Scylla et Glaucus

Jean-Marie Leclair

Tragédie en musique in one prologue and five acts
Libretto by d'Albaret based on Ovid's «Metamorphoses»

From 27. March 2026 until 2. May 2026

  • Language:
    In French with German and English surtitles.
  • More information:
    Introduction 45 min before the performance.
    As part of Zürich Barock

Music Direction:
Emmanuelle Haïm

Emmanuelle Haïm

Die französische Cembalistin und Dirigentin Emmanuelle Haïm ist spezialisiert auf das Repertoire des Barock. Seit 25 Jahren leitet sie ihr eigenes Barockensemble Le Concert d’Astrée. Aktuell verbindet sie darüber hinaus eine künstlerische Zusammenarbeit mit dem Los Angeles Philharmonic. Zuletzt gab Emmanuelle ihr Debüt beim Concertgebouw-Orchester und kehrte für eine Neuproduktion von Rameaus «Platée» zum Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks und an das Opernhaus Zürich zurück. Regelmässig dirigiert sie die Berliner Philharmoniker. In den letzten Spielzeiten gab sie ihr Debüt mit dem New York Philharmonic, dem London Symphony Orchestra, dem Gewandhausorchester Leipzig und den Wiener Philharmonikern, mit Auftritten in Wien und beim Lucerne Festival. Im Jahr 2000 gründete Emmanuelle Le Concert d'Astrée, das sich schnell einen internationalen Ruf erwarb. In der Saison 2024/25 führte sie eine Neuproduktion von Händels «Semele» an das Théâtre des Champs-Elysées, eine Wiederaufnahme von Purcells «Dido and Aeneas» an das Grand Théâtre de Genève und eine Konzerttournee nach Spanien. Die umfangreiche Diskografie wurde mit zahlreichen Preisen ausgezeichnet, darunter Victoires de la Musique Classique und der Echo-Deutscher Musikpreis. Ihre jüngsten Veröffentlichungen sind eine CD mit italienischen Kantaten von Händel und eine DVD-Aufzeichnung von «Les Boréades» von Rameau. Emmanuelle Haïm ist Chevalier de l’Ordre national de la Légion d’Honneur, zudem Officier des Arts et des Lettres und Honorary Member of the Royal Academy of Music.

Scylla et Glaucus27 / 29 / 31 Mar / 2 / 6 / 30 Apr / 2 May 2026 1st La Scintilla Concert10 Nov 2025
Director:
Claus Guth

Claus Guth

Claus Guth wurde in Frankfurt am Main geboren und studierte Philosophie, Germanistik und Theaterwissenschaften an der Ludwig-Maximilians-Universität sowie Theater- und Opernregie an der Hochschule für Musik in München. Er inszenierte u. a. bei den Bayreuther Festspielen, am Opernhaus Zürich, der Hamburgischen Staatsoper, den Salzburger Festspielen und der Wiener Staatsoper. Er arbeitet regelmässig an der Oper Frankfurt, wo er u. a. «Pelléas et Mélisande», «Daphne», «Die lustige Witwe» und «Der Rosenkavalier» inszenierte. Neben seinen Wagner- und Strauss-Produktionen gilt er als Spezialist für zeitgenössisches Musiktheater (u. a. Chaya Czernowin, Helmut Oehring, Johannes Maria Staud, Peter Ruzicka) und realisierte eine Reihe von Uraufführungen. Weitere Arbeiten umfassen «Lohengrin» (Teatro alla Scala di Milano), «Die Frau ohne Schatten», (Teatro alla Scala, Royal Opera House, Staatsoper Unter den Linden), «La Bohème» (Opéra national de Paris), «Jephtha» (De Nationale Opera) sowie «Saul» (Theater an der Wien). 2022 inszenierte er die Weltpremiere von «Il Viaggio, Dante» von Pascal Dusapin beim Festival d'Aix-en-Provence und entwickelte 2023 in der Park Avenue Armory «Der Doppelgänger», eine szenische Interpretation von Schuberts «Schwanengesang» mit Jonas Kaufmann. Im Dezember 2023 inszenierte er an der Wiener Staatsoper «Turandot» mit Asmik Grigorian in der Titelrolle. Beim Festival d'Aix-En-Provence schuf er mit dem Dirigenten Raphaël Pichon «Samson», ein neues Werk nach einer verschollenen Oper von Jean-Philippe Rameau und inszenierte 2025 «Die Liebe der Danae» an der Bayerischen Staatsoper.

