Il viaggio a Reims
Dramma giocoso in one act by Gioachino Rossini (1792–1868)
Libretto by Giuseppe Luigi Balocchi
Concert Performance
With the kind support of Freunde der Oper Zürich
Good to know
The official ticket sale for the 24/25 season begins on June 29, 2024. Friends, subscribers and shareholders can use their advance purchase rights one week earlier. Further information here
Il viaggio a Reims
Abstract
Il viaggio a Reims
The occasion for which Gioachino Rossini composed Il viaggio a Reims was «royal» in the truest sense of the word: Charles X was anointed king in 1825. The coronation in Reims was followed by lavish celebrations in Paris, during which all of the city's theaters were to present a suitably themed commissioned work. In their opera, Rossini and his librettist Luigi Balocchi paid homage to Charles X, who was present at the premiere, in their very own way: 14 notables from various European countries gather at the luxurious «Zur Goldenen Lilie» spa. But they are unable to reach the coronation in Reims, their actual destination, because all the horses in the city have been rented out. So the European delegates are stuck – and spend the time first and foremost preoccupied with themselves. Frenchwoman Madame de Folleville, for example, is inconsolable when she is informed that her suitcases containing the latest fashions from Paris have gone missing... Mini-dramas, love and jealousy scenes play out, but all without consequences. At the end, the national anthems of all the hotel guests are sung – including a Tyrolean yodel song – and together they pay tribute to the king with a hymn from afar.
Rossini’s delightfully absurd opera brings together dreamlike ensembles whose strange state of limbo allows them to defy time, as well as senseless, turbocharged banter that won’t just delight die-hard Rossini fans.
The vocal parts are among the most technically difficult Bel Canto roles of all – and present a wonderful challenge for the young talents of our International Opernstudio. The young Swiss conductor Dominic Limburg provides the orchestral spark for this concert performance.
Biographies
Dominic Limburg, Music Direction
Dominic Limburg
Der Schweizer Dirigent Dominic Limburg ist seit der Spielzeit 2021/22 als Kapellmeister an der Deutschen Oper Berlin engagiert. Er dirigierte dort u.a. La traviata, Rigoletto, Verdis Requiem, La bohème, La gioconda, Die Zauberflöte, Hänsel und Gretel, Carmen und Fidelio. Als Gast debütierte er an der Staatsoper Hannover (Hänsel und Gretel) und dirigierte die Ballettabende Per aspera ad astra und Maria Stuart sowie Vorstellungen von Wozzeck am Badischen Staatstheater Karlsruhe. Von 2016 bis 2021 war er in Karlsruhe als Kapellmeister tätig gewesen. Weitere Gastdirigate führten ihn u.a. zum Beethoven Orchester Bonn, zur Neubrandenburger Philharmonie, zum Kurpfälzischen Kammerorchester Mannheim sowie zur Kammerphilharmonie Graubünden und dem Staatstheater Meiningen. An der Deutschen Oper Berlin beschäftigt er sich als Assistent von Sir Donald Runnicles intensiv mit den grossen Wagner-Opern und arbeitete u.a. mit Sänger:innen wie Michael Volle, Nina Stemme, Klaus Florian Vogt und Joseph Calleja. Er musiziert regelmässig mit Jugendorchester und leitete 2021 mit Schostakowitschs 10. Sinfonie das Schweizerische Jugendsinfonieorchester. Mehrere Jahre war er Assistent und Gastdirigent des Jungen Philharmonischen Orchester Niedersachsen, Gast beim LJO Schleswig-Holstein, Assistent bei der Jungen Deutschen Philharmonie und Gast des OER in Sao Paulo. Der gebürtige Zürcher absolvierte an der Zürcher Hochschule der Künste zunächst ein Klavier- und Gesangsstudium, bevor er seinen Master mit Auszeichnung in der renommierten Dirigierklasse von Prof. Schlaefli erlangte. Seit 2019 leitet er ausserdem die Zürcher Kammerphilharmonie.
Raúl Gutiérrez, Cavaliere Belfiore
Raúl Gutiérrez
Raúl Gutiérrez, Tenor, studierte bei Emilio Pons in New York und Alejandro Armenta in Mexico-Stadt. Er war Mitglied der Vincerò Academy, in deren Rahmen er in der Carnegie Hall New York auftrat. 2022 war er
Finalist bei der New Yorker Opera Index Competition und Gewinner der Meistersinger Competition Graz. In der Opernstudio-Produktion der Bregenzer Festspiele 2023 sang er die Titelrolle in Massenets Werther. Seit der Spielzeit 2023/24 ist er Mitglied des Internationalen Opernstudios am Opernhaus Zürich.