Roberto Devereux

Gaetano Donizetti (1797-1848)
Tragedia lirica in three acts
Libretto by Salvatore Cammarano

From 5. February 2023 until 17. March 2023

  • Duration :
    approx. 2 H. 40 Min. Inkl. Pause after 1st part after approx. 1 H.
  • Language:
    In Italian with German and English surtitles.
  • More information:
    Introduction 45 min before the performance.
    Introductory matinee on January 23 2023.

Music Direction:
Enrique Mazzola

Enrique Mazzola

Enrique Mazzola ist seit 2019/20 General­mu­sik­direktor der Lyric Opera of Chicago so­wie Erster ständiger Gastdirigent an der Deutschen Oper Berlin. Von 2012 bis 2019 war er Musik­direktor des Orchestre Na­tional d’Île-de-France. 2018 wurde er in Frankreich zum «Chevalier de l’ordre des Arts et des Lettres» ernannt. Wichtige Engagements der jüngeren Zeit führten ihn u.a. zu den Salzburger Festspielen (Orphée aux enfers), an die Wiener Staatsoper (Don Pasquale), an die Metropo­litan Opera (La Fille du régiment), ans Opernhaus Zürich (Don Pasquale, Maria Stuarda, Il turco in Italia, Il barbiere di Siviglia, I Puritani), zu den Bregenzer Festspielen (Rigoletto, Mosè in Egitto) und zum Glyndebourne Festival (Luisa Miller, Il barbiere di Siviglia) sowie zu Konzerten mit dem Orchestre Nationale du Capitole de Toulouse, dem Philharmonia Orchestra, dem Royal Scottish National Orchestra, dem Orchestra of the Age of Englightenment und dem Oslo Philharmonic. Ausserdem dirigierte er beim Rossini Opera Festival, am Moskauer Bolschoitheater, beim Maggio Musicale Fiorentino, an der Scala di Milano, am New National Theatre in Tokio, beim Festival d’Aix-en-Provence, beim Wexford Opera Festival, an der Opéra du Rhin und bei den Münchner Opernfestspielen. Die Spielzeit 2021/22 führte ihn für Macbeth und L’elisir d’amore nach Chicago, für I vespri siciliani an die Deutschen Oper Berlin, für Anna Bolena nach Zürich und Amsterdam, für Madama Butterfly zu den Bregenzer Festspielen und für eine Operngala mit Renée Fleming in die Royal Festival Hall London.

Director:
David Alden

David Alden

David Alden zählt zu den erfolgreichsten Re­gis­seuren der Gegenwart. Für seine Arbeiten wurde er mit zahlreichen Preisen ausgezeichnet, darunter der «South Bank Show Award» für seine In­sze­nierung von Brittens Peter Grimes sowie der «Oli­vier Award» für seine Insze­nierung von Janáčeks Jenů­fa, beide an der English National Opera. Seine langjährige Zusammenarbeit mit der Bayerischen Staatsoper wurde mit dem «Bayerischen Theaterpreis» aus­gezeichnet. Bedeutende Produktionen an der Bayerischen Staatsoper waren Ariodante, La forza del destino, Il ritorno d’Ulisse in patria, Pique Dame, Lulu, La donna del lago, Tannhäu­ser sowie Der Ring des Nibelungen. Zusammen mit seinem Bruder Christopher Alden insze­nier­te er halbszenische Vorstellungen der drei Mozart/Da Ponte-Opern mit dem Chicago Symphony Orchestra unter Daniel Barenboim. Seine Arbeit führte ihn u.a. an die New Yorker Met, die Lyric Opera of Chicago, die Komische Oper Berlin, die Volksoper Wien, die English National Opera, die New Israeli Opera in Tel Aviv, das Teatro Real Madrid sowie an die Opernhäuser von Dallas, Köln, Frankfurt und Graz. Jüngst inszenierte er Lohengrin am Royal Opera House Covent Garden in London, Les Huguenots an der Deutschen Oper Berlin, Billy Budd am Bolschoitheater Moskau, Semiramide in München und Catalanis Loreley für die St. Galler Festspiele. Seine Produktionen von Thomas Adès Powder her Face für das Aldeburgh Festival, Ariodante für die English National Opera sowie Rodelinda, Rinaldo und Tannhäu­ser für die Bayerische Staatsoper sind auf DVD erhältlich. In Zürich inszenierte er zuletzt Maria Stuarda und Anna Bolena.

