Il turco in Italia

Dramma buffo in two acts by Gioachino Rossini (1792-1868)
Libretto by Felice Romani

From 20. February 2022 until 4. March 2022

  • Duration :
    2 H. 50 Min. Inkl. Pause after 1st part after approx. 1 H. 25 Min.
  • Language:
    In Italian with German and English surtitles.
  • More information:
    Introduction 45 min before the performance.

Music Direction:
Riccardo Minasi

Riccardo Minasi

Riccardo Minasi wurde in Rom geboren. 2022 wurde er zum Musikdirektor des Teatro Carlo Felice sowie zum Künstlerischen Leiter des Orchestra La Scintilla ernannt, mit dem er bisher Opern wie Don Giovanni und Die Entführung aus dem Serail, das Ballett Monteverdi sowie zahlreiche Konzertprogramme, das Album Mozart mit Juan Diego Flórez und eine CD mit Werken von Vivaldi und Verdi realisiert hat. Von 2012 bis 2015 war er Dirigent des von ihm mitbegründeten Ensembles Il pomo d’oro und von 2016 bis 2022 Chefdirigent des Mozarteumorchesters Salzburg. 2016 war er an vier mit dem Echo Klassik ausgezeichneten Alben beteiligt, darunter Haydn-Konzerte sowie Leonardo Vincis Catone in Utica. Als Sologeiger nahm er u.a. die Rosenkranz-Sonaten von Biber auf. Zuletzt wurden seine Aufnahmen von Joseph Haydns Die sieben letzten Worte Christi am Kreuz und C.P.E. Bachs Cellokonzerten mit Jean-Guihen Queyras bei Harmonia Mundi (beide mit dem Ensemble Resonanz) mit dem Diapason d'Or de l'Année ausgezeichnet. Er stand dem Orchestre Symphonique de Montréal als musikhistorischer Berater zur Seite und gab zusammen mit Maurizio Biondi die kritische Ausgabe von Bellinis Norma bei Bärenreiter heraus. Als Dirigent leitete er u.a. das Sinfonieorchester des Bayerischen Rundfunks, das Concertgebouw Orchester, die Staatskapelle Dresden sowie zahlreiche Opernorchester. Jüngst debütierte er mit einem Mozart-Abend bei den Berliner Philharmonikern. Als Solist und Konzertmeister trat er mit dem Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, der Accademia Bizantina, Il Giardino Armonico und Le Concert des Nations auf.

Bezuidenhout & Minasi15 Mar 2026
Director:
Jan Philipp Gloger

Jan Philipp Gloger

Jan Philipp Gloger studierte Angewandte Theaterwissenschaft an der Justus-Liebig-Universität Giessen und Regie an der Zürcher Hochschule der Künste. Ab 2007 war er als freischaffender Schauspielre­gisseur tätig, u. a. am Bayerischen Staatsschauspiel Mün­chen, an der Schaubühne und am Deutschen Theater Berlin, am Deutschen Schau­­spielhaus in Hamburg sowie am Staatsschauspiel Dresden. Er zeigte Inszenierungen bei der Ruhrtriennale und beim Heidelberger Stücke­markt und erhielt den Regiepreis der Bayerischen Theatertage. 2011 bis 2013 war er Leitender Regisseur am Staatstheater Mainz. 2010 inszenierte er mit Le nozze di Figaro am Theater Augsburg seine erste Oper. Auf Alcina an der Semperoper Dresden folgten 2012 Der fliegende Holländer bei den Bayreuther Fest­spie­­len, 2013 Idomeneo an der Oper Frankfurt und Gounods Faust in Zürich sowie 2014 Simon Boccanegra an der Semper­oper Dresden. In den vergangenen Jahren inszenierte er u.a. Così fan tutte am Royal Opera House London und Faust am Kongelige Theater Kopenhagen. 2018 wurde Jan Philipp Gloger Schauspieldirektor am Staatstheater Nürnberg und hat dort zuletzt La Cenerentola inszeniert. Seine Inszenierungen wurden ausgezeichnet mit dem Publikumspreis der Mülheimer Theatertage, dem Regiepreis der Bayerischen Theatertage, dem Nachspielpreis beim Heidelberger Stückmarkt und mit einer Nominierung für den Londoner Olivier-Award. In Zürich inszenierte er zuletzt La verità in cimento, Il turco in Italia und Die Csárdásfürstin. Ab der Spielzeit 2025/26 wird er die Intendanz am Volkstheater Wien übernehmen.

