Serse

Dramma per musica in three acts by Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Unknown librettist, adapted by Silvio Stampiglia after a libretto by Nicolò Graf Minatos

From 6. May 2023 until 17. May 2023

  • Duration :
    approx. 2 H. 50 Min. Inkl. Pause after approx. 1 H.
  • Language:
    In Italian with German and English surtitles.
  • More information:
    Introduction 45 min before the performance.

Music Direction:
Markellos Chryssicos

Markellos Chryssicos

Markellos Chryssicos studierte das Cembalo in Athen und anschliessend in Paris, Salzburg und Genf. Seitdem tritt er regelmässig in grossen Sälen als Solist und als Continuospieler auf. Als musikalischer Assistent und Gesangscoach nahm er an verschiedenen Aufzeichnungen und Produktionen teil, u.a. Tamerlano, Baroque Divas und Arminio. Er gründete ausserdem das Latinitas Nostra Ensemble für frühe Musik, welches ungewöhnliche musikalische Kombinationen präsentiert, in Projekten wie An English Traveller into the Levant mit Musik aus Elisabethanischer Zeit und aus dem Ottomanenreich. Als Dirigent arbeitet er oft mit Armonia Atenea, mit dem State Symphony Orchestra of Athens, dem State Symphony Orchestra of Thessaloniki und mit dem Irish Baroque Orchestra zusammen. Seine Diskografie umfasst L’Olimpiade, welche mit dem Classica Preis ausgezeichnet wurde und I Dilettanti mit dem spanischen Countertenor Xavier Sabata, welches mit dem Melomano de Oro ausgezeichnet wurde.

Director:
Nina Russi

Nina Russi

Die Schweizer Regisseurin Nina Russi wurde 2019 für den Leonard-Bernstein-Doppelabend Trouble in Tahiti / A Quiet Place am Theater Aachen mit dem Götz-Friedrich-Preis ausgezeichnet und war 2020 mit einem Konzept zu Don Giovanni Semifinalistin beim Ring Award in Graz. Zu ihren Regiearbeiten zählen Alcina am Staatstheater Darmstadt, Elektra sowie Janáčeks Die Sache Makropulos am Mainfrankentheater Würzburg, La traviata am Konzert Theater St. Gallen und Vivaldis Bajazet (Il Tamerlano) am Staatstheater Nürnberg. Am Opernhaus Zürich inszenierte sie Mark-Anthony Turnages Fantasy-Oper Coraline, die Uraufführung der Kammeroper Der Traum von Dir von Xavier Dayer sowie die beiden zeitgenössischen Kinderopern Die Gänsemagd von Irister Schiphorst und Gold! von Leonard Evers. Die Uraufführung der Familienoper Reise nach Tripiti brachte sie in Winterthur und Bern auf die Bühne. Als Stipendiatin nahm sie an internationalen Regieprogrammen teil: International Summer Arts Program in Watermill (NY) unter der künstlerischen Leitung von Robert Wilson; Directors Lab am Lincoln Theater Center in New York; Internationales Forum beim Berliner Theatertreffen und Stipendiatenprogramm der Richard-Wagner-Stiftung bei den Bayreuther Festspielen. Ein Regiestipendium des European Network of Opera Academies brachte sie ans Teatr Wielki in Warschau sowie ans Festival in Aix-en-Provence. Sie war Teilnehmerin beim Woman Opera Makers Workshop mit Katie Mitchell beim Festival in Aix-en-Provence. Seit vielen Jahren ist sie dem Opernhaus Zürich als Spielleiterin und Regieassistentin verbunden.

