry ("Dialogues des Carmélites"), Pieter in Stefan Wirth’s "Girl with a Pearl Earring," the title role in "Jakob Lenz," Dr. Falke ("Die Fledermaus"), Lesbus ("Agrippina"), Don Fernando ("Fidelio"), and Lescaut ("Manon"). He maintains a close collaboration with René Jacobs, under whom he performed Orpheus in Telemann’s eponymous opera in Basel, Apollo in Handel’s "Apollo e Dafne," Kilian and Ottokar on the CD release tour of "Der Freischütz," and in "Israel in Egypt." Recent engagements include a song recital at the Zurich Opera House, Telemann’s "Orpheus" at the Drottningholm Palace Theatre, and Brahms’ "Ein Deutsches Requiem" with the Bochum Symphony Orchestra under Florian Helgath.

Manon24 / 27 Sept / 3 / 7 Oct 2025 Fidelio3 / 6 / 10 / 14 / 16 May 2026 Così fan tutte3 / 7 / 9 / 12 Jul 2026 Die Fledermaus7 / 10 / 12 / 14 / 18 / 26 / 28 / 31 Dec 2025 / 2 / 4 / 6 / 10 Jan 2026 Johannes-Passion24 Mar 2026

Irène Friedli

Irène Friedli grew up in Räuchlisberg, Switzerland, and graduated from the Basel Music Academy with a soloist diploma. The mezzo-soprano furthered her studies in Dietrich Fischer-Dieskau’s interpretation class in Berlin, attended masterclasses with Brigitte Fassbaender, and continued her training with Helen Keller. She has won numerous prizes at international lieder competitions. Since the 1994/95 season, she has been a member of the Zurich Opera House ensemble, where she has performed roles such as Second and Third Lady (“Die Zauberflöte”), Mercédès (“Carmen”), the title role in Ravel’s “L’Enfant et les sortilèges,” Elsbeth (“Schlafes Bruder”), Lily (“Harley”), Annina and Flora (“La traviata”), Flosshilde (“Das Rheingold,” “Götterdämmerung”), Marcellina (“Le nozze di Figaro”), Emilia (“Otello”), Lucia (“Cavalleria rusticana”), Olga in Peter Eötvös’ “Drei Schwestern,” Marthe in Gounod’s “Faust,” Margret (“Wozzeck”), Lovis in Jörn Arnecke’s “Ronja Räubertochter,” Flower Maiden and Voice from Above (“Parsifal”), Gertrud/Knusperhexe (“Hänsel und Gretel”), Clotilde (“Norma”), Mother/Other Mother (“Coraline”), Card Dealer (“Arabella”), and Nurse (“Boris Godunow”). In the world premiere of the family opera “Odyssee,” she played Eurykleia/Mother, and in “Girl with a Pearl Earring,” she performed Tanneke. In 2012, she appeared at the Opéra Bastille in Paris. Most recently in Zurich, she has sung roles such as the Queen of Hearts (“Alice in Wonderland”), Filipjewna (“Jewgeni Onegin”), Tisbe (“La Cenerentola”), Miss Bentson (“Lakmé”), Frau Waas/Frau Mahlzahn (“Jim Knopf”), Head Cook (“Amerika”), and Ninetta (“I vespri siciliani”).

Der Rosenkavalier21 / 26 Sept / 1 / 5 / 14 / 17 / 21 / 26 Oct 2025 Hänsel und Gretel20 / 23 Nov / 2 / 4 / 16 / 18 Dec 2025 / 2 / 24 / 25 / 31 Jan 2026 Arabella14 / 18 / 22 / 25 / 28 Apr 2026

