Il viaggio a Reims

Dramma giocoso in one act by Gioachino Rossini (1792–1868)
Libretto by Giuseppe Luigi Balocchi
Concert Performance

From 28. February 2025 until 2. March 2025


Music Direction:
Dominic Limburg

Dominic Limburg

Der Schweizer Dirigent Dominic Limburg ist seit der Spielzeit 2021/22 als Kapellmeister an der Deutschen Oper Berlin engagiert. Er dirigierte dort u.a. La traviata, Rigoletto, Verdis Requiem, La bohème, La gioconda, Die Zauberflöte, Hänsel und Gretel, Carmen und Fidelio. Als Gast debütierte er an der Staatsoper Hannover (Hänsel und Gretel) und dirigierte die Ballettabende Per aspera ad astra und Maria Stuart sowie Vorstellungen von Wozzeck am Badischen Staatstheater Karlsruhe. Von 2016 bis 2021 war er in Karlsruhe als Kapellmeister tätig gewesen. Weitere Gastdirigate führten ihn u.a. zum Beethoven Orchester Bonn, zur Neubrandenburger Philharmonie, zum Kurpfälzischen Kammerorchester Mannheim sowie zur Kammerphilharmonie Graubünden und dem Staatstheater Meiningen. An der Deutschen Oper Berlin beschäftigt er sich als Assistent von Sir Donald Runnicles intensiv mit den grossen Wagner-Opern und arbeitete u.a. mit Sänger:innen wie Michael Volle, Nina Stemme, Klaus Florian Vogt und Joseph Calleja. Er musiziert regelmässig mit Jugendorchester und leitete 2021 mit Schostakowitschs 10. Sinfonie das Schweizerische Jugendsinfonieorchester. Mehrere Jahre war er Assistent und Gastdirigent des Jungen Philharmonischen Orchester Niedersachsen, Gast beim LJO Schleswig-Holstein, Assistent bei der Jungen Deutschen Philharmonie und Gast des OER in Sao Paulo. Der gebürtige Zürcher absolvierte an der Zürcher Hochschule der Künste zunächst ein Klavier- und Gesangsstudium, bevor er seinen Master mit Auszeichnung in der renommierten Dirigierklasse von Prof. Schlaefli erlangte. Seit 2019 leitet er ausserdem die Zürcher Kammerphilharmonie.

Staging of scenes:
Annette Weber-Hussain

Annette Weber-Hussain

Annette Weber war als Spielleiterin zunächst bis 2004 am Badischen Staatstheater Karlsruhe engagiert und wechselte im Anschluss in gleicher Position an die Staatsoper Unter den Linden Berlin. Zwischen 2010 und 2016 arbeitete sie regelmässig mit dem norwegischen Regisseur Stefan Herheim in Berlin, Bayreuth, Oslo, Amsterdam, Kopenhagen und bei den Salzburger Festspielen. Von 2013 bis 2018 war sie als Referentin des Künstlerischen Betriebsdirektors der Semperoper Dresden tätig und dort für künstlerische Angelegenheiten und das Casting zuständig. 2018 wurde sie Casting Direktorin an der Staatsoper Hamburg. Seit der Spielzeit 2021/22 ist sie Operndirektorin am Opernhaus Zürich. Annette Weber ist zudem ein gefragtes Jurymitglied bei internationalen Gesangswettbewerben, wie z.B. Queen Sonja Singing Competition Oslo, Operalia, Moniuszko Vocal Competition Warschau und Viñas Competition Barcelona. Seit 2024 gibt sie Meisterkurse mit dem Schwerpunkt Vorsingtraining an der Opernakademie in Oslo und in den Opernstudios von Zürich und Luzern.

