Philharmonia Zürich

History

DIE
GESCHICHTE
DER
PHILHARMONIA
ZÜRICH

1834
Gründung des Aktientheaters Zürich an den Unteren Zäunen; hier dirigiert Richard Wagner in den frühen 1850er Jahren u.a. Aufführungen seiner eigenen Opern Der fliegende Holländer und Tannhäuser. Gründung des Orchestervereins, eines ständigen Berufsensembles mit 31 Musikern, das für die Allgemeine Musikgesellschaft und das Aktientheater spielt.

1868
Gründung des Zürcher Tonhalle-Orchesters, das bis 1944 sowohl Sinfoniekonzerte gibt als auch Opern spielt.

1890
Das Aktientheater brennt ab.

1891
Neubau des Stadttheaters Zürich (ab 1964 Opernhaus Zürich); zu den Dirigenten des Orchesters gehören unter anderem Richard Strauss und Wilhelm Furtwängler.

1895
Neubau der Tonhalle; das Orchester erlebt musikalische Höhepunkte unter der Leitung seines ersten Chefdirigenten Friedrich Hegar und dessen Freund Johannes Brahms; unter dem späteren Tonhalle-Chef Volkmar Andreae arbeitet das Orchester intensiv mit Ferruccio Busoni zusammen.

1944
Die SRG entlässt ihr in Zürich beheimatetes Rundfunkorchester; die Musiker werden in das Tonhalle-Orchester eingegliedert. Das nun aus 142 Musikerinnen und Musikern bestehende Orchester wird in eine Konzert- und eine Theaterformation aufgeteilt und heisst fortan Tonhalle- und Theaterorchester (TTO) Zürich. Höhepunkte in der Geschichte der Theaterformation des TTO sind der Monteverdi- und der Mozart-Zyklus in den 1970er Jahren mit Nikolaus Harnoncourt (musikalische Leitung) und Jean-Pierre Ponnelle (Regie). Dirigenten wie Nello Santi (Musikdirektor von 1958 bis 1969, seither ständiger Gastdirigent) und Ferdinand Leitner (musikalischer Oberleiter am Opernhaus Zürich von 1969 bis 1984) prägen das Orchester.

1985
Ralf Weikert wird Chefdirigent des TTO (bis 1992); unter seiner Leitung wurde das Orchester ständig vergrössert. Trennung des TTO in das Tonhalle-Orchester und das Orchester der Oper Zürich.

1994
Innerhalb des Orchesters bildet sich das Ensemble «La Scintilla», das auf Originalinstrumenten spielt.

1995
bis 2008 ist Franz Welser-Möst Chefdirigent (ab 2005 als Generalmusikdirektor); Gastdirigenten wie Riccardo Chailly, Christoph von Dohnányi, Vladimir Fedoseyev, John Eliot Gardiner, Valery Gergiev, Bernard Haitink, Nikolaus Harnoncourt, Heinz Holliger, Zubin Mehta, Ingo Metzmacher, Georges Prêtre, Nello Santi, Ralf Weikert und Ivan bzw. Adam Fischer arbeiten regelmässig mit dem Orchester.

2009
Daniele Gatti wird bis 2012 Chefdirigent des Orchesters.

2012
Das Orchester der Oper Zürich erhält mit Beginn der Intendanz von Andreas Homoki und dem Amtsantritt des neuen Generalmusikdirektors Fabio Luisi einen neuen Namen: Es heisst nun Philharmonia Zürich.

General Musical Director

Fabio Luisi is the General Music Director at the Zurich Opera House, Chief Conductor of the Danish National Sym­­phony Orchestra and Musical Director of the Maggio Musi­cale Fiorentino. He is also the designated Music Director of the Dallas Symphony Orchestra from 2020. He has previously served as Principal Conductor of the Metropolitan Opera in New York (2011-2017), Chief Conductor of the Vienna Symphony Orchestra, General Music Director of the Staatskapelle Dresden and the Saxon State Opera, Artistic Di­rector and Principal Conductor of the MDR Symphony Orchestra Leipzig and Musical Direc­tor of the Orchestre de la Suisse Romande. He has guest-conducted the Phila­del­phia Orchestra, the Cleveland Orchestra, the NHK Tokyo, the Munich Philharmonic, the Filarmonica della Scala, the London Symphony Orchestra, the Concertgebouw Orkest Amsterdam and the Saito Kinen Orchestra. Fabio Luisi is one of the leading interpreters of Italian opera and the Late-Romantic repertoire. At the Salzburg Festival he has presented Die Liebe der Danae and Die Ägyptische Helena by Ri­chard Strauss. His conducting for the Zurich Opera to date has included new productions such as Rigoletto, Fidelio, Wozzeck, Verdi’s Messa da Requiem and three operas by Bellini. Luisi’s CD recordings to date include operas by Verdi and Bellini, the symphonies and the oratorio Das Buch mit sieben Siegeln by Franz Schmidt and the symphonic works of Arthur Honegger. His recordings for Philharmonia Records currently extend to Rigoletto, I Capuleti e i Montecchi, Wozzeck and Messa da Requiem on DVD and works by Berlioz, Wagner, Verdi, Bruckner, Rachmaninov, Rimsky-Korsakov and Frank Martin in CD form. Luisi’s recordings of Wagner’s Siegfried and Götterdämmerung with the Met Orchestra earned him a Grammy. Fabio Luisi has been awarded the Austrian Republic’s Cross of Honour for Science and Art, and the titles of Cavaliere Uffi­ciale and Com­men­datore dell’Ordine della Stella by the Italian Republic.