Stage and costume design:
Gideon Davey

Gideon Davey

Gideon Davey, geboren in Bristol, ist Kostüm- und Bühnenbildner für Theater, Film und Fernsehen. Eine enge Zusammenarbeit verbindet ihn mit den Regisseuren David Alden und Robert Carsen. Zudem wirkte er u.a. in Produktionsteams von Andreas Homoki, Jetske Mijnssen, Floris Visser, Stephen Lawless und Jasmina Hadziahmetovic mit. Seine Kostüme für David Aldens Inszenierung von Il ritorno d’Ulisse in patria an der Staatsoper in München brachten ihm die Auszeichnung «Kostümbildner des Jahres 2005» der Zeitschrift Opernwelt ein. Zu seinen Arbeiten gehören WozzeckAgrippina und Platée am Theater an der Wien mit Robert Carsen, Luisa Miller an der Staatsoper Hamburg mit Andreas Homoki, Semele bei den Händel-Festspielen Karlsruhe mit Floris Visser, Alfredo Catalanis Loreley am Theater St. Gallen und Pique Dame an der English National Opera mit David Alden sowie Luigi Rossis Orfeo an der Opéra national de Lorraine mit Jetske Mijnssen. Am Opernhaus Zürich entwarf er bisher das Kostüm- bzw. Bühnenbild für Das Gespenst von Canterville, Robin Hood, Der Zauberer von OzIdomeneo, ArabellaHippolyte et Aricie, Maria Stuarda, Hänsel und Gretel, Anna Bolena, Dialogues des Carmélites und Roberto Devereux. Er schuf die Kostüme für Aldens Lohengrin am Royal Opera House London, Bühne und Kostüme für Carsens Giulio Cesare an der Scala in Mailand und 2021 Bühne und Kostüme für Il trionfo del Tempo e del Disinganno bei den Salzburger Festspielen. Jüngst war er an der Mailänder Scala für Peter Grimes, an der Deutschen Oper Berlin für Anna Bolena, an der Oper Halle für Il barbiere di Siviglia sowie an der Oper Köln für Idomeneo engagiert.

Carmen18 / 21 / 23 / 27 / 31 Jan 2026 Arabella14 / 18 / 22 / 25 / 28 Apr 2026
Lighting designer:
Elfried Roller

Elfried Roller

Elfried Roller stammt aus Stuttgart. Schon während des Studiums der Elektrotechnik arbeitete er nebenher in einem Privattheater in Karlsruhe. Es folgte die Meisterausbildung am Opernhaus Stuttgart. Von dort wechselte er ans Staatstheater Kassel und kreierte Lichtdesigns u.a. für Armin Petras, Volker Schmalör, Schirin Khodadadian und Hans Henning Paar. Seit 2008 ist Elfried Roller am Opernhaus Zürich beschäftigt. Hier entstand u.a. das Licht für La finta giardiniera in der Regie von Tatjana Gürbaca, Donizettis Roberto Devereux von David Alden sowie für Sebastian Baumgartens Produktionen Hamletmaschine, Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny, Belshazzar, Turandot und Amerika. Jüngst führte ihn mit Donizettis Anna Bolena von David Alden ein Gastengagement an die Deutsche Oper Berlin.

La scala di seta25 / 28 Sept / 19 / 24 Oct 2025 Cardillac15 / 18 / 21 / 25 Feb / 1 / 6 / 10 Mar 2026 Hänsel und Gretel16 / 20 / 23 / 28 / 30 Nov / 2 / 4 / 11 / 16 / 18 / 21 Dec 2025 / 2 / 24 / 25 / 31 Jan 2026
Assistant choreographer:
Arturo Gama

Arturo Gama

Arturo Gama studierte Schauspiel und Theaterwissenschaft an der Universität in Mexiko City und absolvierte gleichzeitig eine Ausbildung in Ballett und Modernem Tanz am Instituto Nacional de Bellas Artes. Nach einem Gastengagement als Tänzer beim London City Ballet wurde er Mitglied des Tanztheaters der Komischen Oper Berlin, wo er ab 1996 als Solotänzer engagiert war. Seine Tänzerkarriere beendete er 2001 und wurde zunächst persönlicher Mitarbeiter von Harry Kupfer, u. a. bei dessen Inszenierung von Schoecks Penthesilea am Teatro del Maggio Musicale Fiorentino. Danach folgte ein Festengagement als Regieassistent und Abendspielleiter an der Komischen Oper Berlin unter der Intendanz von Andreas Homoki. Hier arbeitete er mit Harry Kupfer, Willy Decker, David Alden, Calixto Bieito, Peter Konwitschny und Hans Neuenfels. Sein Regiedebüt gab er 2003 mit L’Histoire du soldat von Igor Strawinsky an der Komischen Oper Berlin. 2005 wurde er Oberspielleiter am Mecklenburgischen Staatstheater Schwerin. Dort inszenierte er u. a. Tosca, Gianni Schicchi, Madama Butterfly, Roméo et Juliette, Die Grossherzogin von Gérolstein, Hänsel und Gretel, Lucia di Lammermoor, Così fan tutte, Die Zauberflöte, Herzog Blaubarts Burg, Der fliegende Holländer und Tannhäuser. Seit 2012 ist er freischaffender Regisseur und Choreograf. Als Gastregisseur arbeitete er am Petersburger Mariinsky Theater, Teatro Colón in Buenos Aires und Teatro Nacional de Bellas Artes in Mexiko City. Mit Andreas Homoki erarbeitete er als Choreograf My Fair Lady an der Komischen Oper Berlin und in Zürich Das Land des Lächelns, Salome und Carmen. Seit 2020/21 ist er Spielleiter am Opernhaus Zürich.