Le nozze di Figaro24 / 29 Jan / 1 / 5 / 7 / 10 / 14 Feb 2026
Stage design:
Ben Baur

Ben Baur

Ben Baur stammt aus dem südhessischen Reinheim und studierte an der Kunsthochschule Berlin-Weissensee. Seine Arbeiten als Bühnen- und Kostümbildner sind an wichtigen Theatern und Opernhäusern Europas zu sehen: u.a. am Maxim Gorki Theater und Deutschen Theater in Berlin, am Volkstheater München, am Staatstheater Karlsruhe und Staatstheater Saarbrücken, an den Schauspielhäusern in Bochum, Zürich und Frankfurt, am Aalto-Musiktheater Essen, an der Staatsoper Stuttgart, am Opernhaus Zürich, an der Welsh National Opera Cardiff, an der Opéra national de Lorraine in Nancy und der Opéra royal du Château de Versailles, an der Niederländischen Oper Amsterdam, der Staatsoper Hamburg, am Royal Opera House Covent Garden und am Burgtheater Wien. Mit Jetske Mijnssen und Jan Philipp Gloger verbindet ihn eine enge Zusammenarbeit. Ben Baur gab 2014 sein Regiedebüt am Staatstheater Saarbrücken mit Lucia di Lammermoor, wo er anschliessend La traviata und Katja Kabanova inszenierte. Zu seinen Arbeiten als Regisseur gehören u.a. Hugo von Hofmannsthals Elektra am Deutschen Theater Göttingen, Roméo et Juliette und Il trovatore an der Oper Graz, Don Giovanni und Dialogues des Carmélites am Musiktheater im Revier Gelsenkirchen, Il pirata und Faust am Theater St. Gallen, La bohème und Alcina am Staatstheater Braunschweig, sowie August Ennas Kleopatra an der Danish National Opera.

Le nozze di Figaro24 / 29 Jan / 1 / 5 / 7 / 10 / 14 Feb 2026
Costumes:
Karin Jud

Karin Jud

Karin Jud, geboren in Zürich, studierte von 2000 bis 2004 Modedesign an der Hochschule für Gestaltung und Kunst in Basel. Im Anschluss war sie bis 2007 als Kostümassistentin am Schauspielhaus und am Opernhaus Zürich tätig und arbeitete mit Regisseur:innen wie Jan Bosse, Barbara Frey, Jürgen Gosch, Rudi Häusermann, Leiser/Caurier und Jürgen Flimm zusammen. Kostümbilder entwarf sie am Schauspielhaus Zürich unter anderem für Inszenierungen von David Unseld, Luise Helle, Schorsch Kamerun und Matthias Hartmann. Seit 2007 wirkt sie als freie Kostümbildnerin u.a. am Theater Augsburg, am Bayerischen Staatsschauspiel München, am Schauspiel Hannover, am Schauspielhaus Graz, am Staatstheater Mainz, am Volkstheater Wien, an der Semperoper Dresden, am Deutschen Schauspielhaus Hamburg und an der Schaubühne Berlin. In Hamburg entstand die Uraufführung von Das Ding von Philipp Löhle in der Regie von Jan Philipp Gloger, welche bei den Mülheimer Theatertagen 2012 den Publikumspreis gewann. Sie arbeitet mit Regisseur:innen wie Ingo Berk, Jan Stephan Schmieding und Barbara-David Brüesch. In letzter Zeit entstanden in Zusammenarbeit mit Jan Philipp Gloger Idomeneo an der Oper Frankfurt, Die Csárdásfürstin, Le nozze di Figaro und Il turco in Italia am Opernhaus Zürich, Faust an der Royal Danish Opera und Così fan tutte am Royal Opera House in London.

Le nozze di Figaro24 / 29 Jan / 1 / 5 / 7 / 10 / 14 Feb 2026
Lighting designer:
Martin Gebhardt