Members

General Musical Director
Fabio Luisi
Assistant to the General Music Director Marie Wolfram-Zweig

Manager Orchestra
Heiner Madl
Orchestra Dispatcher Achim Knobelspies
Orchestra office Sara Waegner
Music library Anja Bühnemann, Dominique Ehrenbaum
Head of Orchestral Technique Sebastian Lange
Orchestral Technique Thomas Bossart, Andres Martinez, Markus Metzig, Shanti Perpellini

1. Violin
Konzertmeister/innen Bartlomiej Niziol, Ada Pesch, Hanna Weinmeister, Keisuke Okazaki, Xiaoming Wang, Vera Lopatina;
Jonathan Allen, Josiane Clematide, Franziska Eichenberger, Juliana Georgieva, Lisa Gustafson, Ulrike Jacoby, Agata Łazarczyk, Wen-Chun Lin, Judit Morvay, Jakub Nitsche, Tatjana Pak, Seraina Pfenninger, Dmitry Serebrennikov, Janet van Hasselt, Anne Battegay,* Michal Bielenia,* Heidi-Maria Makkonnen,* Yuka Tsuboi,* Mireia Castro Real**

2. Violin
Solo Maya Kadosh, Anahit Kurtikyan, Yuko Arakaki-Krachler, Michael Salm;
Marianne Borling, Andrea Bossow, Cornelia Brandis, Martina Goldmann, Regine Guthauser, Daniel Kagerer, Nadezhda Korshakova, Anne-Frédérique Léchaire, Sibylle Matzinger-Franzke, Ursula Meienberg, Mikolaj Tomaszewski, Marina Yakovleva Häfliger, Chen Yu, Mireia Castro Real**

Viola
Solo Karen Forster, Valérie Szlàvik, Sebastian Eyb, Rumjana Naydenova;
Louis Chaintreuil, Maria Clément, Daniel Hess, Florian Mohr, Natalia Mosca, Juliet Shaxson, Martina Zimmermann, Lea Boesch*, Evgeniya Peschanskaya**

Violoncello
Solo Claudius Herrmann, Lev Sivkov, Xavier Pignat, Christine Theus;
Luzius Gartmann, Alexander Gropper, Christof Mohr, Barbara Uta Oehm, Andreas Plattner, Seiji Yokota, Jovan Pantelich**

Double bass
Solo Viorel Alexandru, Dariusz Mizera, Ruslan Lutsyk, Roman Patkoló;
Wolfgang Hessler, Hayk Khachatryan, Dieter Lange, Bruno Peier, Michal Kazimierski**

Flute
Solo Maurice Heugen, Liselotte Schricke, Rute Daniela Pereira Fernandes;
Andrea Kollé, Pamela Stahel, Tomasz Sierant**

Oboe
Solo Bernhard Heinrichs, Philipp Mahrenholz;
Samuel Castro Bastos, Maria Alba Carmona Tobella, Clément Noël; Louis Baumann**

Clarinet
Solo Rita Karin Meier, Robert Pickup;
Nina Sara Höhn, Heinrich Mätzener, Filipa Margarida Sacramento Nunes, Maria del Mar Rabago**

Bassoon
Solo Urs Dengler, Anne Gerstenberger;
Artan Hürsever, Elisabeth Göring, Marc Jacot, Stefano Riva**

Horn
Solo Glen Borling, László Szlávik
Tomas Gallart, Irene Lopez del Pozo, Lionel Pointet, Hanna Rasche, Andrea Siri

Trumpet
Solo Laurent Tinguely, Evgeny Ruzin;
William Nulty, Albert Benz, Paul Muff, Enrico Sinagra**

Trombone
Solo David García, Sergio Zordan
Tobias Lang, René Meister, Yuval Wolfson , Kelton Koch**

Tuba
Florian Hatzelmann*

Timpani
Norbert Himstedt, Renata Walczyna, Tilmann Bogler**

Percussion
Hans-Peter Achberger, Didier Chevallier, Michael Guntern, Dominic Hermann, Tilmann Bogler**

Harp
Julie Palloc, Una Prelle

Key instruments
Alice Lapasin Zorzit**


*Ad interim
**Orchestra Academy

Orchestra Academy

In existence at Zurich Opera House since the 1997/98 season, the Orchestra Academy gives musicians from Switzerland and abroad the opportunity to gain their first experiences in a professional orchestra for two years. The students are actively involved in the day-to-day work of the Philharmonia Zurich, prepare the pieces they are to perform under the instruction of their mentors (first-chair players and soloists from the Orchestra), are given specialist training for auditions, as well as the opportunity to play chamber music in the widest variety of combinations. Many former members of the Academy have already made the transition to excellent orchestras.

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Orchestra La Scintilla

The care for historical performance practice has been a tradition at the Zurich Opera House for many decades. This continuum formed the orchestra of the opera, today's Philharmonia Zürich, an independent ensemble of first-class specialized musicians, which were able to create an excellent reputation. The spark that ignited the enthusiasm for new early music gave the ensemble its name: officially founded in 1998, the ensemble called itself La Scintilla - The Spark.

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Philharmonia Records

Die Philharmonia Zürich gründete zu ihrem dreissigjährigen Jubiläum 2015 ein eigenes Label, über das Live- und Studio-Aufnahmen weltweit online und im Fachhandel vertrieben werden. Erfahren Sie mehr auf der Philharmonia Records-Website.

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