Chorus Master:
Ernst Raffelsberger

Ernst Raffelsberger

Ernst Raffelsberger comes from Gmunden, Upper Austria. He studied music education and church music at the University of Music and Performing Arts in Vienna, as well as choral conducting at the Salzburg Mozarteum. From 1983 to 1986, he was Kapellmeister of the Vienna Boys’ Choir. During this time, he led the ensemble in Vienna and on tours throughout Europe, South Africa, Canada, and the USA. Starting in 1986, Ernst Raffelsberger served as Chorus Director and Kapellmeister at the Landestheater Salzburg (participating in the Salzburg Mozart Week and the Salzburg Festival). In 1989, he moved to the theater in Freiburg im Breisgau as Chorus Director and Kapellmeister. Since autumn 1993, Ernst Raffelsberger has been engaged as Chorus Director at the Zurich Opera House. By now, he has overseen around 150 premieres and countless revivals, collaborating with many renowned conductors such as Marco Armiliato, Riccardo Chailly, Teodor Currentzis, Christoph von Dohnányi, Sir John Eliot Gardiner, Daniele Gatti, Bernard Haitink, Nikolaus Harnoncourt, Zubin Mehta, Gianandrea Noseda, and Franz Welser-Möst. Guest performances with the Zurich Opera House have taken him to Vienna, London, Paris, and Tokyo. Beginning in the summer of 2012, he additionally started a 10-year tenure as Chorus Director of the Concert Association of the Vienna State Opera Chorus at the Salzburg Festival. Here, he successfully collaborated with, among others, Riccardo Muti, Mariss Jansons, and Sir Simon Rattle. After concluding this work with the 2021 festival summer, he has once again been responsible—since 2025 and at the request of Maestro Muti—for the choral preparation for his festival concerts in Salzburg.

Numerous CD and DVD recordings document his work in both Zurich and Salzburg.

Manon24 / 27 Sept / 3 / 7 / 10 Oct 2025 Tosca28 Sept / 2 / 8 / 11 / 15 / 19 Oct 2025 La clemenza di Tito26 / 29 Apr / 3 / 8 / 15 / 17 / 20 / 25 May 2026 Madama Butterfly30 Dec 2025 / 3 / 9 / 11 / 13 / 16 Jan 2026 Le nozze di Figaro24 / 29 Jan / 1 / 5 / 7 / 10 / 14 Feb 2026 Die Fledermaus7 / 10 / 12 / 14 / 18 / 26 / 28 / 31 Dec 2025 / 2 / 4 / 6 / 10 Jan 2026 Messa da Requiem20 / 22 / 28 Feb / 1 / 5 / 7 Mar / 6 Apr 2026 Arabella14 / 18 / 22 / 25 / 28 Apr 2026

Cast

With Members of the International Opera Studio

Ganze Besetzung anzeigen Weniger anzeigen

Abstract

The occasion for which Gioachino Rossini composed Il viaggio a Reims was «royal» in the truest sense of the word: Charles X was anointed king in 1825. The coronation in Reims was followed by lavish celebrations in Paris, during which all of the city's theaters were to present a suitably themed commissioned work. In their opera, Rossini and his librettist Luigi Balocchi paid homage to Charles X, who was present at the premiere, in their very own way: 14 notables from various European countries gather at the luxurious «Zur Goldenen Lilie» spa. But they are unable to reach the coronation in Reims, their actual destination, because all the horses in the city have been rented out. So the European delegates are stuck – and spend the time first and foremost preoccupied with themselves. Frenchwoman Madame de Folleville, for example, is inconsolable when she is informed that her suitcases containing the latest fashions from Paris have gone missing... Mini-dramas, love and jealousy scenes play out, but all without consequences. At the end, the national anthems of all the hotel guests are sung – including a Tyrolean yodel song – and together they pay tribute to the king with a hymn from afar.
Rossini’s delightfully absurd opera brings together dreamlike ensembles whose strange state of limbo allows them to defy time, as well as senseless, turbocharged banter that won’t just delight die-hard Rossini fans.
The vocal parts are among the most technically difficult Bel Canto roles of all – and present a wonderful challenge for the young talents of our International Opernstudio. The young Swiss conductor Dominic Limburg provides the orchestral spark for this concert performance.

Mehr lesen Weniger anzeigen