Martin Gebhardt

Martin Gebhardt was a lighting designer and lighting master at John Neumeier’s Hamburg Ballet. From 2002, he worked with Heinz Spoerli and the Zurich Ballet. Ballet productions of both companies took him to renowned theaters in Europe, Asia, and America. At the Zurich Opera House, he created the lighting design for productions by Jürgen Flimm, David Alden, Jan Philipp Gloger, Grischa Asagaroff, Matthias Hartmann, David Pountney, Moshe Leiser/Patrice Caurier, Damiano Michieletto, and Achim Freyer. At the Salzburg Festival, he designed the lighting for La bohème and a new version of Spoerli’s Death and the Maiden. Since the 2012/13 season, Martin Gebhardt has been head of lighting at the Zurich Opera House. Today, he maintains a close collaboration with choreographer Christian Spuck (including Winterreise, The Nutcracker and the Mouse King, Messa da Requiem, Anna Karenina, Woyzeck, The Sandman, Leonce and Lena, The Little Match Girl). He was also the lighting designer for choreographers Edward Clug (including Strings, Le Sacre du printemps, and Faust in Zurich), Alexei Ratmansky, Wayne McGregor, Marco Goecke, and Douglas Lee. He collaborated with Christoph Marthaler and Anna Viebrock on Handel’s evening Sale and Rossini’s Il viaggio a Reims in Zurich, as well as on Lulu at the Hamburg State Opera, and with Jossi Wieler and Sergio Morabito at the Geneva Opera for Les Huguenots. In 2023, he designed the lighting for Spuck’s ballet Bovary at the Berlin State Ballet and in 2024 Rossini’s Tancredi at the Bregenz Festival. Additionally, he was the lighting designer for Atonement by Cathy Marston at the Zurich Opera House.

Tannhäuser21 / 24 / 27 Jun / 2 / 5 / 8 / 11 Jul 2026 Le nozze di Figaro24 / 29 Jan / 1 / 5 / 7 / 10 / 14 Feb 2026 Oiseaux Rebelles12 / 18 / 23 / 25 / 31 Oct / 1 / 9 / 13 Nov / 2 / 5 / 6 / 9 Dec 2025 Die Fledermaus7 / 10 / 12 / 14 / 18 / 26 / 28 / 31 Dec 2025 / 2 / 4 / 6 / 10 Jan 2026 Clara13 / 14 / 19 / 20 / 26 / 28 Dec 2025 / 11 / 12 / 17 / 19 / 24 Apr 2026 Timeframed17 / 18 / 22 / 25 / 30 Jan / 1 / 4 / 6 / 8 / 11 / 12 Feb 2026 Scylla et Glaucus27 / 29 / 31 Mar / 2 / 6 / 30 Apr / 2 May 2026 The Butterfly Effect4 / 13 / 23 Apr 2026 Messa da Requiem20 / 22 / 28 Feb / 1 / 5 / 7 Mar / 6 Apr 2026 Romeo und Julia23 / 29 / 30 May / 4 / 6 / 7 / 10 / 12 / 14 / 23 / 26 Jun 2026 Nachtträume20 / 25 / 28 / 30 Jun / 4 Jul 2026
Video:
Sami Bill

Sami Bill

Sami Bill studierte Szenische Künste an der Universität Hildesheim. Seine Szenografien, Bühnenbilder, Videoarbeiten und Bühnenprojektionen führten ihn über das Theater Koblenz, das Stadttheater Augsburg, die Wuppertaler Bühnen, das Performancekollektiv Fräulein Wunder AG und das Theater an der Parkaue Berlin zum Staatsschauspiel Dresden, ans Maxim Gorki Theater Berlin, das Düsseldorfer Schauspielhaus, das Pathos München, das Schauspiel Stuttgart, das Schauspiel Frankfurt, ans Nationaltheater Mannheim, das Badische Staatstheater Karlsruhe, das Thalia Theater Hamburg, das Deutsche Schauspielhaus Hamburg, das Museumsquartier Wien, das Teatr Bagatela in Krakau und an die Philharmonie Luxemburg. Zu seinen letzten Arbeiten zählen Phädra (Regie: Anne Lenk) und Isola (Regie: Jan Philipp Gloger) am Staatstheater Nürnberg, Satyricon (Regie: Nelly Danker) an der Oper Frankfurt, Bilder einer Ausstellung und Der Teufelsgeiger (Regie: Nelly Danker) in der Philharmonie Luxemburg, Junk am Deutschen Schauspielhaus Hamburg (Regie: Jan Philipp Gloger) und Tintenherz am Schauspiel Frankfurt (Regie: Rüdiger Pape). Die Uraufführung Furcht und Ekel – Das Privatleben glücklicher Leute am Schauspiel Stuttgart (Regie: Jan Gehler) wurde 2015 zu den 40. Mühlheimer Theatertagen eingeladen. Die Inszenierung Momo am Düsseldorfer Schauspielhaus (Regie: Rüdiger Pape) erhielt 2014 eine Nominierung für den renommierten Theaterpreis «Der Faust» und die Produktion Almost Lovers, die am Düsseldorfer Schauspielhaus entstand, wurde 2013 zum «Theatertreffen der Jugend» nach Berlin eingeladen.