Carmen18 / 21 / 23 / 27 / 31 Jan 2026 Arabella14 / 18 / 22 / 25 / 28 Apr 2026
Chorus Master:
Janko Kastelic

Janko Kastelic

Janko Kastelic ist ein kanadisch-slowenischer Dirigent, Chorleiter, Pianist und Organist. Er begann seine musikalische Ausbildung in Kanada am Royal/Western Conservatory of Music und der St. Michael’s Choir School. Er hat einen Abschluss in Dirigieren, Komposition und Musiktheorie von der Universität Toronto und setzte sein Studium an der Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Wien fort. Seit 2017 ist er Chordirektor am Opernhaus Zürich. Er war einer der Kapellmeister der Wiener Hofmusikkapelle, Studienleiter des JET-Programms für junge Sänger am Theater an der Wien und Assistent bei den Bayreuther Festspielen sowie Gastchordirektor an der Hamburgischen Staatsoper. Zu den Positionen, die er im Lauf seiner Karriere bekleidet hat, gehört auch die Stelle des Generalmusikdirektors und Operndirektors am Slowenischen Nationaltheater Maribor, des Zweiten Chordirektors an der Wiener Staatsoper sowie des Korrepetitors an der Opéra National de Paris. Er war Assistenzprofessor an der Universität Ljubljana und Mentor an der Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien. Seine künstlerischen Leistungen sind dokumentiert auf mehreren Live-Aufnahmen, darunter Tschaikowskis Pique Dame und Schönbergs Moses und Aron. Er arrangierte und dirigierte auch Werke für die Feierlichkeiten zum Mozartjahr 2006. Zu seinen Arbeiten beim Klangbogen-Festival in Wien gehört die europäische Erstaufführung von Blochs Macbeth. Janko Kastelic ist auch ein engagierter Pädagoge, der sich der Förderung der nächsten Generation von Musikerinnen und Musikern verschrieben hat.

Dramaturgy:
Kathrin Brunner

Kathrin Brunner

Kathrin Brunner wurde in Zürich geboren. Sie studierte in ihrer Heimatstadt sowie an der Humboldt-Universität Berlin Germanistik, Musikwissenschaft und Französisch. Nach diversen Regiehospitanzen (u.a. Die Dreigroschenoper am Luzerner Theater; Regie: Vera Nemirova) und Dramaturgiehospitanzen ist sie seit 2008 Dramaturgin am Opernhaus Zürich. Hier arbeitete sie u.a. mit Regisseur:innen wie Achim Freyer (Moses und Aron), Harry Kupfer (Die Meistersinger von Nürnberg, Tannhäuser), Stephan Müller, Guy Joosten, Damiano Michieletto, Christof Loy (La straniera, Alcina, I Capuleti e i Montecchi, Don Pasquale, La rondine), Willy Decker (Il ritorno d'Ulisse in patria, The Turn of the Screw), Andreas Homoki (Wozzeck, Das Land des Lächelns, La forza del destino), Christoph Marthaler (Il viaggio a Reims, Orphée et Euridice), Barrie Kosky (Die Gezeichneten, Boris Godunow), Nadja Loschky, Nina Russi, Jan Essinger und Jetske Mijnssen (Idomeneo, Hippolyte et Aricie, Platée). Bei den Salzburger Festspielen 2012 erarbeitete sie La bohème mit Damiano Michieletto. Während der Corona-Pandemie war sie Co-Gründerin der Konzertreihe Altchemie live in der Alten Chemie Uetikon (https://www.altchemie.live).

Der Rosenkavalier21 / 26 Sept / 1 / 5 / 14 / 17 / 21 / 26 Oct 2025 Manon24 / 27 Sept / 3 / 7 / 10 Oct 2025 La clemenza di Tito26 / 29 Apr / 3 / 8 / 15 / 17 / 20 / 25 May 2026 Cardillac15 / 18 / 21 / 25 Feb / 1 / 6 / 10 Mar 2026 Carmen18 / 21 / 23 / 27 / 31 Jan 2026 Arabella14 / 18 / 22 / 25 / 28 Apr 2026