Iain Milne

Iain Milne stammt aus Aberdeenshire/Schottland. Er schloss sein Studium an der Royal Academy of Music in London mit Auszeichnung ab, war Mitglied des National Opera Studio in London und des Internationalen Opernstudios in Zürich. Sein Operndebüt gab er in der Titelrolle von Mozarts La clemenza di Tito. Seither sang er u.a. in Peter Maxwell Davies’ The Lighthouse an der Royal Academy und Tamino an der Hampstead Garden Opera. Engagements als Solist in Oratorien führten ihn zudem nach Hamburg (Händels Messiah), nach Aberdeen (Haydns Schöpfung) und in die Fairfield Halls in Croydon (Elgars Dream of Gerontius). Als Mitglied des Internationalen Opernstudios in Zürich war er u.a. als Orlando (Haydns Orlando paladino), als Erster Priester (Die Zauberflöte), Brighella (Ariadne auf Naxos) sowie in Lohengrin, Fälle, Elektra, Il viaggo a Reims, Le Comte Ory und Der Zauberer von Oz zu hören. Seit der Spielzeit 2016/17 gehört er zum Ensemble des Opernhauses Zürich und sang hier u.a. Normanno in Lucia di Lammermoor, Roderigo in Otello, Jakob Glock in Prokofjews Der feurige Engel, Jack in Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny, Pong in Turandot, Gastone in La traviata, Menaldo Negroni in Die Gezeichneten, The Beadle in Sweeney Todd, Mister Bobo / Ander-Bobo in Coraline, Walther von der Vogelweide in Tannhäuser und Misail in Boris Godunov. Ausserdem sang er den 1. Juden in Salome, Van Ruijven in Girl with a Pearl Earring, Normanno in Lucia di Lammermoor, Cajus in Falstaff und Pang in Turandot. Jüngst übernahm er an De Nationale Opera Jack / Tobby Higgins in Weills Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny.

Andrew Owens

Andrew Owens, tenor, was born in Philadelphia and studied voice at the Oberlin Conservatory. He is the winner of several competitions, including the Zarzuela Prize at the Francisco Viñas Competition. He took part in the Young Singers Project of the Salzburg Festival and was a member of the Opera Studio of the Bavarian State Opera in Munich. From 2012 to 2014 he was a member of the Young Ensemble of the Theater an der Wien, where he appeared at the Kammeroper in "La bohème", "La Cenerentola", "Fidelio", "Attila", "Mathis der Maler" and "La clemenza di Tito". Since then he has returned to the Theater an der Wien as Mads in Werner Egk's "Peer Gynt", as Snout in "A Midsummer Night’s Dream", as the 4th Jew in "Salome", and most recently in 2021 as Jacob Glock in "Der feurige Engel", and he appeared as a guest in the title role of "Don Carlos" at the Kammeroper Wien. Most recently he has also appeared as Arturo in "Lucia di Lammermoor" at Opera Philadelphia, as Don Ramiro in "La Cenerentola" at Irish National Opera, in Schumann’s "Scenes from Goethe’s Faust" with the Cleveland Orchestra, as Lukas in Haydn’s "The Seasons", in a concert performance of "Le Rossignol" at the Salzburg Festival, and as Aménophis in "Moïse et Pharaon" at the Rossini Opera Festival. Since 2021 Andrew Owens has been a member of the ensemble of Zurich Opera House and has sung here the 4th Jew, Telemachus ("Die Odyssee"), Peppe ("Pagliacci"), Van Ruijven ("Girl with a Pearl Earring"), Lord Arturo Bucklaw ("Lucia di Lammermoor"), Gualtiero ("Il pirata"), Xaïloum ("Barkouf"), Lord Cecil ("Roberto Devereux"), as well as Guglielmo Antolstoinoloff ("Viva La Mamma") and Pylades ("Iphigénie en Tauride").

Fidelio3 / 6 / 10 / 14 / 16 May 2026 Die Fledermaus7 / 10 / 12 / 14 / 18 / 26 / 28 / 31 Dec 2025 / 2 / 4 / 6 / 10 Jan 2026