Stage design:
Julia Katharina Berndt

Julia Katharina Berndt

Julia Katharina Berndt stammt aus Hamburg und studierte zunächst angewandte Theaterwissenschaften an der Universität von London. Anschliessend machte sie eine Ausbildung zur Kostüm- und Bühnenbildnerin im Motley Theatre Design Course unter Alison Chitty. In der freien Szene in London arbeitete sie u. a. für Edward Bond und Mark Ravenhill, deren Inszenierungen vor allem ortspezifisch und interaktiv/performativ geprägt sind. Ihre Arbeit mit dem Künstlerkollektiv «non zero one» wurde mit einem Off West End Award ausgezeichnet. Seit 2012 ist Julia Katharina Berndt wieder in Deutschland ansässig und übernahm Assistenzen für Katrin Brack, Ene-Liis Semper, Stéphane Laimé und Ben Baur. Gleichzeitig entstanden erste eigene Arbeiten in Hamburg, Berlin und Hannover. Seit 2016 ist sie freischaffende Bühnen- und Kostümbildnerin für Oper, Schauspiel und Film. 2017 und 2020 war sie Semifinalistin des Ring Awards. Für ihr Bühnenbild für Nixon in China wurde sie 2018 von der Opernwelt als Nachwuchskünstlerin des Jahres nominiert. Für ihre Kostüme für La divisione del mondo folgte 2019 eine Nominierung für das Kostümbild des Jahres. Sie entwarf u.a. das Kostümbild für Adriana Lecouvreur und für Roméo et Ju­liette am Teatro del Maggio Musicale in Florenz, für I Capuleti e i Montecchi und Die Sache Makropulos am Mainfranken Theater Würzburg, für Il barbiere di Siviglia an der Norske Opera in Oslo sowie das Bühnenbild für La traviata am Theater St. Gallen und für Katja Kabanowa an der Komischen Oper Berlin. Künftige Projekte umfassen Kostüme für Nabucco an der Oper Köln und Madama Butterfly am Staatstheater Cottbus.

Costumes:
Annemarie Bulla

Annemarie Bulla

Annemarie Bulla studierte Kostümbild an der Hochschule für Angewandte Wissenschaften in Hamburg. Während ihres Studiums war sie Stipendiatin der Studienstiftung des deutschen Volkes e.V.  Von 2012 bis 2015 arbeitete sie als Ausstattungsassistentin am Staatstheater Nürnberg. Seit der Spielzeit 2015/16 ist Annemarie Bulla freischaffend als Kostüm- und Bühnenbildnerin tätig, so u.a. am Birmingham Repertory Theatre, am Theater an der Wien, am Staatstheater Mainz, am Theater St. Gallen und am Theater Aachen. Hier arbeitete sie mit den Regisseur:innen Calixto Bieito, Marcos Darbyshire und Lucia Astigarraga. Eine regelmässige Zusammenarbeit verbindet sie mit der Regisseurin Barbora Horàkovà Joly. Gemeinsam wirkten sie am Nationaltheater Mannheim («Dark Spring»), an der Staatsoper Prag («Rigoletto»), an den St. Gallener Festspielen («Giovanna d'Arco») und an der Semperoper Dresden («Der goldene Drache» und «La traviata»). In der Regie von Nina Russi entstanden am Theater Aachen der Bernstein-Doppelabend «Trouble in Tahiti» / «A Quiet Place», welcher 2019 mit dem Götz-Friedrich-Regiepreis ausgezeichnet wurde, sowie Vivaldis Barockoper «Bajazet» / «Il tamerlano» am Staatstheater Nürnberg. Weitere Produktionen führen Annemarie Bulla u.a. an die Staatsoper Berlin und das Deutsche Nationaltheater Weimar.

Lighting designer:
Hans-Rudolf Kunz
Video:
Ruth Stofer

Ruth Stofer

Ruth Stofer studierte Kunst und Medien an der Zürcher Hochschule der Künste. Nach ihrem Masterabschluss im Jahr 2010 arbeitete sie als Videotechnikerin am Schauspielhaus Zürich und wirkte bei zahlreichen Theaterstücken mit. 2012 entwickelte sie das Videodesign für Ruedi Häusermanns Stück Vielzahl leiser Pfiffe. Seit 2016 ist Ruth Stofer selbständig und entwickelte zahlreiche Videodesigns für Oper und Schauspiel mit und für Jan Bosse, Eva-Maria Höckmayr, Karin Henkel, Chris Kondek, Christof Loy, Volker Lösch und doubelucky productions. Dabei arbeitete sie u.a. an den Münchner Kammerspielen, an der Oper Zürich, an der Oper Frankfurt, am Theater Basel, an der Opéra national de Lorraine, an der Oper Bonn, am Mousonturm Frankfurt, am Schauspiel Leipzig sowie am Deutschen Schauspielhaus Hamburg und dem Schauspielhaus Zürich. Neben ihrem Wirken am Theater verfolgt Ruth Stofer stets ihre eigene künstlerische Arbeit, oft gemeinsam mit ihrer Zwillingsschwester Rebecca als Künsterinnenduo stofer&stofer. 2017 erarbeitete sie mit stofer&stofer und Veronica Rodriguez die Multimedia-Performance Guts Reloaded und tourte damit in New York, Chicago und Detroit. Die Performance Candied Dreams wurde 2022 in derselben Formation in Chicago und Luzern gezeigt. Das Duo stofer&stofer beteiligte sich an zahlreichen Ausstellungen im In- und Ausland und gewann Werkbeiträge und Atelierstipendien in Paris und Chicago.