Scylla et Glaucus27 / 29 / 31 Mar / 2 / 6 / 30 Apr / 2 May 2026
Stage design:
Etienne Pluss

Etienne Pluss

Étienne Pluss wurde in Genf geboren, wo er zunächst eine Kunstgalerie leitete, bevor er ein Bühnenbildstudium an der Universität der Künste in Berlin aufnahm. Er begann seine Theaterlaufbahn als Ausstattungsassistent von Achim Freyer und Karl-Ernst Herrmann. Seit 2000 ist erals freischaffender Bühnenbildner tätig und arbeitet seither an zahlreichen renommierten Häusern im Schauspiel und in der Oper. Eine enge Zusammenarbeit verbindet ihn mit Claus Guth, für seine Inszenierungen entstanden jüngst die Bühnenbilder zu Beat Furrers Violetter Schnee an der Berliner Staatsoper, wofür er 2019 den Theaterpreis Der Faust erhielt, La bohème an der Pariser Opéra, Die Sache Makropulos an der Staatsoper Berlin, Dusapins Il Viaggio: Dante beim Festival d’Aix-en-Provence, Don Carlo am Teatro San Carlo in Neapel, Salome am Moskauer Bolschoi-Theater in Kooperation mit der New Yorker Met, wie auch Bluthaus an der Bayerischen Staatsoper. Ausserdem schuf er jüngst die Bühne für Weinbergs Die Passagierin an der Oper Graz, wie auch Hamlet an der Komischen Oper in Berlin, beide in der Regie von Nadja Loschky. Er entwarf auch das Bühnenbild für Il trittico bei den Salzburger Festspielen in der Regie von Christof Loy. Mit dem Regisseur Richard Brunel schuf er die Bühnenbilder für Boesmans On purge bébé an der Monnaie in Brüssel, wie auch Escaichs Oper Shirine in Lyon. Mit Evgeny Titoy hatte er zuletzt Premiere mit Richard III. von Shakespeare am Schauspielhaus Düsseldorf. 1998 wurde er zum Berliner Theatertreffen eingeladen und erhielt im Jahr darauf die Kainz-Medaille für seine Arbeit zu Thomas Bernhards Claus Peymann kauft sich eine Hose und geht mit mir essen. In Zürich entwarf er zuletzt das Bühnenbild für Alice.

Scylla et Glaucus27 / 29 / 31 Mar / 2 / 6 / 30 Apr / 2 May 2026
Costumes:
Ursula Kudrna

Ursula Kudrna

Ursula Kudrna wurde in Wien geboren und studierte dort an der Akademie der bildenden Künste. Seit 2003 realisiert sie Kostümbilder für international renommierte Opern- und Schauspielhäuser, u. a. für die Komische Oper Berlin, die Mailänder Scala, das Berliner Ensemble, die Oper Köln, die Wiener Festwochen, die Deutsche Oper Berlin und das Maxim Gorki Theater. Zu ihren Arbeiten gehören Die Zauberflöte bei den Salzburger Festspielen und Beat Furrers Violetter Schnee an der Berliner Staatsoper. Für den Regisseur Philipp Stölzl entwarf sie die Kostüme u. a. für Der fliegende Holländer, Il trovatore, Orpheus in der Unterwelt an der Berliner Staatsoper, Faust und Rienzi an der Deutschen Oper Berlin, Die Fledermaus an der Oper Stuttgart und Cavalleria rusticana/Pagliacci bei den Osterfestspielen in Salzburg sowie an der Semperoper in Dresden. Für Lydia Steier entstanden die Kostüme für u.a. Giulio Cesare an der Komischen Oper Berlin, Händels Jephtha für die Potsdamer Winteroper, Turandot an der Oper Köln sowie Karlheinz Stockhausens Donnerstag aus Licht am Theater Basel, welches bei der Kritikerumfrage des Magazins Opernwelt 2016 zur «Aufführung des Jahres» gewählt wurde. Ausserdem entwarf sie die Kostüme für Jürgen Flimms Inszenierungen von Manon Lescaut am Michailowski-Theater in St. Petersburg, Le nozze di Figaro und Szenen aus Goethes Faust an der Berliner Staatsoper und Otello sowie Ti vedo, ti sento, ti perdo an der Mailänder Scala. Jüngst entstanden Kostüme für Don Carlos am Grand Théâtre de Genève sowie für Turandot an der Wiener Staatsoper. 2019 wurde sie in der Kritikerumfrage der Opernwelt zur «Kostümbildnerin des Jahres» gewählt.