Sarah Castle

Sarah Castle, Mezzosopran, wurde in Neuseeland geboren und studierte am Royal Northern College of Music in Manchester. Eine enge Zusammenarbeit verbindet sie mit dem Royal Opera House in London, wo sie 2001 als Tisbe (La Cenerentola) debütierte. Dort war sie auch als Flosshilde und Siegrune (Der Ring des Nibelungen), als Dryade (Ariadne auf Naxos), als Page (Salome), als Mademoiselle Dangeville (Adriana Lecouvreur) und als Flora (La traviata) zu hören. Als Wagnerinterpretin gastiert sie weltweit an den bedeutendsten Häusern und Festivals. Bei den Bayreuther Festspielen war sie als Wellgunde und Grimgerde im Ring des Nibelungen zu erleben, an der Bayerischen Staatsoper als Flosshilde, als Siegrune in Florenz unter der Leitung von Zubin Mehta sowie konzertant bei den BBC Proms. Weitere Gastengangements führten sie an die Oper Amsterdam, die Israeli Opera, die San Francisco Opera, die Seattle Opera, die San Diego Opera, die Staatsoper Stuttgart, an das Opernhaus in Sydney, ans Teatro Real in Madrid, ans Spoleto Festival USA und ans Théâtre de la Monnaie in Brüssel. Zu ihrem Repertoire gehören u.a. Rollen wie Nerone (L’incoronazione di Poppea), die Titelrolle in Händels Teseo, Teseo (Arianna in Creta), Ruggiero (Alcina), Sesto (Giulio Cesare), Juno und Ino (Semele), Idamante (Idomeneo), Annio (La clemenza di Tito), Smeton (Anna Bolena), Siébel (Faust), Nicklausse (Les Contes d’Hoffmann) sowie die Titelrollen in La Cenerentola und Carmen. Manfred Trojahn hat die Partie der Elektra in Orest für sie geschrieben.

Lisa Tatin

Lisa Tatin wurde zunächst in zeitgenössischem Tanz und an einer Zirkusschule ausgebildet. Anschliessend studierte sie Gesang an der Musikhochschule in Lyon, an der HEMU in Fribourg/Lausanne und an der Zürcher Hochschule der Künste. Die vielseitige Sängerin hat zahlreiche Mozart-Partien (Serpetta, Blondchen, Despina) sowie Adele (Die Fledermaus) und Serpina (Pergolesis La serva padrona) gesungen. Seit mehreren Jahren engagiert sie sich für zeitgenössische Musik und die Suche nach alternativen Opernformen. Eine enge Zusammenarbeit verbindet sie mit der Künstlerin Julie Beauvais, mit der sie Sunbathing In My Tears (Ferme-Asile de Sion) kreierte, ausserdem hat sie mit Leo Dick (Kreation Davos Festival) und Aleksander Gabrys (Gare du Nord, Basel) zusammengearbeitet. 2016 gründete sie die Schoß Company, eine Plattform für zeitgenössische Theaterforschung im Grenzbereich zwischen Musik und Multimedia-Kunst, die von Simona Gallo geleitet wird. 2019 entstanden MY :RNINEREST, 2021 LAB_21, mon corps n’obéit plus (Performance für Sopran und Live-Elektronik) in Zusammenarbeit mit dem Komponisten André Décosterd und dem Autor Yoann Thommerel, sowie J’ai plié ma langue für Stimme und Multidrum in Zusammenarbeit mit der Dichterin Laura Vazquez. Lisa Tatin ist Preisträgerin des Migros-Kulturprozent 2014/15, gewann den 1. Preis des Wettbewerbs für zeitgenössische Musik (ZHdK) 2015 und ist Finalistin des Nicati-Wettbewerbs 2017. Demnächst wird sie als Antigone in Tommaso Traettas gleichnamiger Oper in Zusammenarbeit mit LUX :NM und Agora (Berlin/Basel) zu hören sein.

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Philharmonia Zürich

1985 entstand in Folge der Trennung des traditionsreichen Tonhalle- und Theaterorchesters das Orchester der Oper Zürich. 2012, mit Beginn der Intendanz von Andreas Homoki und dem Amtsantritt des neuen Generalmusikdirektors Fabio Luisi, wird das Orchester der Oper Zürich zur Philharmonia Zürich. Pro Saison ist das Orchester in rund 250 Opern- und Ballettvorstellungen des Opernhauses Zürich zu hören. Als Podium für das Konzertrepertoire werden zusätzlich die Philharmonischen Konzerte veranstaltet. Soiréen und Kammermusikmatinéen ergänzen das künstlerische Spektrum des Orchesters. Bevor Fabio Luisi mit der Saison 2012/13 als Generalmusikdirektor die künstlerische Leitung des Orchesters übernommen hat, haben u. a. Franz Welser-Möst (1995-2008, ab 2005 als Generalmusikdirektor) und zuletzt Daniele Gatti als Chefdirigent (2009-2012) das Orchester geleitet. 2000/01 fanden die Beständigkeit der Leistungen des Orchesters der Oper Zürich und die Breite seines Könnens mit der Wahl zum «Orchester des Jahres» in der Umfrage der Zeitschrift «Opernwelt» weit verbreitete internationale Anerkennung.