Der Rosenkavalier21 / 26 Sept / 1 / 5 / 14 / 17 / 21 / 26 Oct 2025
Dramaturgy:
Kathrin Brunner

Kathrin Brunner

Kathrin Brunner wurde in Zürich geboren. Sie studierte in ihrer Heimatstadt sowie an der Humboldt-Universität Berlin Germanistik, Musikwissenschaft und Französisch. Nach diversen Regiehospitanzen (u.a. Die Dreigroschenoper am Luzerner Theater; Regie: Vera Nemirova) und Dramaturgiehospitanzen ist sie seit 2008 Dramaturgin am Opernhaus Zürich. Hier arbeitete sie u.a. mit Regisseur:innen wie Achim Freyer (Moses und Aron), Harry Kupfer (Die Meistersinger von Nürnberg, Tannhäuser), Stephan Müller, Guy Joosten, Damiano Michieletto, Christof Loy (La straniera, Alcina, I Capuleti e i Montecchi, Don Pasquale, La rondine), Willy Decker (Il ritorno d'Ulisse in patria, The Turn of the Screw), Andreas Homoki (Wozzeck, Das Land des Lächelns, La forza del destino), Christoph Marthaler (Il viaggio a Reims, Orphée et Euridice), Barrie Kosky (Die Gezeichneten, Boris Godunow), Nadja Loschky, Nina Russi, Jan Essinger und Jetske Mijnssen (Idomeneo, Hippolyte et Aricie, Platée). Bei den Salzburger Festspielen 2012 erarbeitete sie La bohème mit Damiano Michieletto. Während der Corona-Pandemie war sie Co-Gründerin der Konzertreihe Altchemie live in der Alten Chemie Uetikon (https://www.altchemie.live).

Der Rosenkavalier21 / 26 Sept / 1 / 5 / 14 / 17 / 21 / 26 Oct 2025 Manon24 / 27 Sept / 3 / 7 / 10 Oct 2025 La clemenza di Tito26 / 29 Apr / 3 / 8 / 15 / 17 / 20 / 25 May 2026 Cardillac15 / 18 / 21 / 25 Feb / 1 / 6 / 10 Mar 2026 Carmen18 / 21 / 23 / 27 / 31 Jan 2026 Arabella14 / 18 / 22 / 25 / 28 Apr 2026

Cast


Serse Siena Licht Miller


Arsamene Simone McIntosh


Amastre Freya Apffelstaedt


Romilda Yewon Han


Atalanta Chelsea Zurflüh


Ariodate Benjamin Molonfalean


Elviro Gregory Feldmann

Siena Licht Miller

Siena Licht Miller, German-American mezzo-soprano, studied voice at the Curtis Institute of Music and the Oberlin Conservatory of Music. She completed her training with programs at Opera Philadelphia, the Santa Fe Opera, the Opera Theatre of St. Louis, and the Aspen Music Festival. She is a scholarship holder of the Bagby Foundation and a prizewinner of the Metropolitan Opera National Council Auditions, the Marilyn Horne Rubin Foundation, and the Gerda Lissner Foundation.

Highlights of her career so far include role debuts as Hermia in A Midsummer Night’s Dream, Second Lady in Die Zauberflöte, and one of the two solo roles in the world premiere of Denis and Katya by Philip Venables at Opera Philadelphia. At the Aspen Opera Center, she sang the title role in Ravel’s L’Enfant et les sortilèges under the baton of Robert Spano.

She also regularly dedicates herself to song repertoire. She appeared in The Song Continues recital series at Carnegie Hall in honor of her mentor Marilyn Horne, and toured the United States with a recital alongside pianist Kevin Murphy.