Chorus Master:
Ernst Raffelsberger

Ernst Raffelsberger

Ernst Raffelsberger stammt aus Gmunden, Oberösterreich. Er studierte Musikpädagogik und Kirchenmusik an der Hochschule für Musik und darstellende Kunst in Wien (Chorleitung bei Prof. Erwin Ortner) und anschliessend Chordirigieren am Salzburger Mozarteum bei Prof. Walter Hagen-Groll. Von 1983 bis 1986 war er Kapellmeister der Wiener Sängerknaben. In dieser Zeit leitete er das Ensemble in Wien und auf Tourneen durch Europa, Südafrika, Kanada und die USA. Ab 1986 war Ernst Raffelsberger Chordirektor und Kapellmeister am Landestheater Salzburg (Mitwirkung bei der Salzburger Mozartwoche und den Salzburger Festspielen). 1989 wurde er von Donald Runnicles als Chordirektor und Kapellmeister an das Theater in Freiburg/Breisgau berufen. Seit Herbst 1993 ist Ernst Raffelsberger am Opernhaus Zürich als Chordirektor engagiert. Hier hat er inzwischen über 100 Premieren betreut und mit vielen namhaften Dirigenten wie Riccardo Chailly, Christoph von Dohnányi, Vladimir Fedoseyev, Sir John Eliot Gardiner, Daniele Gatti, Bernard Haitink, Nikolaus Harnoncourt, Zubin Mehta und Franz Welser-Möst zusammengearbeitet. Gastspiele mit dem Opernhaus Zürich führten ihn nach Wien, London, Paris und Tokio. Zahlreiche CD- und DVD-Aufnahmen dokumentieren diese Arbeit. Im Sommer 2012 begann zusätzlich seine Tätigkeit als Chordirektor der Salzburger Festspiele. Er ist dort für die Produktionen der Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor verantwortlich. In seiner ersten Festspielsaison kam es u. a. zu einer erfolgreichen Zusammenarbeit mit Riccardo Muti und Sir Simon Rattle.

Manon24 / 27 Sept / 3 / 7 / 10 Oct 2025 Tosca28 Sept / 2 / 8 / 11 / 15 / 19 Oct 2025 La clemenza di Tito26 / 29 Apr / 3 / 8 / 15 / 17 / 20 / 25 May 2026 Le nozze di Figaro24 / 29 Jan / 1 / 5 / 7 / 10 / 14 Feb 2026 Die Fledermaus7 / 10 / 12 / 14 / 18 / 26 / 28 / 31 Dec 2025 / 2 / 4 / 6 / 10 Jan 2026 Messa da Requiem20 / 22 / 28 Feb / 1 / 5 / 7 Mar / 6 Apr 2026 Arabella14 / 18 / 22 / 25 / 28 Apr 2026
Dramaturgy:
Claus Spahn

Claus Spahn

Claus Spahn was chief dramaturge at the Zurich Opera House during Andreas Homoki’s tenure as artistic director. There, he supervised music theater projects by Wolfgang Rihm, Helmut Lachenmann, George Benjamin, Roman Haubenstock-Ramati, and world premieres by Heinz Holliger, Christian Jost, and Stefan Wirth. As a production dramaturge, he worked with directors such as Sebastian Baumgarten, Herbert Fritsch, Jan Philipp Gloger, Tatjana Gürbaca, Andreas Homoki, Barrie Kosky, Nadja Loschky, David Marton, and Evgeni Titov. He also shares a close artistic partnership with the choreographer and former director of Zurich Ballet, Christian Spuck. For him, Spahn was involved in the development of the productions “Anna Karenina,” “The Nutcracker and the Mouse King,” and “Monteverdi” in Zurich, and he wrote libretti for the ballets “Orlando” based on Virginia Woolf (world premiere in 2021 at the Moscow Bolshoi Ballet) and “Bovary” based on Gustave Flaubert (world premiere in 2023 at the Berlin State Ballet). Additionally, he is the librettist of the chamber opera “The Dream of You” by Swiss composer Xavier Dayer, which premiered in 2017 at the Zurich Opera House. Before joining the Zurich Opera House, Claus Spahn was the arts editor for 14 years at the German weekly newspaper DIE ZEIT, where he was responsible for the music section. From 1990 to 1997, he worked as a freelance music journalist mainly for the Süddeutsche Zeitung and Bavarian Broadcasting. Claus Spahn was born in Germany, studied classical guitar in Freiburg im Breisgau, and completed training at the German School of Journalism in Munich.