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Statistenverein am Opernhaus Zürich

Der Statistenverein am Opernhaus Zürich wurde im Jahr 1900 gegründet und dürfte damit einer der traditionsreichsten Vereine auf dem Kulturplatz Zürich sein. Rund hundert Frauen und Männer im Alter von 16 bis 70 Jahren bereichern das Bühnengeschehen in zahlreichen Inszenierungen.Statisten, früher auch als Figuranten bezeichnet, haben generell nicht sprechende Rollen. Ihre Einsätze am Opernhaus Zürich fallen je nach Inszenierung unterschiedlich umfangreich aus. Während früher Massenszenen im Vordergrund standen, sind die Statistinnen und Statisten seit der Ära Pereira und der Intendanz von Andreas Homoki zunehmend auch für aufwändigere Einzelauftritte sowie für anspruchsvolle technische Einsätze gefragt. Die Mitglieder des Statistenvereins üben ihre Einsätze in der Freizeit und ohne finanzielle Interessen aus. Sie bringen Begeisterung für Musik und Theater mit.

Manon24 / 27 Sept / 3 / 7 / 10 Oct 2025 La scala di seta25 / 28 Sept / 19 / 24 Oct 2025 Tosca28 Sept / 2 / 8 / 11 / 15 / 19 Oct 2025 Madama Butterfly30 Dec 2025 / 3 / 9 / 11 / 13 / 16 Jan 2026 Rigoletto20 / 23 / 27 Dec 2025 / 1 / 4 Jan 2026 Le nozze di Figaro24 / 29 Jan / 1 / 5 / 7 / 10 / 14 Feb 2026 Werther14 / 19 Jun / 1 / 4 / 10 Jul 2026 Così fan tutte3 / 7 / 9 / 12 Jul 2026 Macbeth8 / 11 / 14 / 19 / 22 / 30 Nov 2025 Arabella14 / 18 / 22 / 25 / 28 Apr 2026 Der Rosenkavalier21 / 26 Sept / 1 / 5 / 14 / 17 / 21 / 26 Oct 2025 La clemenza di Tito26 / 29 Apr / 3 / 8 / 15 / 17 / 20 / 25 May 2026 Cardillac15 / 18 / 21 / 25 Feb / 1 / 6 / 10 Mar 2026 Hänsel und Gretel16 / 20 / 23 / 28 / 30 Nov / 2 / 4 / 11 / 16 / 18 / 21 Dec 2025 / 2 / 24 / 25 / 31 Jan 2026 Carmen18 / 21 / 23 / 27 / 31 Jan 2026 Un ballo in Maschera22 / 28 / 31 May / 7 / 13 Jun 2026 Die Fledermaus7 / 10 / 12 / 14 / 18 / 26 / 28 / 31 Dec 2025 / 2 / 4 / 6 / 10 Jan 2026 Giulio Cesare in Egitto11 / 13 / 15 / 17 / 21 / 25 / 28 Mar 2026 Scylla et Glaucus27 / 29 / 31 Mar / 2 / 6 / 30 Apr / 2 May 2026 La forza del destino2 / 7 / 12 / 15 / 18 / 21 / 26 / 29 Nov / 17 / 21 Dec 2025 Sillons de Mémoires5 / 6 / 7 Feb 2026 Gianni Schicchi2 / 6 / 8 / 10 / 13 May 2026

Abstract

Her gaze is gentle yet penetrating. She is the girl with the pearl earring, and it seems as if she has just turned to gaze in surprise at her portraitist – the painter Jan Vermeer. The Girl with a Pearl Earring, the Dutch master’s famous portrait study, is a snapshot of mysterious beauty. In her novel of the same name, bestselling author Tracy Chevalier from the US brings the painting to life, inventing a thrilling narrative about the artist and his muse. Her name is Griet, and she’s the daughter of an impoverished family in Delft. She is hired as a maid in Jan Vermeer’s home. Her days are filled with hard work, and Vermeer’s children tease her. But while cleaning his studio, she is treated to the painter’s mysterious use of color, light, and perspective. When Pieter van Ruijven (Vermeer’s patron and a philanderer) commissions a portrait of the girl, Griet starts spending more time alone with the artist in his studio. Until Vermeer’s wife catches sight of the painting, and of one of her pearls on the girl’s ear…