Scylla et Glaucus27 / 29 / 31 Mar / 2 / 6 / 30 Apr / 2 May 2026
Choreography:
Sommer Ulrickson
Lighting designer:
Martin Gebhardt

Martin Gebhardt

Martin Gebhardt was a lighting designer and lighting master at John Neumeier’s Hamburg Ballet. From 2002, he worked with Heinz Spoerli and the Zurich Ballet. Ballet productions of both companies took him to renowned theaters in Europe, Asia, and America. At the Zurich Opera House, he created the lighting design for productions by Jürgen Flimm, David Alden, Jan Philipp Gloger, Grischa Asagaroff, Matthias Hartmann, David Pountney, Moshe Leiser/Patrice Caurier, Damiano Michieletto, and Achim Freyer. At the Salzburg Festival, he designed the lighting for La bohème and a new version of Spoerli’s Death and the Maiden. Since the 2012/13 season, Martin Gebhardt has been head of lighting at the Zurich Opera House. Today, he maintains a close collaboration with choreographer Christian Spuck (including Winterreise, The Nutcracker and the Mouse King, Messa da Requiem, Anna Karenina, Woyzeck, The Sandman, Leonce and Lena, The Little Match Girl). He was also the lighting designer for choreographers Edward Clug (including Strings, Le Sacre du printemps, and Faust in Zurich), Alexei Ratmansky, Wayne McGregor, Marco Goecke, and Douglas Lee. He collaborated with Christoph Marthaler and Anna Viebrock on Handel’s evening Sale and Rossini’s Il viaggio a Reims in Zurich, as well as on Lulu at the Hamburg State Opera, and with Jossi Wieler and Sergio Morabito at the Geneva Opera for Les Huguenots. In 2023, he designed the lighting for Spuck’s ballet Bovary at the Berlin State Ballet and in 2024 Rossini’s Tancredi at the Bregenz Festival. Additionally, he was the lighting designer for Atonement by Cathy Marston at the Zurich Opera House.

Tannhäuser21 / 24 / 27 Jun / 2 / 5 / 8 / 11 Jul 2026 Le nozze di Figaro24 / 29 Jan / 1 / 5 / 7 / 10 / 14 Feb 2026 Oiseaux Rebelles12 / 18 / 23 / 25 / 31 Oct / 1 / 9 / 13 Nov / 2 / 5 / 6 / 9 Dec 2025 Die Fledermaus7 / 10 / 12 / 14 / 18 / 26 / 28 / 31 Dec 2025 / 2 / 4 / 6 / 10 Jan 2026 Clara13 / 14 / 19 / 20 / 26 / 28 Dec 2025 / 11 / 12 / 17 / 19 / 24 Apr 2026 Timeframed17 / 18 / 22 / 25 / 30 Jan / 1 / 4 / 6 / 8 / 11 / 12 Feb 2026 Scylla et Glaucus27 / 29 / 31 Mar / 2 / 6 / 30 Apr / 2 May 2026 The Butterfly Effect4 / 13 / 23 Apr 2026 Messa da Requiem20 / 22 / 28 Feb / 1 / 5 / 7 Mar / 6 Apr 2026 Romeo und Julia23 / 29 / 30 May / 4 / 6 / 7 / 10 / 12 / 14 / 23 / 26 Jun 2026 Nachtträume20 / 25 / 28 / 30 Jun / 4 Jul 2026
Chorus Master:
Florian Helgath,
Alice Lapasin Zorzit
Dramaturgy:
Roman Reeger,
Yvonne Gebauer