Rigoletto20 / 23 / 27 Dec 2025 / 1 / 4 Jan 2026 Le nozze di Figaro24 / 29 Jan / 1 / 5 / 7 / 10 / 14 Feb 2026 Werther14 / 19 Jun / 1 / 4 / 10 Jul 2026 Macbeth8 / 11 / 14 / 19 / 22 / 30 Nov 2025 Messa da Requiem20 / 22 / 28 Feb / 1 / 5 / 7 Mar / 6 Apr 2026

Cast


Selim, ein türkischer Fürst Nahuel Di Pierro


Donna Fiorilla, Gemahlin von Don Geronio Olga Peretyatko


Don Geronio Renato Girolami


Don Narciso, Fiorillas Liebhaber Mingjie Lei


Prosdocimo, ein Dichter Pietro Spagnoli


Zaida, eine Zigeunerin Chelsea Zurflüh


Albazar, Zaidas Gefährte Luis Magallanes

Hammerklavier Andrea Del Bianco

Nahuel Di Pierro

Nahuel Di Pierro is from Buenos Aires. He studied singing at the Instituto Superior de Arte of the Teatro Colón, where he performed roles such as Masetto (Don Giovanni), Haly (L’italiana in Algeri), Figaro (Le nozze di Figaro), Colline (La bohème), and Guglielmo (Così fan tutte). After engagements in the Paris Opera Studio and the Young Singers Project at the Salzburg Festival, he appeared at the Deutsche Oper Berlin, the Nederlandse Opera in Amsterdam, in Santiago de Chile and Buenos Aires, at the Théâtre des Champs-Élysées, the Opéra National de Bordeaux, and at the festivals in Salzburg, Glyndebourne, and Beaune, as well as regularly at the Paris Opera. His repertoire includes Leporello (Don Giovanni) in Salzburg, Aix-en-Provence, and Tel Aviv; Colline and Masetto at the Royal Opera House; Osmin at the Théâtre des Champs-Élysées; Guglielmo at the Edinburgh International Festival; and Lorenzo (I Capuleti e i Montecchi) at the Grand Théâtre de Genève and at the Festspielhaus Baden-Baden. In the 2022/23 season, he sang Figaro (Le nozze di Figaro) at the Houston Grand Opera and Seneca (L’incoronazione di Poppea) at the Gran Teatre del Liceu Barcelona. In concert, he has performed with the Ensemble Matheus, Le Cercle de l’Harmonie, and Le Concert d’Astrée and appeared with the Orchestre National de Paris under Kurt Masur, James Conlon, and Daniele Gatti, as well as with the Orchestre de Paris under Louis Langrée, Jérémie Rohrer, and Bertrand de Billy. At the Opernhaus Zürich, he has been heard as Osmin (Die Entführung aus dem Serail), Créon (Médée), Seneca (L’incoronazione di Poppea), and in Il viaggio a Reims, King Arthur, Le Comte Ory, and Semele.

La scala di seta25 / 28 Sept / 19 / 24 Oct 2025

Olga Peretyatko

Olga Peretyatko, born in St. Petersburg, studied singing at the Hanns Eisler School of Music in Berlin and then belonged to the opera studio of the Hamburg State Opera. In 2007, she was a prize winner at Plácido Domingo’s Operalia competition. This was followed by engagements at the Komische Oper, the Deutsche Oper and the State Opera in Berlin, the State Operas in Munich and Dresden, La Scala, the Royal Opera House, the Bolshoi Theatre, the Met, the Théâtre des Champs-Élysées, the Vienna State Opera, the Aix-en-Provence Festival and the Rossini Opera Festival. She worked with renowned conductors such as Kirill Petrenko, Zubin Mehta, Valery Gergiev and Alberto Zedda. She attracted international attention in 2009 as the Nightingale in Robert Lepage’s acclaimed production of Stravinsky’s Le Rossignol, which was seen in Toronto as well as at the Aix-en-Provence Festival, the New York City Opera and Amsterdam. Her repertoire includes, among others, Lucia di Lammermoor, Alcina, Matilde di Shabran, Elvira (I puritani), Violetta (La traviata) and Donna Anna. Olga Peretyatko has released six albums and won several awards, including the “OPUS Klassik” (2018), the “ECHO Klassik” for best solo album (2015) and the “Premio Franco Abbiati della Critica Musicale Italiana.” Recently, she was heard in Les Contes d’Hoffmann at the Hamburg State Opera performing all four female roles, as Maria (Mazeppa) at the Baden-Baden Festival, as Gilda at the Gran Teatre del Liceu, as Adina (L’elisir d’amore), Liù (Turandot) and Leïla (Les Pêcheurs de perles) at the State Opera Unter den Linden, as well as Maria Stuarda at the Sydney Opera House.