In the 2020/21 season, she was a member of the International Opera Studio in Zurich, where she performed in Maria Stuarda, Simon Boccanegra, Viva la mamma, Salome, Odyssee, in the ballet Monteverdi, in L’italiana in Algeri, and as Flosshilde in Das Rheingold. Since the 2022/23 season, she has been a member of the ensemble at Zurich Opera House, where she recently appeared in Barkouf, Salome, Anna Karenina, Lakmé, La rondine, Die Walküre, and Götterdämmerung.

She also sang the title role in Handel’s Serse at Theater Winterthur.

La scala di seta25 / 28 Sept / 19 / 24 Oct 2025 La clemenza di Tito26 / 29 Apr / 3 / 8 / 15 / 17 / 20 / 25 May 2026 Carmen18 / 21 / 23 / 27 / 31 Jan 2026 Madama Butterfly30 Dec 2025 / 3 / 9 / 11 / 13 / 16 Jan 2026 Così fan tutte3 / 7 / 9 / 12 Jul 2026 Hänsel und Gretel20 / 23 Nov / 2 / 16 / 18 Dec 2025 / 2 / 24 / 25 / 31 Jan 2026

Simone McIntosh

Die schweizerisch-kanadische Mezzosopranistin Simone McIntosh studierte an der University of British Columbia und an der McGill Schulich School of Music. Sie ist Absolventin des Adler Fellowship Program der San Francisco Opera und des Ensemble Studio der Canadian Opera Company. Ausserdem war sie Stipendiatin der Merola Opera, des SongFest, des Toronto Summer Music Festival und des Banff Centre of the Arts. Von 2022 bis 2023 war sie Mitglied des Internationalen Opernstudios am Opernhauses Zürich. Sie war 2023 Finalistin bei der BBC Cardiff Singer of the World Competition, erste Preisträgerin des Concours musical international de Montréal, zweite Preisträgerin und «Beste Mezzosopranistin» beim Gesangswettbewerb «Die Meistersinger von Nürnberg» und 2022 Empfängerin des Igor Gorin Memorial Award. Ihr Opernrepertoire umfasst Rollen wie Cherubino (Le nozze di Figaro), Ruggiero (Alcina), Arsamene (Serse), Hänsel (Hänsel und Gretel), die Titelrolle in La Cenerentola, Anna (Rossinis Maometto II), Rosina (Il barbiere di Siviglia), Zerlina (Don Giovanni), Dorabella (Così fan tutte), Tamiri (Mozarts Il re pastore) und Meg in Mark Adamos Little Women. Zu ihrem Konzertrepertoire gehören Messiaens selten aufgeführter Liederzyklus Harawi sowie die Motetti di Montale des amerikanischen Komponisten John Harbison. Sie sang ausserdem Alban Bergs Vier Gesänge und Sieben frühe Lieder, die Vier Lieder von Schönberg sowie von Strauss und Poulencs Banalités. Jüngst debütierte sie an der Scottish Opera und der Deutschen Oper am Rhein als Rosina und Hänsel und war bei der Canadian Opera Company als Zerlina zu erleben.

Freya Apffelstaedt

Freya Apffelstaedt, Mezzosopran, wurde in Südafrika geboren. Sie schloss 2021 ihr Masterstudium an der Hochschule für Musik und Theater München ab und gewann 2020 den zweiten Preis beim Hochschulwettbewerb Felix Mendelssohn Bartholdy, einen Sonderpreis beim Internationalen Klassik-Gesangswettbewerb «DEBUT» und den dritten Preis beim Bundeswettbewerb Gesang. 2023 war sie Finalistin des «Tenor-Viñas»-Wettbewerbs in Barcelona. Ausserdem ist sie Empfängerin des Deutschlandstipendiums und war Stipendiatin des Richard-Wagner-Verbandes Bayreuth. Als Konzertsängerin umfasst ihr Repertoire nahezu alle gängigen Oratorien von Monteverdi, Schütz, Bach, Händel und Mozart bis hin zu Werken des 20. Jahrhunderts. Im Rahmen ihres Studiums trat sie in der Uraufführung der Oper liminal space auf, einer Kooperation der HfMT München mit der Münchener Biennale für Neues Musiktheater. Weitere Engagements umfassen die Rolle der Hippolyta in Brittens A Midsummer Night’s Dream an der Bayerischen Theaterakademie August Everding sowie Auftritte mit den Münchner Symphonikern und mit dem Konzerthausorchester Berlin. Im Sommer 2021 nahm sie am «Young Singers Project» der Salzburger Festspiele teil. Als Mitglied des Internationalen Opernstudios Zürich in den Spielzeiten 2021/22 und 2022/23 sang sie hier u.a. Penélope (Die Odyssee), Sœur Mathilde (Dialogues des Carmélites), Lisetta (Il mondo della luna), Gimgerde (Die Walküre) und Amastre (Serse).