Cast


Elisabetta I. Inga Kalna


Elisabetta I. Elena Moşuc 12, 17, 22, 26 Feb


Duca di Nottingham Konstantin Shushakov


Sara Anna Goryachova


Roberto Devereux Stephen Costello


Lord Cecil Andrew Owens


Lord Cecil Alejandro Del Cerro 07 Mar


Sir Gualtiero Raleigh Brent Michael Smith


Page Aksel Daveyan


Vertrauter Nottinghams Gregory Feldmann


Henker Francesco Guglielmino

Inga Kalna

Inga Kalna wurde in Riga geboren und studierte Gesang und Musikwissenschaften an der Lettischen Musikakademie Jāzeps Vītols. Nach ersten Engagements an der Lettischen Nationaloper setzte sie ihr Studium an der Royal Academy of Music in London fort. An der Staatsoper Hamburg wurde sie 1999 ins Internationale Opernstudio aufgenommen und war von 2001 bis 2007 festes Ensemblemitglied. Weitere Engagements führten sie u. a. an De Nationale Opera Amsterdam, die Vlaamse Opera Antwerpen, die Opéra de Lausanne, das Théâtre du Capitole in Toulouse, das Bolschoi-Theater Moskau, das Grand Teatre del Liceu Barcelona, das Teatro Real in Madrid, die Canadian Opera Company, die Staatsoper Unter den Linden in Berlin und zu den Salzburger Festspielen. 2007 debütierte sie an der Pariser Oper in der Titelrolle von Händels Alcina, gefolgt von ihrem Debüt an der Mailänder Scala in derselben Rolle 2009. Sie arbeitet regelmässig mit Marc Minkowski zusammen, u. a. für Projekte wie Alcina an der Wiener Staatsoper, Il trionfo del Tempo e del Disinganno an der Berliner Staatsoper und Lucio Silla bei der Salzburger Mozartwoche sowie mit René Jacobs, etwa bei den Dresdner Musikfestspielen, den Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, der Berliner Staatsoper und beim Festival d’Aix-en-Provence. Jüngst sang sie Vagaus (Juditha Triumphans) an der Griechischen Nationaloper, Eva (Cain, ovvero Il primo omicidio) bei den Salzburger Festspielen und an der Opéra National de Montpellier, La Folie (Platée) an der Semperoper Dresden sowie die Titelrolle in Tosca am Theater Dortmund. Am Opernhaus Zürich debütierte sie 2022 als Madame Lidoine in Dialogues des Carmélites.

Elena Moşuc

Elena Moşuc, geboren in Iași (Rumänien), studierte am Konservatorium ihrer Heimatstadt und gewann mehrere internationale Gesangswettbewerbe (u.a. den ARD-Musikwettbewerb). Im Jahr 2009 promovierte sie mit einer Dissertation über das Thema «Wahnsinn in den italienischen Opern in der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts». Elena Moșuc startete am Opernhaus Zürich eine fulminante internationale Karriere. Ständige Gastauftritte führen sie an die bedeutendsten Häuser und Festivals von Europa (u.a. an die Scala in Mailand, Amsterdam, Barcelona, Berlin, Hamburg, München, Wien, Salzburg, Paris, London, Helsinki, Rom, Venedig, Verona, Turin) sowie in die USA (u.a. an die MET in New York und nach Dallas), nach Japan, China und Korea; dabei hat sie mit Dirigenten wie Lorin Maazel, Christoph von Dohnányi, Fabio Luisi, Nikolaus Harnoncourt, Valery Gergiev, Sir Colin Davis, Nello Santi und Regisseuren:innen wie Franco Zeffirelli, Liliana Cavani, Sven-Eric Bechtolf, Graham Vick und Martin Kušej gearbeitet. Elena Moșuc hat sich mit ihren Partien (u.a. Königin der Nacht, Gilda, Violetta, Lucia, Mimi, Marguerite, Donna Anna, Zerbinetta, Luisa Miller, Olympia, Antonia, Giulietta, Stella, Medora, Norma, Nedda, Lucrezia Borgia, Alice Ford, Anna Bolena, Maria Stuarda, Desdemona, Giselda in I Lombardi, Leonora in Il trovatore) im Kreise der vielseitigsten und ausdrucksstärksten Soprane der Welt etabliert. Für ihre ausserordentliche, internationale Karriere wurde sie mit zahlreichen Preisen geehrt, zuletzt 2019 mit dem Oscar della Lirica als Beste Sopranistin. Ihre Diskographie umfasst u.a. das Solo-Album Verdi Heroines, für welches sie 2019 für einen Opus Klassik nominiert wurde sowie diverse Opernaufnahmen auf CD (zuletzt Puccinis La Rondine und Émile Jaques-Dalcrozes Tragédie d’amour) und DVD (u.a. Rigoletto, La Traviata, Ariadne auf Naxos, Die Zauberflöte, Lucia di Lammermoor). Geplant sind Neuproduktionen u.a. von Adriana Lecouvreur in Liège, Otello in Catania sowie zahlreiche Konzerte (in Wien, Bukarest, Tel Aviv etc.).

Konstantin Shushakov

Konstantin Shushakov stammt aus Russland und studierte am Izhevsk Music College und an der Russischen Akademie für Theaterkunst. 2009 wurde er Mitglied des Young Artist Program am Bolschoi-Theater in Moskau. 2011 war er Preisträger des Queen Elisabeth Wettbewerbs in Brüssel und gewann im selben Jahr den 2. Preis beim Operalia Wettbewerb in Moskau. Ein Jahr später wurde er Ensemblemitglied am Bolschoi-Theater, wo er u.a. als Morales (Carmen), Almaviva (Le nozze di Figaro), Marullo (Rigoletto), Malatesta (Don Pasquale), Schaunard und Marcello (La bohème), Lebedjev (Der Idiot), Robert (Iolanta), Papageno und Figaro (Il barbiere di Siviglia) zu erleben war. Gastengagements führten ihn 2014 als Guglielmo (Così fan tutte) an die Scala, 2016 als Ford (Falstaff) nach Genf und als Prinz Afron (Der goldene Hahn) ans Théâtre de la Monnaie in Brüssel. 2018 gastierte er in Vancouver in der Titelrolle von Jewgeni Onegin sowie als Jelezki (Pique Dame) beim Savonlinna Festival und an der Oper in Oslo. Er ist ausserdem regelmässig als Konzertsänger zu erleben; er sang in Brahms’ Ein deutsches Requiem zusammen mit dem Russischen National Orchester in der Tschaikovsky Concert Hall unter Mikhail Pletnev und in Mozarts c-Moll-Messe mit dem Musica Viva Chamber Orchestra Moskau. 2019 bis 2023 gehörte er zum Ensemble am Opernhaus Zürich und war hier u.a. als Don Giovanni, Guglielmo, Malatesta, Marcello, Andrei Tchelkalov (Boris Godunow), Ernesto (Il pirata), Ford, Valentin (Faust) und in Ein deutsches Requiem unter Gianandrea Noseda zu hören.