La scala di seta25 / 28 Sept / 19 / 24 Oct 2025 Carmen18 / 21 / 23 / 27 / 31 Jan 2026

Renato Girolami

Renato Girolami, Bariton, stammt aus Umbrien und studierte in Rom und an der Münchner Musikhochschule sowie in Berlin bei Dietrich Fischer-Dieskau. Zunächst Mitglied der Volksoper Wien, war er von 1991 bis 1996 im Ensemble der Wiener Staatsoper. Gastengagements als freischaffender Künstler führten ihn seither u.a. nach Tokio, Santiago de Chile, Tel Aviv, Zürich, Marseille, Barcelona, Venedig, Mailand, Berlin sowie zu den Festspielen in Salzburg und Schwetzingen. Als Bartolo (Il barbiere di Siviglia) trat Renato Girolami u.a. in München, Wien, Hamburg und Berlin auf. An der Staatsoper Dresden debütierte er mit Don Magnifico (La Cenerentola) und am Theater St. Gallen war er als Figaro und als Giorgio Germont zu hören. Weiterhin gehören zu seinem Repertoire Partien wie Raimondo/Enrico (Lucia di Lammermoor), Mustafa (L’ita­liana in Algeri), Don Alfonso (Così fan tutte), Leporello (Don Giovanni), Schaunard (La bohème) und Sharpless (Madama Butterfly). Unter Renato Girolamis jüngsten Verpflichtungen finden sich Gastspiele als Don Bartolo an der Oper Köln, der Staatsoper Unter den Linden und an den Festtagen Berlin und am Teatro Real in Madrid, als Don Magnifico an der Bayerischen Staatsoper und als Dulcamare beim Glyndebourne Festival 2023. In Zürich war er bisher als Bartolo, Geronimo (Il matrimonio segreto), Dulcamare (L’elisir d’amore), Don Geronio (Il turco in Italia) und Fra Melitone (La forza del destino) zu erleben.

Mingjie Lei

Mingjie Lei, geboren im chinesischen Hengyang, studierte am Central Conservatory in Beijing, an der New Yorker Manhattan School of Music und am Curtis Institute in Philadelphia. Erste Bühnenerfahrungen sammelte er als Mitglied des Ryan Opera Center der Lyric Opera of Chicago. 2016 absolvierte er das «Young Singers Project» der Salzburger Festspiele. Seit 2018 ist er Ensemblemitglied an der Staatsoper Stuttgart, wo er u.a. als Ernesto (Don Pasquale), Tamino (Die Zauberflöte) und Don Ottavio zu hören war. Ausserdem gastierte er 2022 als Don Narciso (Il turco in Italia) und als Saëb (Barkouf) am Opernhaus Zürich. An der Oper in Amsterdam gab er 2021 in einer szenischen Produktion von Haydns Missa in tempore belli sein Debut; diese Aufführung war später auch an den Salzburger Festspielen zu sehen. 2019 gastierte er als Ferrando in konzertanten Aufführungen von Così fan tutte mit dem Ensemble MusicAeterna unter Teodor Currentzis in St. Petersburg, Wien, Bremen und sang ein Konzert neben Cecilia Bartoli in Luzern. Ausserdem führte ihn seine Konzerttätigkeit u.a. in die Carnegie Hall New York, nach Antwerpen und San Francisco; dabei arbeitete er mit Sir Andrew Davis, Ari Pelto, Jordi Savall und Mark Shapiro zusammen. Mingjie Lei ist Preisträger des Gesangswettbewerbs «Neue Stimmen» (2017), des ARD-Musikwettbewerbs in München (2018) sowie Gewinner in der Liedkategorie des Wettbewerbes «Cardiff Singer of the World» (2019). Für seine Interpretation des Pylade am Festival d’Aix-en-Provence wurde er mit dem «Prix des Amis du Festival» ausgezeichnet. Anfang 2023 debütierte Mingjie Lei an der Staatsoper Hamburg mit Il turco in Italia und Don Pasquale. In nächster Zukunft sind u.a. Konzerte bei den Salzburger Festspielen, Belfiore in einer Neuproduktion von Il viaggi a Reims an der Deutschen Oper Berlin sowie Tamino in Die Zauberflöte an der Amsterdamer Oper geplant.