The Opernhaus Zürich commissioned Swiss composer Stefan Wirth to create a musical work for the stage based on the story, which had already been successfully adapted for the screen. Wirth lives in Zurich and is one of the most exciting composers of his generation. He is no stranger to the theater, and his writing belies his commitment to a modern musical theater that is simultaneously reflective and sensual. In addition to his compositional output, Wirth has made a name for himself as a pianist and virtuosic interpreter of contemporary works. He has already worked with such luminaries as Christoph Marthaler and Frank Castorf. And the cast of soloists is just as radiant: Thomas Hampson returns to the Opernhaus Zürich for the role of Vermeer, and the young American singer Lauren Snouffer sings Griet. Ted Huffman, whose Madama Butterfly thrilled audiences in Zurich, will stage direct.

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Good to know

Tracy Chevalier on «Girl with a Pearl Earring»

Audio-Einführung

Our dramaturge Claus Spahn gives an insight into the opera «Macbeth» (10 minutes). Live introductions take place 45 minutes before the performance in the opera house.

Synopsis

I

Tanneke, the Vermeers' maid, informs Griet that the deceased painter's wife wants to see her. The past comes alive: Jan and Catharina Vermeer examine Griet, who is to start working for them as a maid. Vermeer notices that Griet has arranged the soup vegetables by color. Griet's mother explains to her that they have no other choice: Griet must earn money for her family. She is allowed to come home on Sunday. As a reminder of home, Griet receives a tile that her father, who has now become blind, used to paint.

In front of the Vermeers' house, the children are already waiting for Griet. She meets Tanneke, who shows her the house and explains her duties. The house belongs to Jan Vermeer's mother-in-law, Maria Thins. Griet soon realizes that this old, vigilant woman carries the fate of this house in her hands. Later Griet meets Vermeer's wife Catharina, who is expecting a child. Griet's duties include going to the butcher Pieter.

The following day, Catharina takes Griet to the painter's studio. The smell of the linseed oil, with which Vermeer mixes his paints, reminds Griet of her father. She carefully memorizes where every object is placed. When cleaning, she must not change anything in the order. During another shopping trip, Griet encounters the butcher Pieter alone for the first time. On Sunday she is allowed to go home with her pay.

II

While cleaning the studio, Griet meets Vermeer. He explains his camera obscura to her, an optical device he uses when painting. Griet looks into the box and is fascinated.

The children are playing in front of the house when van Ruijven, a patron of the arts, approaches to collect a painting. His lustful gaze falls on Griet.

Griet is back in the studio with Vermeer. The painter teaches her to look at colors in a more sophisticated way. He is impressed by her gift of perception and wants her to assist him in his work. Maria Thins has been watching Griet and noticed that she spends a lot of time in the studio. Since Vermeer has been painting faster, she lets her help him, but orders her not to say a word about it to anyone.

One Sunday at church, Griet's mother meets Pieter. She invites him to dinner. Later, Pieter and Griet exchange endearments. Pieter wishes to see her hair, which she always covers under a cap.

III

Vermeer is almost finished with a new painting. Maria Thins is satisfied but still on a mission. The family urgently needs the money. During a visit, van Ruijven wants a painting depicting Griet.

Vermeer and Griet are in the studio. Griet does not want to be painted as a maid. Vermeer wants to paint Griet as he first saw her. – When she sees the painting of herself, Griet sees that something crucial is missing: she suspects that Vermeer plans to paint her with his wife's pearl earrings, and fears that this could lead to her end in this house.

Vermeer sees Griet with her hair down as she changes her clothes. Griet looks for Pieter in the tavern and leads him to an alley. They become intimate. Shortly thereafter, van Ruijven tries to rape Griet. The children stop him.

When Catharina has gone out, Maria Thins hands Griet the pearl earrings. Griet enters the studio, where Pieter bursts in and proposes marriage. Griet asks Vermeer to pierce her ears.

The present returns: Vermeer has died. In his will he asked that Griet have the pearls. Despite financial hardship, Catharina insists that Griet take the pearls.

A brief moment of recollection: Catharina discovered that Griet has been wearing the pearls. She is enraged and will not tolerate Griet any longer. Griet leaves the house. The memory of Vermeer remains. She sells the pearls.