Yewon Han

Yewon Han is a South Korean soprano. She completed her Bachelor’s degree in Classical Voice at Seoul National University and continued her training in the Young Artist Program of the Korea National Opera Studio (2021–2022) as well as at the International Opera Studio Zurich (2022–2024). Yewon Han has performed a wide range of roles in Korea and Europe, including Lauretta in Gianni Schicchi, Papagena in Die Zauberflöte, Adele in Die Fledermaus, Romilda in Serse, Li Si in Jim Button and Luke the Engine Driver, Titania in A Midsummer Night’s Dream, and Najade in Ariadne auf Naxos. In 2025, she will appear as Ophelia in Hamlet at the Buxton International Festival. She has received numerous awards, including first prize at the 60th Concurso Tenor Viñas (2023), third prize at the International Singing Competition Neue Stimmen (2022), and several first prizes at major singing competitions in South Korea.

In the 2025/26 season, Yewon Han will continue as a permanent ensemble member at Zurich Opera, where she will appear in a wide-ranging repertoire.

Manon24 / 27 Sept / 3 / 7 / 10 Oct 2025 La clemenza di Tito26 / 29 Apr / 3 / 8 / 15 / 17 / 20 / 25 May 2026 Carmen18 / 21 / 23 / 27 / 31 Jan 2026 Hänsel und Gretel20 / 23 Nov / 2 / 4 / 16 / 18 Dec 2025 / 2 / 24 / 25 / 31 Jan 2026 Arabella14 / 18 / 22 / 25 / 28 Apr 2026

Chelsea Zurflüh

Chelsea Zurflüh, soprano, studied voice at the Lucerne School of Music, the Bern University of the Arts, and the Swiss Opera Studio in Biel. She is a prizewinner of the Marianne & Curt Dienemann Foundation music competition and the Kiefer Hablitzel/Göhner music competition, a scholarship recipient of the Migros Culture Percentage singing competition, and winner of the Elvirissima vocal competition. In December 2019, she sang the national anthem at the Swiss Federal Palace in Bern on the occasion of the swearing-in of the Council of States. Although her repertoire also includes music styles such as soul and rock, her main focus lies in the classical field. In the 2020/21 season, she made her debut at Theater Biel-Solothurn in Burkhard’s Casanova in der Schweiz and at Konzert Theater Bern as Adele in Die Fledermaus. Since the 2021/22 season, she has been a member of the International Opera Studio in Zurich, where she has appeared as Circe and Calypso in Die Odyssee, as Alice in Le Comte Ory, as Zaida in Il turco in Italia, as Clarice in Il mondo della luna, as Barbarina in Le nozze di Figaro, and in Jakob Lenz.

Werther14 / 19 Jun / 1 / 4 / 10 Jul 2026

Benjamin Molonfalean

Benjamin Avram Molonfalean, Bassbariton, wurde in Rumänien geboren. Sein Musikstudium schloss er an der Königlich Dänischen Musikakademie in Kopenhagen ab. Während seines Studiums sang er u.a. den Förster in Janáčeks Das schlaue Füchslein und die Titelpartie in Le nozze di Figaro. 2015 nahm Benjamin Molonfalean an Meisterkursen von Constance Fee und Gabor Bretz am Crescendo Summer Institute in Tokaj (Ungarn) teil. 2017 debütierte er an der Århus Sommeropera in der Oper Darwin von Niels Marthinsen. 2018 sang er in Rossinis Petite Messe solennelle in der Domkirche in Maribo (Dänemark) sowie 2019 die Titelrolle in Don Pasquale an der Opera Prima in Wien. Seit der Spielzeit 2021/22 ist er Mitglied des Internationalen Opernstudios Zürich und war hier bisher in Tosca, Le Comte Ory und in Dialogues des Carmélites zu erleben.