Pietro Spagnoli

Pietro Spagnoli, geboren in Rom, ist seit vielen Jahren Gast auf den grossen Opernbühnen der Welt. Zum gefragten Bariton wurde er vor allem mit Partien von Mozart, Rossini und Donizetti, darunter Figaro und Conte Almaviva (Le nozze di Figaro), die Titelrolle in Don Giovanni, Guglielmo und Don Alfonso (Così fan tutte), Figaro (Il barbiere di Siviglia), Dandini und Don Magnifico (La Cenerentola), Belcore und Dulcamara (L’elisir d’amore), Malatesta (Don Pasquale) sowie Sulpice (La fille du régiment). An der Met in New York debütierte er als Dandini an der Seite von Juan Diego Flórez, Javier Camarena und Joyce di Donato. Er sang Prosdocimo in Aix-en-Provence, beim Rossini Festival in Pesaro sowie am Opernhaus Zürich, Sulpice am Teatro Real in Madrid, Don Magnifico, Don Pasquale, Belcore und Malatesta an der Wiener Staatsoper, Delirio in einer Neuproduktion von Gassmanns L’opera seria unter der Leitung von René Jacobs am Théâtre de la Monnaie in Brüssel, die Titelrolle in Falstaff an der Oper Shanghai, Almaviva am New National Theatre in Tokio, Don Profondo (Il viaggio a Reims) am Gran Teatre del Liceu in Barcelona, Don Alfonso an der Bayerischen Staatsoper, Mustafà (L’italiana in Algeri) am Teatro Municipal in Santiago de Chile und Dottor Bartolo am Rossini Opera Festival in Pesaro und der Semperoper Dresden. Die vergangenen Spielzeiten führten ihn u. a. als Leporello nach Bari, als Falstaff und Don Alfonso an die Staatsoper Hamburg, als Alidoro (La Cenerentola) an die Semperoper in Dresden, als Geronimo (Il matrimonio segreto) an die Scala in Mailand sowie als Prosdocimo, Mustafá und für Viva la mamma ans Opernhaus Zürich.

Chelsea Zurflüh

Chelsea Zurflüh, soprano, studied voice at the Lucerne School of Music, the Bern University of the Arts, and the Swiss Opera Studio in Biel. She is a prizewinner of the Marianne & Curt Dienemann Foundation music competition and the Kiefer Hablitzel/Göhner music competition, a scholarship recipient of the Migros Culture Percentage singing competition, and winner of the Elvirissima vocal competition. In December 2019, she sang the national anthem at the Swiss Federal Palace in Bern on the occasion of the swearing-in of the Council of States. Although her repertoire also includes music styles such as soul and rock, her main focus lies in the classical field. In the 2020/21 season, she made her debut at Theater Biel-Solothurn in Burkhard’s Casanova in der Schweiz and at Konzert Theater Bern as Adele in Die Fledermaus. Since the 2021/22 season, she has been a member of the International Opera Studio in Zurich, where she has appeared as Circe and Calypso in Die Odyssee, as Alice in Le Comte Ory, as Zaida in Il turco in Italia, as Clarice in Il mondo della luna, as Barbarina in Le nozze di Figaro, and in Jakob Lenz.

Werther14 / 19 Jun / 1 / 4 / 10 Jul 2026

Luis Magallanes

Luis Magallanes, Tenor, stammt aus Venezuela. Als Mitglied des Simon Bolivar National Symphonic Choir sang er u.a. unter Leitung von Sir Simon Rattle und Gustavo Dudamel, 2013 auch im Rahmen eines Gastspiels bei den Salzburger Festspielen. Als Solist stellte er sich 2013 in Baldassare Galuppis Il filosofo di campagna und 2015 als Ferrando (Così fan tutte) in Caracas vor. Ab 2018 studierte er an der Royal Irish Academy of Music in Dublin und sang im Chor der Irish National Opera. 2019 war er Semifinalist bei der Veronica Dunne International Singing Competition. Seit der Spielzeit 2020/21 ist er Mitglied des Internationalen Opernstudios und trat hier in Les Contes d’Hoffmann, in Salome, in Le Comte Ory, Il turco in Italia und in Il mondo della luna auf.

Ganze Besetzung anzeigen Weniger anzeigen

Abstract

Romantic Exoticism was a popular genre on theater and opera stages the 18th and 19th centuries. Audiences were delighted by the exotic magic of the Orient ostensibly on display in these so-called «Turkish operas», with stories about harems full of supposedly subservient women at the disposal of men. They enjoyed the fantasy of the virile, seductive masculine foreigner. From today’s perspective, they are full of nasty clichés and cultural faux pas. Is it even possible to stage a work like Rossini’s Il turco in Italia without perpetuating prejudice?  German opera and theater director Jan Philipp Gloger decided to try: he set the opera in the apartments, foyers, and entryways of a modern, middle-class residential building. The result is a lusty, subtle play about misunderstandings that arise when Eastern and Western cultures of today meet. And he has Rossini firmly at his side, as the composer had no small amount of fun with exaggerated parody. It shows in his characters on stage: the seducer Selim; Geronio, the ridiculous and far-too-old husband; Fiorilla, Geronio’s young and enterprising wife (and commedia dell’arte archetype) who’s stuck in the kitchen. And then he adds Prosdocimo to the plot. He’s a poet in search of a new subject for his next play, and, scene by scene, comments on the successful and failed punchlines in this simple yet cleverly convoluted comedy.