Yvonne Gebauer

Yvonne Gebauer studierte Germanistik, Philosophie und Religionswissenschaft an der Freien Universität Berlin und arbeitet seit 1998 gleichermassen in Schauspiel und Oper als Dramaturgin. Eine regelmässige Zusammenarbeit verbindet sie mit den Regisseur:innen Hans Neuenfels, Kazuko Watanabe, Claus Guth, Johan Simons, Christof Loy, Nadja Loschky, Frank Hilbrich, Tobias Kratzer und David Hermann. Sie war Dozentin für Dramaturgie an der Hochschule für Angewandte Wissenschaft in Hamburg, an der Akademie für Angewandte Kunst in Wien und am Mozarteum in Salzburg. Von 2001 bis 2008 war sie freie Mitarbeiterin der Süddeutschen Zeitung im Ressort Literatur. Anschliessend arbeitete sie bis 2018 an der Bayerischen Staatsoper als Bilddramaturgin und war Bildredakteurin des hauseigenen Magazins «Max Joseph». Zuletzt war sie u.a. für Pique Dame bei den Salzburger Festspielen, für Salome am Bolschoi-Theater, für Jenůfa am ROH in London, für Die Vögel an der Oper Köln und für Die Sache Makropulos an der Staatsoper Unter den Linden als Gastdramaturgin engagiert.

Scylla et Glaucus27 / 29 / 31 Mar / 2 / 6 / 30 Apr / 2 May 2026
Production trainee:
Anouk Welvaart

Cast


Circé Chiara Skerath


Scylla Elsa Benoit


Glaucus Anthony Gregory

Témire Gwendoline Blondeel

Chiara Skerath

Swiss soprano Chiara Skerath studied at the Conservatoire National Supérieur de Musique in Paris and at the University of Music and Performing Arts in Vienna. She has made a name for herself particularly as an interpreter of Mozart roles, including Zerlina ("Don Giovanni") at the Opéra de Versailles and the Drottningholm Festival, Despina ("Così fan tutte") at Oper Frankfurt and Konzert Theater Bern, Servilia ("La clemenza di Tito") at the Opéra du Rhin, Pamina ("Die Zauberflöte") at the Opéra de Saint-Étienne, and Ninetta in a concert performance of "La finta semplice" at Queen Elizabeth Hall in London, Susanna in "Le nozze di Figaro" at the Opernklosterneuburg Festival, Ilia in "Idomeneo" for Opéra Avignon, Pamina at the Opéra de Saint-Étienne, and Cinna in "Lucio Silla" at the Theater an der Wien as well as at the Seine Musicale Paris, Opéra de Versailles, and Philharmonie de Paris. Her broader repertoire includes the title role in Monteverdi’s "L’incoronazione di Poppea" at the Opéra Angers-Nantes, Rosalinde in "Die Fledermaus" at the Opéra Comique, Megacle in Vivaldi’s "L’Olimpiade", as well as the First Lady in "Die Zauberflöte" and Clothilde in Francesconi’s "Trompe-la-Mort" at the Opéra national de Paris. Most recently, she performed as Micaëla in "Carmen" at the Opéra Royal de Versailles, Mélisande at the Festival in Aix-en-Provence, and made her debuts as Armida in Handel’s "Rinaldo" at the Festival d'Opéra Baroque de Beaune and as Donna Elvira at the Opéra de Lille under the baton of Emmanuelle Haïm. She also appeared as Almirena in "Rinaldo" in Barcelona and Madrid, and in Mendelssohn’s "Vom Himmel Hoch" with Laurence Equilbey at the Opéra de Rouen.