Anna Goryachova

Anna Goryachova is originally from St. Petersburg and studied at the Conservatory in St. Petersburg as well as at the Accademia di Santa Cecilia in Rome. She began her career as a soloist with the St. Petersburg Chamber Opera, soon followed by guest appearances, including as Melibea in Il viaggio a Reims under Alberto Zedda in Antwerp and Ghent. From 2012 to 2017, Anna Goryachova was a member of the ensemble at Zurich Opera House, where she performed in roles such as Eustazio in Rinaldo, Mascha in Three Sisters, Zerlina in Don Giovanni, Polina in The Queen of Spades, Rosina in Il barbiere di Siviglia, Magdalena in Die Meistersinger von Nürnberg, Yen-Er in Rote Laterne, Melibea in Il viaggio a Reims, Alcina in Orlando Paladino, Zelim in La verità in cimento, and Adalgisa in Norma. Important milestones in her recent career include Sesto in La clemenza di Tito and Angelina in La Cenerentola in Geneva, Olga in Eugene Onegin in Vienna, Dulcinée in Don Quichotte at the Bregenz Festival, Rosina at the Bolshoi Theatre in Moscow and at the Festival d’Opéra Baroque in Beaune, Dido in Moscow, Adalgisa in Trieste and Naples, and her debuts in the Arena di Verona, at the Royal Opera House in London, and at Teatro Real in Madrid in the title role of Carmen. She also performed Melibea in Rome, Copenhagen, Amsterdam, and Antwerp, Polina in Amsterdam and London, Ruggero (Alcina) at the Palais Garnier in Paris, Isabella (L’italiana in Algeri) in Pesaro, and Alcina (Orlando Paladino) at the Théâtre du Châtelet in Paris. In addition, she made her debut as Angelina at the Mariinsky Theatre in St. Petersburg in 2022. The 2022/23 season has so far taken her to the Deutsche Oper Berlin as Carmen and to the Accademia di Santa Cecilia in Rome as a soloist in Stravinsky’s Les Noces.

Werther14 / 19 Jun / 1 / 4 / 10 Jul 2026

Stephen Costello

Stephen Costello is a native of Philadelphia and studied at the Academy of Vocal Arts in his hometown. In 2007, at just 26 years old, he made his debut at the season opening of the Metropolitan Opera. In 2009, he won the Richard Tucker Award. In 2010, he sang the role of Greenhorn in the world premiere of Jake Heggie’s opera Moby-Dick. Since then, he has appeared at major opera houses and festivals. He has performed roles such as Alfredo (La traviata) in Hamburg, at the Metropolitan Opera, the Royal Opera House Covent Garden, the Vienna State Opera, the Bolshoi Theatre, the Arena di Verona, and the Munich Opera Festival; Fernand (La Favorite) at the Liceu Barcelona; Don José (Carmen) in Dallas; Rodolfo (La bohème) in Dresden, Hamburg, Madrid, and Los Angeles; Pinkerton (Madama Butterfly) at the New National Theatre in Tokyo; Duca di Mantua (Rigoletto) at the Semperoper Dresden, in Hanover, Bregenz, at the Met, at the Deutsche Oper Berlin, and with the Canadian Opera Company; Lord Percy (Anna Bolena) at the Met; Cassio (Otello) in Salzburg; the Prince (Rusalka) in Strasbourg; and Des Grieux (Manon) at the Opéra de Paris. More recent engagements have included Rodolfo (La bohème) at the Metropolitan Opera and in Tokyo, José (Carmen) at the Bavarian State Opera, and the title role in Roberto Devereux in Zurich.