This production, which premiered three years ago and was an immediate hit with audiences, is a musical feast, full of runaway tempos, breakneck arias, and an extra helping of buffa fun. The fiery and feisty role of Fiorilla is ideally cast with the equally spirited soprano Olga Peretyatko. At her side are tried-and-true Rossini specialists Renato Girolami, Nahuel Di Pierro, and Pietro Spagnoli.

Mehr lesen Weniger anzeigen


Good to know

Audio-Einführung zu «Il turco in Italia»

Program book

Synopsis

Act One
Zaida, a Turkish girl, is in Italy searching for her former lover Selim, but is unable to find him. She is accompanied by her compatriots, who are trying to cheer her up. The poet wants to create a new play, but has hitherto failed to find a suitable subject. Zaida tells Prosdocimo about her former relationship: Selim had wanted to marry her, but others then persuaded him that Zaida had been unfaithful to him. Selim was furiously jealous.

Geronio is having marital problems. He wants a fortune-teller to explain to him what is going on in his wife Fiorilla’s head, and in the process encounters Zaida. Fiorilla finds her everyday married life dull and complains that married women are only allowed to love one man.

Selim, the Turk, arrives in Italy, looking forward to a new life in a different world. He encounters Fiorilla, and the pair flirt outrageously. Narciso, an ardent admirer of Fiorilla, is also in despair because she gives him the cold shoulder.

Geronio rushes to Narciso and Prosdocimo in great agitation because he has seen his wife with a Turk. Prosdocimo realises that this is the very man who is searching for Zaida, and senses that the situation can provide a conflictual, emotionally charged story for his new play. An altercation ensues among the three men because Geronio and Narciso feel that Prosdocimo is ridiculing them.

Fiorilla has invited Selim for coffee. She is wary of him because she believes that Turkish men have a hundred women at once. Geronio interrupts their tryst. It looks as if the men could come to blows, but Fiorilla smooths things over by claiming that her husband has merely come to pay his respects to her guest. Frightened of the foreigner, Geronio kisses the hem of his coat. Having observed the humiliating scene, Narciso urges Geronio not to tolerate such treatment.

Geronio takes Fiorilla to task. This leads to a marital dispute, with recriminations, offers of reconciliation and threats. The quarrel ends with Fiorilla’s announcement that in future she will take a thousand lovers – for this is the only language that men understand.

Disguised as a fortune-teller, Zaida encounters Selim, who recognises her. Fiorilla and Selim intend to elope in secret. Zaida has jealously observed the pair and stakes her claim to Selim. Zaida and Fiorilla go for each other’s throats. The chaos is complete – and Prosdocimo finds it all highly amusing.

Act Two
Geronio unburdens himself to Prosdocimo, who comforts him, all the while secretly hoping that the situation will continue to escalate. Selim suddenly appears and proposes to Geronio that he buy Fiorilla from him, in accordance with Turkish custom. In response, Geronio, in accordance with Italian custom, threatens to punch him on the nose. Selim announces that he will abduct Fiorilla. The two men grow increasingly furious. Fiorilla has arranged a meeting between Selim and Zaida. Selim is supposed to decide between the two women, but is unable to do so. Once the indignant Zaida has left, Fiorilla and Selim rekindle their feelings and forgive one another. He declares his eternal love for her. She believes him. Prosdocimo tells Geronio about the abduction of his wife, which is planned to take place during a party. He suggests that Geronio attend the festivities disguised as a Turk. Furthermore, he has told Zaida about the abduction plan: she will also come to the party, disguised as Fiorilla. Narciso, who has heard everything, will also attend in the guise of a Turk.

At the party, the lookalike Turks and the two Fiorillas cause a great deal of confusion. Geronio no longer recognises his own wife and causes a scandal that ends the festivities. Prosdocimo advises Geronio – in order to win his wife back – to write a letter to her threatening separation. The two learn from the Turk Albazar that Selim has reconciled with Zaida.

Fiorilla reads in the letter that Geronio wants to have nothing more to do with her, and that she should go back to her parents in Sorrento, returning to the poverty of her childhood. She laments her fate and regrets having ruined her marriage. Geronio observes her suffering and is prepared to forgive her. The pair are reconciled.

The two couples meet once more, but Fiorilla stays with Geronio, and Selim with Zaida.