Scylla et Glaucus27 / 29 / 31 Mar / 2 / 6 / 30 Apr / 2 May 2026

Elsa Benoit

The French soprano Elsa Benoit was a member of the ensemble at the Stadttheater in Klagenfurt from 2015 to 2016, where she sang roles such as Tytania in Britten’s "A Midsummer Night's Dream", Giulietta in Bellini’s "I Capuleti e i Montecchi", Micaëla in "Carmen" (for which she received the Austrian Music Theater Award), and Despina in "Così fan tutte". She then joined the ensemble of the Bavarian State Opera, where she performed a wide range of roles including the Shepherd in "Tannhäuser", Oscar ("Un ballo in maschera"), Adina ("L'elisir d'amore"), Gretel ("Hänsel und Gretel"), Musetta ("La bohème"), Zerlina ("Don Giovanni"), Emilie ("Les indes galantes"), and Poppea in Handel’s "Agrippina". She also sang this role in the Warner Classics recording of Agrippina, which was nominated for a Grammy Award for Best Opera Recording in 2019. Since 2021, Benoit has been working freelance at venues such as the Opéra Comique in Paris, Komische Oper Berlin, the Glyndebourne Festival, and the Salzburg Festival. Her engagements range from baroque repertoire to contemporary works: Bellezza in Handel’s "Il trionfo del tempo e del disinganno" and Semele in the oratorio of the same name, Micaëla ("Carmen"), Sophie ("Werther"), Thérèse ("Les Mamelles de Tirésias"), Anne Truelove ("The Rake’s Progress"), Betty in Philippe Hersant’s "Les Éclairs", and Arthur Honegger’s "Jeanne d’Arc au bûcher".

Scylla et Glaucus27 / 29 / 31 Mar / 2 / 6 / 30 Apr / 2 May 2026

Anthony Gregory

British tenor Anthony Gregory was a member of the Verbier Festival Academy, the National Opera Studio, and a Young Artist at the Glyndebourne Festival. At English National Opera, he performed as a Harewood Artist in roles such as Nanki-Poo ("The Mikado"), Young Sailor ("Julietta"), First Armoured Man ("Die Zauberflöte"), Borsa ("Rigoletto"), and Haemon (Julian Anderson’s "Thebans"). He has appeared in roles such as Mercurio ("La concordia de' pianeti"), Damon ("Acis and Galatea"), Cégeste (Philip Glass’s "Orphée"), the title role in "Candide", Flute ("A Midsummer Night’s Dream"), Don Ottavio ("Don Giovanni"), Oronte ("Alcina"), and Ferrando ("Così fan tutte") at Glyndebourne, Den Norske Opera, English National Opera, Teatro Real, Opéra de Limoges, Theater an der Wien, and with ensembles such as La Cetra Baroque Orchestra Basel, the Dunedin Consort, and La Nuova Musica. Further appearances have taken him to the Bavarian State Opera as Pane ("La Calisto"), to the Zurich Opera House for Christian Spuck’s ballet "Monteverdi", to Teatro Real Madrid, and to the Festival d’Aix-en-Provence. Highlights of recent seasons include his debuts as Ferrando in "Così fan tutte" at the Royal Opera House, as the Leper in Messiaen’s "Saint François d'Assise" at the Elbphilharmonie Hamburg, Almaviva ("Il barbiere di Siviglia") at Scottish Opera, Achilles in "Iphigénie en Aulide" at the Greek National Opera, Oronte in Handel’s "Alcina" at the Opera di Roma, and the title role in "Mitridate, Re di Ponto" at the Hamburg State Opera.

Scylla et Glaucus27 / 29 / 31 Mar / 2 / 6 / 30 Apr / 2 May 2026
Ganze Besetzung anzeigen Weniger anzeigen
Zürcher Sing-Akademie
Le Concert d'Astrée

Abstract

Scylla lives withdrawn into herself, as if in emotional hibernation. Reason, peace, and harmony reign in her cosmos. When Glaucus enters her life, everything changes: She experiences love in all its colors and facets – and does not recognize herself. The opera describes all the lust, wildness, panic, and despair that the young woman experiences as she rediscovers the world for herself. In the end, she will be someone else. Jean-Marie Leclair's rarely performed only opera is a musical discovery. Director Claus Guth returns to Opernhaus Zürich with this new production. Emmanuelle Haïm leads her ensemble Le Concert d’Astrée, one of the most distinguished specialist ensembles for early music.

Mehr lesen Weniger anzeigen