Un ballo in Maschera22 / 28 / 31 May / 7 / 13 Jun 2026

Andrew Owens

Andrew Owens, tenor, was born in Philadelphia and studied voice at the Oberlin Conservatory. He is a prizewinner of several competitions, including the Zarzuela Prize at the Francisco Viñas Competition. He participated in the Young Singers Project at the Salzburg Festival and was a member of the Opera Studio of the Bavarian State Opera Munich. From 2012 to 2014, he was a member of the Young Ensemble at the Theater an der Wien, where he appeared in chamber opera productions including La bohème, La Cenerentola, Fidelio, Attila, Mathis der Maler, and La clemenza di Tito. Since then, he has returned to Theater an der Wien as Mads in Werner Egk’s Peer Gynt, as Snout in A Midsummer Night’s Dream, as the 4th Jew in Salome, and most recently in 2021 as Jacob Glock in Der feurige Engel, and guested in the title role of Don Carlos at the Kammeroper Wien. Recently, he has also appeared as Arturo in Lucia di Lammermoor at Opera Philadelphia, as Don Ramiro in La Cenerentola at the Irish National Opera, in Schumann’s Scenes from Goethe’s Faust with the Cleveland Orchestra, as Lukas in Haydn’s The Seasons, as well as in a concert performance of Le Rossignol at the Salzburg Festival and as Aménophis in Moïse et Pharaon at the Rossini Opera Festival. Since 2021, Andrew Owens has been part of the ensemble at the Zurich Opera House, where he has sung roles including the 4th Jew, Telémachos (Die Odyssee), Peppe (Pagliacci), Van Ruijven (Girl with a Pearl Earring), Lord Arturo Bucklaw (Lucia di Lammermoor), Gualtiero (Il pirata), Xaïloum (Barkouf), Lord Cecil (Roberto Devereux), Guglielmo Antolstoinoloff (Viva La Mamma), and Pylade (Iphigénie en Tauride).

Fidelio3 / 6 / 10 / 14 / 16 May 2026 Die Fledermaus7 / 10 / 12 / 14 / 18 / 26 / 28 / 31 Dec 2025 / 2 / 4 / 6 / 10 Jan 2026

Alejandro Del Cerro

Alejandro del Cerro wurde in Santander geboren. Er studierte in seiner Heimatstadt und anschliessend in Madrid. Seine Studien vervollkommnete er bei Roberto Scandiuzzi, Teresa Berganza, Montserrat Obeso, Carlos Chausson, Dolora Zajik und Juan Lomba. Er sang in Lucia di Lammermoor (Arturo) in Pamplona, in La Tempranica am Teatro de la Zarzuela, in La leyenda del beso, in El huésped del Sevillano, in Macbeth (Malcolm) in Córdoba, am Teatro Real in I vespri siciliani, in Parsifal, La Favorita, Lucia di Lammemoor sowie in Umberto Giordanos Siberia. Am Teatro Calderón in Valladolid verkörperte er Cassio in Otello, Lensky in Eugen Onegin (Zommeropera, Belgien), Faust (Oviedo, Dorset Festival) sowie Edgardo in Lucia di Lammermoor (Oviedo). Unlängst debütierte er am Liceu de Barcelona als Nearco in Poliuto und sang dort auch Cardona in Doña Francisquita. Am Teatro Real folgte Donizettis Viva la mamma, Laërte in Hamlet in Oviedo, Narraboth in Salome im Auditorio von Madrid unter David Afkham sowie am Teatro de la Maestranza Roberto Devereux. Im Konzert sang er Beethovens Neunte, Rossinis Stabat Mater, Händels Messiah und Verdis Requiem. Bald folgt sein Debüt mit Mahlers Lied von der Erde und dem Joven Orquesta de Andalucía in Sevilla und Jerez. Ebenso singt er am Teatro Real Madrid in Tristan und Isolde und am Teatro de la Zarzuela in Luisa Fernanda.

Brent Michael Smith

Brent Michael Smith is from the USA. He studied voice at the Academy of Vocal Arts in Philadelphia and the University of Northern Iowa, as well as piano at Hope College. In 2021, he won 3rd prize at the Concorso Lirico Internazionale di Portofino, was a finalist at the Queen Sonja International Music Competition, and received the Zachary L. Loren Society scholarship. In 2020, he was a semifinalist at the Metropolitan Opera Council Auditions; in 2018, he won prizes at the Opera Index Competition and the Opera Birmingham International Competition, as well as awards at the Giargiari Bel Canto Competition. In the 2016/17 season, he sang Zuniga (Carmen), the British Major (Silent Night by Kevin Puts), Friedrich Bhaer (Little Women), and Ashby (La fanciulla del West) at the Michigan Opera Theatre. In the same season, he made his debut at the Toledo Opera as Antonio (Le nozze di Figaro) and at the Glimmerglass Festival as Ariodante (Xerxes). At the Santa Fe Opera, he appeared as a Lackey (Ariadne auf Naxos). At Opera Philadelphia, he sang Celio (The Love for Three Oranges) and Peter Quince (A Midsummer Night’s Dream) in 2019. After a season at the International Opera Studio, he has been a member of the Opernhaus Zürich ensemble since 2020/21, where he has performed roles in Boris Godunow, Simon Boccanegra, I Capuleti e i Montecchi, in the ballet Monteverdi, as Sparafucile (Rigoletto), Count Lamoral (Arabella), Raimondo Bidebent (Lucia di Lammermoor), Pistola (Falstaff), Angelotti (Tosca), Gualtiero Raleigh (Roberto Devereux), Gremin (Eugene Onegin), Friar Laurence (Roméo et Juliette), and Fafner (Das Rheingold).