Gregory Feldmann

Gregory Feldmann studied at the Juilliard School with Elizabeth Bishop, Randall Scarlata, and Sanford Sylvan. At Juilliard Opera, he appeared as Belcore in “L’elisir d’amore”, as Virgil T. in “The Mother of Us All”, and as Guglielmo in “Così fan tutte”. At the Opera Theatre of Saint Louis, he sang Almaviva in “Le nozze di Figaro”. As a soloist, he has performed in Fauré’s “Requiem” as well as Handel’s “Israel in Egypt” and “Messiah”. He has a close artistic partnership with pianist Nathaniel LaNasa. In 2019, he won first prize at the “Joy in Singing” International Song Competition and in 2021, first prize at the “Gerda Lissner” Song/Lieder Competition. In 2022, he was a Young Artist at the Glimmerglass Festival. From 2022 to 2024, he was a member of the International Opera Studio at Zurich Opera House, where he appeared in productions including “Roberto Devereux”, “Don Pasquale”, “Serse”, “Jakob Lenz”, “Sweeney Todd”, “A Midsummer Night’s Dream”, and “Carmen”. Together with pianist Nathaniel LaNasa, he has given song recitals at Wigmore Hall in London, at the September Festival: Royaumont in Viarmes (FR), and at the Musée d’Orsay in Paris.

Carmen18 / 21 / 23 / 27 / 31 Jan 2026
Ganze Besetzung anzeigen Weniger anzeigen

Abstract

«Ombra mai fù» is one of the most beloved arias of the Baroque era. It’s a piece of music as well-known as Schubert’s «Ave Maria». What’s less well known is that this evergreen comes from Georg Friedrich Handel’s third-to-last opera Serse, and it isn’t as nearly as staid and buttoned-up as it first appears. «Ombra mai fù» opens the opera, showing how the ruler Serse (Xerxes) contentedly surrenders to the verdant, cooling beauty of nature. But this is but the calm before the storm. For Serse’s object of desire suddenly transforms from a leafy plane tree into a female figure: Romilda, the fiancée of his brother Arsamene. What happens next – an intricate pursuit of intrigues and misunderstandings – provides the characters (a betrayed bride, two unhappy lovers, a scheming sister, and a clumsy servant) with the entire spectrum of human emotion, from rage, jealousy, and disappointment to the greatest heights of blissful love. In the process, Handel portrays his title figure in a complex way. Serse, a sovereign, is never really in charge of his actions, but is helplessly at the mercy of his desires and human shortcomings. The opera failed with audiences at its premiere in 1738. But today, Serse is considered one of Handel’s most popular works. At the Theater Winterthur, young Swiss director Nina Russi, together with the members of the International Opernstudio, traces the psychological undercurrents of this work, which will be conducted by Greek Baroque specialist Markellos Chryssicos.

Mehr lesen Weniger anzeigen


Good to know

The characters

Serse, headstrong and rich businessman, finds peace of mind at the sight of a tree. He is engaged to Amastre. Tired of her, he soon chooses Romilda, whose voice has enchanted him, as the new object of his desire. He wants to possess her at all costs and orders Arsamene to arrange the union.

Arsamene, Serse's brother, has recently started dating Romilda and initially kept his love a secret. Since he does not carry out Serse's order because, as Serse's rival, he does not want to let go of Romilda, Serse withdraws his right of residence.

Romilda remains faithful to Arsamene. The aberrations and confusions of love do not lead her astray.

Atalanta, Romilda's sister, loves Arsamene and wants to steal him away from her sister and win him over by any means necessary. If necessary, with lies and intercepted letters. She tries to convince Romilda of Serse's merits. 

Amastre, Serse's repudiated fiancée, continues to seek Serse's proximity under a different identity. She hopes that he will soon return to her in repentance.

Ariodate, father of the two sisters, is only too willing to marry Romilda to someone from Serse's family. He thinks Serse wants Romilda to marry Arsamene and marries the two off - to Serse's great dismay.

Elviro, Arsamene's best friend, tells Amastre the whole story of the Serse-Romilda-Arsamene love triangle. He fatally hands over a love letter from Arsamene to Romilda to Atalanta.

Programmbuch