Tosca28 Sept / 2 / 8 / 11 / 15 / 19 Oct 2025 Tannhäuser21 / 24 / 27 Jun / 2 / 5 / 8 / 11 Jul 2026 Cardillac15 / 18 / 21 / 25 Feb / 1 / 6 / 10 Mar 2026 Un ballo in Maschera22 / 28 / 31 May / 7 / 13 Jun 2026 Rigoletto20 / 23 / 27 Dec 2025 / 1 / 4 Jan 2026 Arabella14 / 18 / 22 / 25 / 28 Apr 2026

Aksel Daveyan

Aksel Daveyan studied at the Yerevan State Conservatory in Armenia with Anna Mousayelyan and Arnold Kocharyan. At the Yerevan Opera Studio, he sang Malatesta in Don Pasquale in 2021. He has also performed in several concerts, including at the Opera and Ballet Theatre of Yerevan and at Teatro Politeama. In 2017, he won third prize at the Renaissance International Competition, in 2019 first prize at the “Gohar Gasparyan” Pan-Armenian Competition, and in 2021 third prize at the Opera Crown Tbilisi International Voice Competition. In 2020, he was awarded the “Boghossian Youth Prize,” and in 2023 he was a prizewinner at the Queen Sonja Singing Competition in Oslo. Since the 2022/23 season, the baritone has been a member of the International Opera Studio at Zurich Opera House and has appeared so far in Eliogabalo, Tosca, Roberto Devereux, and Viva la mamma.

Werther14 / 19 Jun / 1 / 4 / 10 Jul 2026

Gregory Feldmann

Gregory Feldmann studied at the Juilliard School with Elizabeth Bishop, Randall Scarlata, and Sanford Sylvan. At Juilliard Opera, he appeared as Belcore in “L’elisir d’amore”, as Virgil T. in “The Mother of Us All”, and as Guglielmo in “Così fan tutte”. At the Opera Theatre of Saint Louis, he sang Almaviva in “Le nozze di Figaro”. As a soloist, he has performed in Fauré’s “Requiem” as well as Handel’s “Israel in Egypt” and “Messiah”. He has a close artistic partnership with pianist Nathaniel LaNasa. In 2019, he won first prize at the “Joy in Singing” International Song Competition and in 2021, first prize at the “Gerda Lissner” Song/Lieder Competition. In 2022, he was a Young Artist at the Glimmerglass Festival. From 2022 to 2024, he was a member of the International Opera Studio at Zurich Opera House, where he appeared in productions including “Roberto Devereux”, “Don Pasquale”, “Serse”, “Jakob Lenz”, “Sweeney Todd”, “A Midsummer Night’s Dream”, and “Carmen”. Together with pianist Nathaniel LaNasa, he has given song recitals at Wigmore Hall in London, at the September Festival: Royaumont in Viarmes (FR), and at the Musée d’Orsay in Paris.

Carmen18 / 21 / 23 / 27 / 31 Jan 2026

Francesco Guglielmino

Francesco Guglielmino was born in Solothurn. At the age of 21, he moved to Zurich, where he focused on his dance training and appeared in the musicals Fame and Hair. From Zurich, he went to New York, where he deepened his acting skills and took dance classes at the Alvin Ailey American Theater School and the Broadway Dance Center. He also worked as a model for fashion shows and advertising. At the Acting Studio and Stella Adler Acting School, he attended acting classes and appeared as an actor in various productions at the Metropolitan Opera, such as Turandot, Madama Butterfly, La bohème, and Aida. After moving to Los Angeles, he appeared in numerous television productions and TV shows, including CSI: Miami, CSI: New York, Law and Order, The View, and The Ellen Show. Additionally, he played various roles in films and series such as The Pink Panther, Sex and the City, Edgar, Death in Love, and Till Death. Since 2018, Francesco Guglielmino has been living again in Solothurn. At the Zurich Opera House, he has been seen in Così fan tutte, Il trovatore, Dialogues des Carmélites, and Roberto Devereux.

Così fan tutte3 / 7 / 9 / 12 Jul 2026
Ganze Besetzung anzeigen Weniger anzeigen

Abstract

Gaetano Donizetti was in the middle of his greatest personal crisis when he wrote his tragedia lirica Roberto Devereux. In the space of only a year, he lost his parents, his two children, and his wife. Yet he still mustered the strength to create his 57th opera. It is a work that ranks among the highlights of his entire oeuvre, with a score bursting with melodic ingenuity. Its dramatic punches and emotional urgency would influence Giuseppe Verdi’s later musical works for the stage. The interlacing of political power and a ruler’s personal interests holds tragic potential, as was the case in the opera’s two predecessors Anna Bolena and Maria Stuarda – which together with Roberto Devereux form Donizetti’s «Tudor Queens Trilogy». At the center of this opera is the relationship between the aging Queen Elizabeth I of England (Elisabetta) and her young favorite, Roberto Devereux. He’s threatened by a trial for treason. Elisabetta stays the verdict out of love for Devereux, but when she learns of Devereux’s relationship with Sara, Duchess of Nottingham, she signs his death warrant. Too late, she learns of the scope of her decision. Bitterly, she must now recognize that she has sown nothing but destruction – «non regno, non vivo». The Tudor dynasty will die out with her, the «virgin queen».
Donizetti gave his female protagonist – whose tragic fate bears a notable resemblance to that of Norma or Lady Macbeth – a richly-faceted psychological profile. Latvian soprano Inga Kalna, who is equally at home in bel canto repertoire as she is in virtuosic Baroque repertoire, will take on the challenge of portraying her in our new production. The role of Roberto Devereaux also poses massive vocal demands, and will be sung here by tenor Stephen Costello, who has previously appeared at the Opernhaus in Verdi’s Requiem.
Anna Goryachova, who is closely associated with the Opera House, will take on the role of Sara. Following productions of Anna Bolena and Maria Stuarda, American director David Alden returns with Roberto Devereux to complete our trilogy of Donizetti’s Tudor queens.

Mehr lesen Weniger anzeigen


Good to know

Audio-Einführung zu «Roberto Devereux»

Our dramaturge Beate Breidenbach gives an insight into the production «Jewgeni Onegin» (8 minutes). Live introductions take place 45 minutes before the performance in the opera house.

Programmbuch

Synopsis

Act One

Observed by the ladies of the court, Sarah, Duchess of Nottingham, reads the story of the unhappy lover Rosamund. Sarah is in love with Robert Devereux, Earl of Essex - her husband's closest friend.

            Queen Elizabeth appears and tells Sarah, her confidante, of Robert Devereux's imminent return from Ireland, where he had led a military campaign as the Queen's commander-in-chief. Devereux, however, had disobeyed the Queen's orders, unilaterally concluding a truce with the Irish rebels. He now faces trial for high treason. Elizabeth suspects that Devereux, her favourite, is guilty not only of treason but also of infidelity to her. Were she to have a rival, her revenge would be terrible.

            Lord Cecil puts forward Parliament's urgent wish to bring Devereux to trial, but Elizabeth hesitates and demands further proof of his guilt. To Robert, the Queen reaffirms her promise that the ring she once gave him will always serve to guarantee his safety, and reminds him of the happy times they shared in the past. An awkward remark by Robert leads Elizabeth to conclude that he is in love with someone else. Now she is determined that Robert should die, and that her rival should thereby also be punished.

            The Duke of Nottingham finds his friend Devereux distraught. Robert confesses to him that he fears the Queen's revenge. Nottingham confides his own worries to his friend: his wife Sarah is suffering from a grief whose cause he does not know. Only yesterday he found her embroidering a blue scarf, weeping and expressing thoughts of death. Nottingham is summoned to the council meeting, and promises Robert that he will defend his honour and do all he can to save his life.

            Robert accuses Sarah of infidelity. Sarah defends herself, telling him that after her father's death she was forced by the Queen to marry Nottingham against her will. She advises Robert to rededicate his love to the woman whose ring he wears on his hand. Scornfully, Robert throws away the Queen's love token. Sarah begs Robert to save both his life and her honour, and to flee immediately. As a parting gift, she gives him the scarf.


Act Two

The assembled court anxiously awaits Parliament's decision on the fate of Robert Devereux. Only the Queen's intervention could still save him from death. Lord Cecil announces the verdict to the Queen and courtiers: despite Nottingham's defence, Devereux's death has been decreed.

            Sir Walter Raleigh presents the Queen with a blue scarf, which was found during Devereux's arrest and only removed from him after great resistance. Elizabeth now has proof of Robert's infidelity in her hand and swears revenge. In desperation, Nottingham begs for mercy for his friend.

            Devereux is led in, and when Elizabeth presents him with the evidence of his deceit, he and Nottingham are equally horrified. Devereux fears for his life, while Nottingham realises he has been betrayed by his best friend. Nottingham wants to hurl himself on Robert with a sword, but Elizabeth prevents it. She promises Robert his life if he gives the name of his rival. But Robert remains silent.

            The Queen pronounces the sentence and signs it.


Act 3

A messenger delivers a letter to the Duchess. It is a letter from the imprisoned Robert, informing Sarah of his death sentence and imploring her to take the ring to the Queen as a reminder of her promise. Nottingham catches his wife unawares, and demands the letter. Her protestations of innocence fall on deaf ears. He intends to keep Sarah locked up in his residence until Robert has been executed.

            Robert still has hope that Sarah, at least, will find mercy with the Queen. He is not afraid of death, and wants only to save Sarah's honour and then die at Nottingham's hands, in order to convince his friend of Sarah's innocence. Guards collect the prisoner for execution.

            Elizabeth complains bitterly at Sarah abandoning her in these sad hours. Her anger is gone. She wants to save Robert's life, even if it is to be a life lived at her rival's side.

Sarah rushes in and delivers Robert's ring to the Queen. She confesses to being Elizabeth's rival and begs for Robert's life. Too late, Elizabeth orders a stay of execution: Nottingham triumphantly reports that Devereux is dead. Elizabeth blames Sarah for Robert's death because of her delay in bringing the ring, but Nottingham confesses that he alone is to blame. The Queen curses them both.

            Elizabeth herself sees no more meaning in her life, and declares her renunciation of the throne: James is to be her successor.